Lenkijos sieną kertame dar naktį ir toliau važiuojame jau matytais keliais gerdami Red bull ar grauždami obuolius. Šeštadienis, pakankamai ramu, eismas nedidelis, oras šiltas. Suplanuojame, kad parduotuvėje sustosime pakeliui, Krokuvoje. Iš tolo šviečia didžiulis užrašas MAKRO. Deja, nieks mums nieko čia neparduoda matykit, parduotuvė vietiniams. Aišku, lietuviai juos turbūt užkniso juodai. Na, ir gerai, mes irgi išdidūs paremsime savo kukliais pinigėliais Slovakijos ekonomiką.
Dar pikčiau pasidaro, kai net neišvažiavus iš Krokuvos pasitinka didžiulis kamštis link sienos. Gal pusvalandžio prireikia, kol pasiekiame pirmą kalną. Nuo jo matom, kad toliau lygiai tas pats. Sukam atgal tikėdamiesi rasti apvažiavimą, deja, tai pasirodo beesąs vienintelis mums tinkamas kelias, tad vėl atgal į nežmonišką eilę alinančiame karštyje, kur nuo apkrovų (kalneliai tai nemaži, o stoti tenka pavažiavus vos kelis metrus) pamažu lydosi mašinos sankaba, o mus gelbsti tik kondicionierius. Taip remontuojami Lenkijos keliai...
Lengviau atsipučiam pasiekę Slovakiją. Čia pasirenkam nemokamus kelius (kaip paskui paaiškėja, oficialiai tokių nėra, t. y. nevažiuodamas mokama magistrale ir neturėdamas vinjetės gali gauti nemažą baudą... nors nuomonių dėl to yra įvairių, tik logiškai mąstant, ką tu svečioj šaly išsiaiškinsi...), užsukam į prekybos centrą, pakeliui stebim didžiulę folkloro šventę (gaila esam pernelyg pavargę, kad joje pasiliktume), dar stabtelim nusipirkti karabačkių ir mes jau savo miestuke. Pasukam į šoną per anksti, todėl tenka klausti vietinio žmogeliuko senolis bėgte bėga šalia mašinos ir dar atveda prie pat durų, pasiteirauja, ar viskas gerai koks nuoširdumas... Mūsų viešbutuke pasitinka paslaugios merginos, įsikuriame kambarėlyje ir leidžiamės į balkoniuką seniai išsvajoto rezen bravčiovyj vypriažannyj bei česnakinės sriubos. Mmmm... kokia palaima po maždaug 1500 kilometrų. Štai čia atostogos.
Papildyta:
Rytinė kava ir arbata balkonėlyje su vaizdu į kalnus ir vėl į kelią. Šios dienos tikslas Serbija, Novy sad. Vėl keliolika kilometrų šalia Slovakijos autostrados, prie sienos nusiperkame Vengrijos vinjetę, navigacija veda labai keistais keliais: iš autostrados į šonus ir vėl atgal į ją, na, bet mes laiko turim... O ir kelias Budapešto plaštakes pamatom, vis įdomiau Tiesa, toliau nuo sostinės jos įsikūrusios kur kas geriau: įstiklintose būdelėse, su auksiniais bikiniais ir moja rankutėm

Muitinėje ilgai neužtrunkame, mūsų netikrina, tik suskaičiuoja, pasikeičiame pinigėlių ir dardame betoniniu keliuku per visus kaimukus dairydamiesi į apgriuvusius pastatus, senokai uždarytus restoranus ir pan. Kelias sakyčiau tragiškas, kaip vėliau pasirodys, tai buvo antroji mūsų navigacijos klaida, nes nuo sienos ir toliau galėjome važiuoti magistrale... Bet pamatėme tikresnį vietinių gyvenimą.
Taigi mes jau antrame pagal dydį Serbijos mieste Novy sad. Ačiū mus priėmusiems Nijolei ir Goranui, pas juos mes apsistojam ir dar turim puikaus laiko pasivaikščioti po miestą. Su vietiniais gidais tai šimtą kartų įdomiau: pagrindinė aikštė,

didžiulis parkas,

upė, pilis...

romantika...


Kitos dienos tikslas galbūt būsimas naujas pasaulio stebuklas natūralios Djavolja varoš uolos. Didžioji dalis kelio autostrada taip bus greičiau, nes atstumas nemažas, o ir nakvoti norėtume ne prie Kosovo, o daug toliau, nacionaliniame parke. Taigi du puikos autostrados gabalai: Novy sad-Belgrad ir Belgrad-Niš. O štai toliau jau prasideda tikrasis serbų gyvenimas.


Važiuojame iki artimiausio didžiausio miestelio - Kuršumlija.


Su informaciniais ženklais, žinoma, prastai. Tačiau mums gelbsti tai, kad objektas šiemet tikrai gausiai reklamuojamas internete, lankomas, tad vietiniai žino, ko mes norime ir parodo kryptį.

Stebuklas atsiranda ir viena kita informacinė lentelė. Pakeliui užsukame į viešbutuką maža ką, jei ilgai užtruksim, juk reikės kažkur nakvoti, o iki šiol pakeliui jokių nakvynės ženklų matyti neteko. Tai motelis Rudare, šalia kelio, toks senovinis kiek gražesnio nei bendrabutis tipo pastatas, viduje dvelkia senove ir tik dvi gyvos dvasios. Išsiaiškinę, kad nakvynė (pabrėžė, kad TIK nakvynė) mums kainuos 36 eurus padėkojame ir važiuojame toliau.
Papildyta:
Dar didesnis stebuklas, kad kelias iki uolų nors ir itin siauras, bet sutvarkytas, o paskutiniai keli kilometrai matyti, kad dar visai neseniai asfaltuoti.

Tiesa, ir taip siauro kelio pakelės nuklotos pabirusiais nuo uolų akmenimis nelabai džiugina, todėl važiuojant pirmyn kažkaip net pamirštu juos nufotografuoti... Čia jau fotografuota grįžtant...

O štai ir uolos. Susimokame už įėjimą. Mus pasitinka piktoji varinė gyvatėlė.

Draugiškai su ja prasilenkiam ir kvėpuodami gamtos vėsa, upelio gaiva lipame link uolų. Kelias neilgas apie pusvalandį, o gal ir mažiau, priklauso nuo to, kiek aplinkui žioplinėsi.
Uolos atrodo įspūdingai, kai pagalvoji, kad tos kepurytės yra natūralios ir nieks jų neuždėjo, tačiau jei sąžiningai tikėjausi kažko įspūdingiau.

Nors ne, tikėjausi daug daug uolų, bet prieinamos ir matomos jos vos kelios.


Grįždami užsukame į bažnytėlę. Į tuščią atvirą kartoninę dėžę įmetame simbolinę auką (aplinkui nė gyvos dvasios, dėžėje pinigų pakankamai, tikram statistiniam lietuviui tik imk ir neškis), užrišame nosinaitę (nežinau kam, bet taip visi daro...) ir grįžtame atgal.

Pakeliui stebime rūdos šaltinėlius.

Papildyta:
Laiko dar turime, todėl apžiūrėtame motelyje nestojame. Siaurais, vingiuotais, bet asfaltuotais keliukais judame tolyn nuo sienos. Viskas gražu, viskas įdomu. Štai kokios kompozicijos.

Gamta.



Sovietinė atributika...

O štai kad ir čia, kuo ne upė Kvai Tailande?

Vakarėja. Būtų laikas dairytis nakvynės, bet pakeliui nelabai ir matyti. Tik kai jau įšokstam į pagrindinį kelią, vedantį į Juodkalnijos sostinę Podgoricą, prasideda ir restoranai bei vienas kitas nakvynės taškas. Mūsų akis patraukia atokiau nuo kelio stovintis namas jame ir užsisakome nakvynę. Čia pat užsisakome vakarienę. Aš, aišku, pamirštu svarbų dalyką, kad porcijos čia didelės ir užsisakome kiekvienas atskirai. Deja, taip visko ir nesuvalgom...
Išeiname į mašiną atsinešti daiktų. Mašina pastatyta kalno papėdėje. Jau tamsu. Čia aš duodu valią savo fantazijai (turbūt galėčiau siaubo romanus rašyt


Išaušta gražus rytas. Kokie šios dienos planai? Pirmiausia lankysim nacionalinį kaimą-muziejų po atviru dangumi Sirogojnoje. Kelias ne artimas, todėl ir čia yra kur pasižvalgyti: gamyklos,

kaimeliai,

miesteliai...


Papildyta:
Sirogojną randame lengvai. Iš tikro tai kažkas panašaus į mūsų Rumšiškes...


Kitas taškas, esantis pakeliui, Mokra Gora kaimelis, žymus savo Šarganska osminska traukinuku, vingiuojančiu per kalnus.



Gal važiuosime juo ir mes? Pasiklausiam, artimiausias traukinukas po valandos. Apsidairom, pavaikštinėjam, aš nueinu pasiklausti nakvynės, maža ką. O ji čia pas močiutę kambary besanti visai nebrangi, nors visur rašo, kad nakvynė čia labai brangi... Na, nesvarbu, einame pirkti bilietų. Bet mums jų neparduoda. Pasirodo, mus ne taip informavo ir šiandien reiso nebebus. Laukti rytdienos? Visą pusdieny čia praleisti būtų nuobodoka. Važiuojam kur nors. Pavyzdžiui, pagal neaiškias nuorodas į šunkelius


Vėl žemyn ir į kalną kitoje pusėje. Che che che, čia irgi traukinuko maršrutas. Vadinasi, nelabai ką ir praradome.


Ir lyg tarp kitko turiu paminėt, kad tvarka čia ideali...

Papildyta:
Na, o kur toliau? Kažkur čia turėtų būti mano nužiūrėtas objektas Uvac upės kanjonas, o šalia buvau susiradusi kempingą: nacionaliniame parke, šalia ežero, Vilovi kaime. Navigacija kaimą žino, jį randam lengvai, tačiau kas iš to. Nė menkiausios nuorodos ar minties apie kempingą. Sutikti žmonės taip pat nieko nežino. Klampojam kažkokiais purvynais, pataikom į vietines laidotuves, et, gal tiek to... gal važiuojam link kanjono. Tiesa, internete tikslių koordinačių taip ir nepavyko rasti, tad bandysim ieškoti.
Gal navigacijai duoti užduotį Uvac? Na taip... Išvystame, ko dar nebuvome matę: tragiški keliai, laukai, kalnus keičia lygumos, tad apie jokį kanjoną negali būti nė kalbos, na, bet mes kantrūs... važiuojam... tik ta kantrybė baigiasi įvažiavus į Sjenica. Galbūt jau buvau pavargusi, bet tie žvilgsniai mane pradėjo trikdyti... Iki šiol nieks nekreipdavo dėmesio, nors važiavome ne per tokius kaimus, o čia esame stebimi pakankamai šaltų musulmonų (iki šiol mečečių nepastebėjom, o čia jau pamatėm) žvilgsnių. Nors pagal GPS iki Uvaco ne taip ir toli, bet šiose lygumose tikrai nebus jokio kanjono grįžtam atgal, kol dar sveiki ir gyvi.
Atgal tai atgal. Bet pakeliui nematėm nė vienos nakvynės vietos...
Tik vėl išvažiavę į pagrindinį dvi šalis jungiantį kelią randame motelių. Ilgai nesirinkę viename iš jų ir apsistojam. Kas šaunu, kad galima atsiskaityti eurais. Vėl vakarienė (tik dabar jau vienas patiekalas dviems) su vaizdu į vandenį ir liūlia.
Ryte, kol aš dar murkstausi lovoj, maniškis spėja ir mašinytę paremontuoti Kadangi kiek vakar klausinėjom ir žiūrėjom, apie elektroninį ratų balansavimą niekas nėra girdėjęs, tenka vyrukui pačiam savo rankom balansuoti


Pakeliui vienas iš didesnių miestų Uzice. Jame kabo nusileidęs debesėlis.

Tačiau mano kalboje šis pavadinimas kiek pakitęs, pakrikštijau jį Užace, nes tokio siaubingo eismo nebuvau regėjusi. O vyras važiuoja ir šypsosi, o man tik pyktis ima. Apie kažkokius pirmumo ženklus nėra nė kalbos, todėl absoliučiai neaišku, ką praleisti, o kur važiuoti pirmam, eismas be proto intensyvus, kelis kartus vos negaunam per iškištą mašinos nosį, aikštelės sausakimšos, gatvelės mažos, siauros, jau nekalbu apie kiemus, į kuriuos mus įveda navigacija, rodydama, kad yra išvažiavimas, o jis, pasirodo užstatytas... Žodžiu, iš čia vėl fotografijų nebus. Tik vyras kategoriškai reikalauja parašyti, kad visa tai, ką čia surašiau apie šį užasą tėra moteriškės mąstymas, nes jam ten visai patiko: normalus, gyvas, kompaktiškas miestukas... Prašymas įvykdytas.
O mes judame toliau Juodkalnijos link.

Tuneliukais,

šalia kalnų.



Papildyta:
Ir štai mes kitoje Balkanų šalyje Juodkalnijoje. Pirmieji vaizdai.

Trumpas stabtelėjimas ir judame toliau.

Artėjame link kanjono.

Širdutė neramiai spurda. Antrasis pagal dydį kanjonas pasaulyje. Koks jis? Žinom, nuotrauka įspūdžio neperteiksi...

Pasivaikštom, pasigrožim nepaprasto žydrumo vandeniu ir važiuojame į savo tikslą Žabljak. Čia planuojame apsistoti.
Miestelis pasirodo kiek apmiręs. Galbūt jis atgyja žiemą, nes čia daug slidinėjimo trasų.

Pirmiausia apsižvalgome, o toliau nakvynės paieškos. Užmatome nuorodą į autokempingą. Įsikūręs gražioje kalno papėdėje jis mus sutinka nelabai svetingai. Matom, kad dauguma namukų tušti, tačiau atėjęs vaikinukas pasako, kad namukų nėra. (Kaip vėliau vakare susitikę su kitais lietuviais sužinome, namukų yra, tačiau jie be patalynės, todėl nieks mums jų ir nepasiūlo...) Matome rodyklę sobe ir itin stačiu keliuku (aš pasiryžusi eiti pėsčia, nes bijau, kad mašina neužvažiuos į tokį vos ne 90 laipsnių kalną) kylame. Čia pasirodo šeimininkė. Pirmiausia pasiklausia ar mes ne rumunai, pastarųjų sako nemėgstanti, ir aprodo apartamentus: dviejų aukštų namukas su dviem WC, dušu, miegamuoju ir didžiule svetaine-virtuve. Kaina 20 eurų nakčiai dviems ir dar po eurą už žmogų ekologijos ar kažkoks mokestis. Kaip už tokius karališkus apartamentus mums atrodo labai nedaug. Maža to, čia pat yra nuorodos link ežero ir kt. objektų. Taigi įsikuriame, užkandame už paskutinius serbiškus pinigus pirkto arbūzo, įšokstame į kalnų batus ir mes jau pakeliui link Juodojo ežero. Rašo, kad iki jo 20 minučių, tačiau mūsų žygis užtrunka ilgėliau. Pakeliui aptinkame dar vieną didžiulį kempingą. Keista, bet jis irgi tuščias... Įdomu, ar dėl to, kad skirtas tik žiemos nakvynės, ar ir čia pasaulinės krizės padarinys?.. Einame toliau ir prieiname... gražų asfaltuotą keliuką. Esame šiek tiek pasimetę, bet iki šiol buvusios nors ir retos, bet vis tiek nuorodos ant akmenų baigiasi, tad nedrąsiai, bet einame kartu su visais civilizuotu ir visai ne tokiu, kokiu norėtume keliuku. Paaiškėja, kad iki ežero galima atvažiuoti ir su mašina...
Papildyta:
Taigi, Juodasis ežeras.

Atkakome čia po pietų, todėl visos siūlomos trasos (pvz., iki aukščiausios viršūnės Bobotov kuk ir pan.) mums jau per ilgos. Grįžti namo nesinori, tad nusprendžiam apsukti ratuką aplink ežerą. Iš pradžių einame gražiai įrengtu takučiu. Bet ratukas nemažas, toliau darosi įdomiau.

Patenkinti savo žygiu grįžtame namo. Juk vienas iš tikslų buvo pavaikščioti po kalnus. Kad ir taip simboliškai... Na, bet rytoj žygiuosim kur nors toliau. Kur? Labai norisi į Bobotov kuk, bet kelio nuo Juodojo ežero 5.30 val. Aišku, dar tiek pat atgal. Realiai įvertinam savo galimybes deja... Jau minėti sutikti lietuviai pasako apie netoliese esančius keltuvus, kuriais galima pakilti link Bobotovo. Gal juos pabandysim...
Vakare viską išsiaiškinam važiuodami su mašina, o ryte beveik tiesiu taikymu link keltuvų (prieš tai į infocentrą). Jie dar nedirba. Sutinkame pagyvenusių rumunų porelę, kurie taip pat lūkuriuoja keltuvo. Sužinom, kad kelia jis visai ne iki Bobotov kuk, o vos iki pirmos viršukalnės, kad kol kas neveikia, nes nėra daug žmonių ir apskritai neaišku ar šiandien veiks. Aha. Planai keičiasi. Įsikalbame su likimo draugais (tiksliau aš su moteriške, nes ji moka angliškai, o paskui jau mes savo ruožtu verčiam savo vyram

Bet grįžtame prie sutiktų rumunų. Jie turi pakankami smulkų žemėlapį, žino, kur maždaug visa tai turėtų būti, tad važiuojam jiems iš paskos. Vis dėlto gražus tas Durmitoro nacionalinis parkas, o dar nuostabesnis kalnų keliukas, kuris mus atveda prie kalnų restorano. Nuo kalno atsiveria to paties ežero panorama.

Papildyta:
Maža to, pasirodo, kad mes su mašina užkilome ten, kur kitus kelia keltuvai.

Be to, mes važiuosime dar aukščiau Vaizdai užima kvapą.


Suprantam, kad nusukom ne ten, tačiau pasitarę vis tiek judam siauručiu keliuku 2000 km virš jūros lygio aukštyje kartkartėmis sustodami įsiamžinti ar tiesiog pasigrožėti. Štai kad ir ten, aukštumoje esantis objektas.

Būtų įdomu aplankyti. Deja, užrašas įspėja apie pavojingą zoną, kuria ne tik kad važiuoti, bet ir fotografuoti draudžiama...
Keliui pradėjus leistis sukamės atgal. Pasitikslinę koordinates važiuojame kita kryptimi vis dar žvelgdami į snieguotas viršūnes.

Šiuo kartu tikslą pasiekiam. Beveik bėgte per kalnus ir taros užės kanjonas prieš mus atsiveria visu gražumu.


Vaizdas vertas milijono, jausmas nenupasakojamas. Jau esame šiek tiek matę pasaulio, bet ši vieta mus sugeba nustebinti. Kaip vėliau maniškis pasakė: labai panašu į Norvegiją, tik visur galima užvažiuoti su mašina. Ech... pasiilgsiu aš tos gamtos...
Taigi grįžtam.

Dar pakeliui užsukam į vietinį turgelį, pažioplinėtam po miestelį, paskutinė vakarienė Žabljake ir naktis prieš naują dieną, kurios kulminacija turėtų būti jūra.
Bet apie ją vėliau
