QUOTE(Subjektyvi @ 2009 05 04, 10:34)
Prezidentas turi labai daug galių, apie kurias nekalbama. Paksą juk pašalino kaip pavojingą, tapkinį paliko, kaip dėkingą, o AMB darė kas priklauso ir kas nepriklauso. O Grybauskaitė yra AMB "anūkė" ir to paties režimo mokinė. Juk Brazauskas ją asmeniškai delegavo į Briuselį, jos niekas nerinko. Tai kodėl manai, kad Prezidentas neturi galių? Tai tik burtai liaudžiai.
Nesutinku del galiu, visiskai.
Visas valstybės vadovo galias galia suskirstyti į keturias sritis
Įstatymų leidimo galios . Prezidentas yra vykdomosios valdžios dalis, todėl prezidentinėje sistemoje, jam paliekama tik teisė vetuoti parlamento priimtus įstatymus. Lietuvoje Prezidentas turi šioje srityje daug teisių jis gali teikti Seimui įstatymu projektus, kartu vetuoti arba nepasirašyti įstatymų. Tiesa, nei prezidentas A.Brazauskas, nei V.Adamkus teikdami Seimui įstatymu projektus nebuvo aktyvus, ypač V.Adamkus antrosios kadencijos metu.
Įstatymų vykdymo galios Prezidentinėje sistemoje, prezidentas yra ir vyriausybės vadovas bei turi dideles teises skirti bei atleisti ministrus ir spręsti kasdieninis valstybės valdymo klausimus. Lietuvos prezidentas tokių galių neturi. Jis teikia Seimui premjero kandidatūra ir tvirtina ministrus, bei gali pareikalauti jų atsakomybės, tačiau vyriausybės ir visos vykdomosios valdžios vadovas yra premjeras. Būtent jis turi daug kasdieninio valstybės valdymo funkcijų praktinėse valstybės ūkio srityse. Nemažiau svarbus faktas, kad būtent premjerui paklūsta didžioji dalis administracinio aparato. Tuo tarpu prezidentui dirba tik keletas tarnautojų. Taigi Lietuvos prezidentui suteiktos didelės teisės dalyvauti formuojant vyriausybę, tačiau mažai galimybių dalyvauti jos darbe.
Tiesa, Konstitucija aiškiai sako, jog prezidentas vienoje iš valdymų sričių turi išimtines teises jis yra atsakingas už užsienio politiką ir yra vyriausiasis ginkluotojų pajėgų vadas.
Taigi Lietuvoje prezidentas ir premjeras turi atrasti tarpusavio sugyvenimo modelį. Situaciją komplikuoja daugelio tyrėjų nuomone nelogiška ir net gi žalinga Konstitucijos nuostata, kad prezidentas privalo būti nepartinis. Todėl prezidentas konstruodamas santykius su vyriausybe negali remtis politinių partijų parama. Kita vertus, būtent klausimas ar prezidentas turi paramą Seime nulemia jo galių apimtį.
Jeigu Seimo dauguma remia prezidentą, o dar geriau, tos pačios partijos atstovai kontroliuoja abi institucijas, tada politinė sistema tampa panaši į prezidentinę, kadangi nelieka premjero ir prezidento varžymosi galimybės.
Jeigu prezidentūrą ir Seime kontroliuoja skirtingos partijos, arba prezidentas neturi sąjungininkų Seime, tai galios mažėja proporcingai jo gebėjimui dalyvauti politiniuose žaidimuose. Jeigu prezidentas nesugeba išnaudoti įvairių neformalių galimybių, visą vadovavimą gali perimti premjeras ir įsigali į parlamentinę sistemą panaši valdžių padalinimo schema.
Prezidentas taip pat turi galią paleisti Seimą, tačiau ši teisė labai ribota tik tuo atveju, jei Seimas nepriima sprendimo dėl Vyriausybės programos arba du kartus iš eilės jai nepritaria, taip pat - Vyriausybės siūlymu, jei Seimas pareiškia tiesioginį nepasitikėjimą Vyriausybe.
Nominacinės galios Lietuvos prezidentas turi daug galių skirti įvairius valstybės pareigūnus ir pastaruosius 10 metų šios galios išsiplėtė, nes buvo vadovaujamasi nuostata, kad tokiu būdų prezidentas gali smarkiau įtakoti valstybės gyvenimą.
Taigi Lietuvos prezidentas skiria: diplomatinius atstovus užsienio valstybėse, teikia Seimui trijų Aukščiausiojo Teismo teisėjų kandidatūras, iš jų teikia Seimui skirti Aukščiausiojo Teismo pirmininką; Apeliacinio teismo teisėjus, o iš jų Apeliacinio teismo pirmininką; skiria apygardų, apylinkių teismų teisėjus ir pirmininkus; trijų Konstitucinio Teismo teisėjų kandidatūras, taip pat teikia Seimui Konstitucinio Teismo pirmininko kandidatūrą; teikia Seimui valstybės kontrolieriaus bei Lietuvos banko valdybos pirmininko kandidatūras; Seimui pritarus, skiria kariuomenės vadą ir VSD vadovą; vidaus reikalų ministro siūlymu ir Vyriausybės teikimu, skiria policijos generalinį komisarą; Seimo pritarus skiria STT direktorių; skiria Vertybinių popierių komisijos pirmininką ir narius; premjero teikimu skiria Valstybinės energetikos išteklių kainų ir energetinės veiklos kontrolės komisijos pirmininką ir narius; Konkurencijos tarybos pirmininką; kartu su Seimo pirmininku bei premjeru skiria azartinius lošimus kontroliuojančios Priežiūros komisijos narius
Simbolinės galios Prezidentas šioje srityje turi daug pareigų skiria valstybinius apdovanojimus, Seime skelbia metinius pranešimus, priima Konstitucinio teismo teisėjų ir vyriausybės priesaikas, skiria malonę