"Atsakymo, kodėl pas mus tokie brangūs vaistai, "Ekstra" valstybės institucijose nerado: jos nuolat primena, kad Lietuvoje jos į vaistų kainodarą nesikiša. Tačiau vaistų rinkos dalyviai gerai žino, kas dedasi jos viduje ir kokią tai daro įtaką vaistų kainoms. Pirmiausia ji - sausakimša vaistinių.
Maždaug du trečdaliai Lietuvoje esančių 1400 vaistinių priklauso tinklams. Kiekvienas šių tinklų susijęs su didmeninėmis vaistų tiekimo įmonėmis. Pavyzdžiui, "Gintarines" vaistines valdo UAB "Limedika", "Šeimos" vaistines - UAB "Tamro", "Apotheca" vaistines - UAB "Medikona", "Camelia" vaistinės priklauso "Camelia" įmonių grupei, tarp kurių yra ir didmeninė vaistų tiekimo įmonė. Savo vaistų tiekimo įmonę turi ir Eurovaistinės.
Taigi vaistinių - nepamatuotai daug. Dauguma jų, ypač priklausančių tinklams, nuostolingos. Siekdami išsiversti vaistininkai nuolat didina antkainius. Todėl brangsta visi (išskyrus kompensuojamuosius) vaistai.
Valstybė vieną traukinį jau praleido - neribodama vaistinių steigimo, ji bemaž visą rinką perleido vaistinių tinklus kūrusioms įmonėms, ir jos dabar diktuoja sąlygas. Pavyzdžiui, neužsakinėja savo vaistinėms pigių vaistų. Jose neprekiaujama vienetiniais, retoms ligoms gydyti skirtais vaistais ar narkotinėmis medžiagomis, būtinomis skausmui malšinti. Jose pagal receptus negaminama vaistų.
Užtat įmonės tinklų savininkės, pirkdamos vaistus iš gamintojų, vos ne reketuodamos (neparduosite pigiau - apskritai nepirksime) išpeša nepagrįstai didžiulių nuolaidų. Gamintojai praradimą kompensuoja daug brangiau tuos pačius vaistus parduodami kitiems tiekėjams. Grandinė velkasi, kol galiausiai už viską sumoka pasiligojęs žmogus.
Vienas kelias, kuriuo dar galėtų pasukti valstybė, - padidinti kompensuojamųjų vaistų antkainius. Šiuo metu jie priklauso nuo preparato kainos, bet yra tokie menki, kad nepadengia prekybos jais išlaidų.
Pavyzdžiui, už kompensuojamuosius vaistus, kurie kainuoja 70 litų, vaistinei lieka tik 3 litai (tai sudaro maždaug 4 proc. jų kainos). Tačiau sprendimas padidinti šiuos antkainius sugriautų visą kompensavimo sistemą.
Antrasis kelias - socialistinis. Vaistinėms uždraudus taikyti nuolaidas baigtųsi ir gamintojų reketas. Tačiau vargu ar valstybė tam ryžtųsi: pasipriešinimas šiam žingsniui būtų didelis.
Yra ir trečioji išeitis. Tarp ES teisės normų, susijusių su farmacijos rinka, yra ir vadinamoji Kainų direktyva. Valstybė, panorusi sureguliuoti vaistų antkainius, turėtų ja vadovautis. Vadinasi, Sveikatos apsaugos ministerija turėtų įvesti ekonomiškai pagrįstas receptinių vaistų kainas, jas užfiksuoti ir uždrausti nuolaidas.
Toks valstybės įsikišimas į kainodarą paspartintų vaistinių griūtį, bet kažin ar pacientams nuo to būtų blogiau.
Ar į vaistų kainodarą valstybė ir toliau nesikiš, kaip po liepos mėnesio keisis PVM kompensuojamiesiems vaistams, galutinio išaiškinimo laukia ir farmacijos įmonės, ir didmeninės vaistų tiekimo įmonės, ir vaistinės. "
http://www.pasveik.l...zabojami/28163/