Įkraunama...
Įkraunama...

Aš ir mano mylimas autistas

user posted image

Gyvenimas yra nuotykis. Kiekviena diena yra nuotykis. Šiandiena yra nuotykis. Rytoj prasidės kitas. Mūsų gyvenimai yra neatrasti kontinentai. Kiekvienas žmogus yra nenutrūkstamas pasakojimas.
S. Casta
Atsakyti
Šį pranešimą redagavo Cukraus pudra: 10 birželio 2011 - 08:16
Truputis teorijos rolleyes.gif

Autizmas - vystymosi raidos sutrikimas, išryškėjantys iki 3m. amžiaus, ir pasireiškiantis 3 veiklos srityse - socialinio bendravimo, komunikacijos bei elgesio.

Sutrikusio socialinio elgesio požymiai:

1. Savęs stimuliavimas
Stereotipinis arba save stimuliuojantis elgesys
pasireiškia pasikartojančiais kūno judesiais ar nuolat
atliekamais veiksmais su daiktais. Vieni nuolat žiūri į
šviesą, kiti purto rankas prieš savo akis, dar kiti
vokalizuoja ir klausosi savo garsų, muša stiprius
garsus skleidžiančius daiktus ir priešingai –
užsidengia ausis nors garsas nestiprus.
Kiti vaikai stimuliuoja save linguodami į šonus bei
sukdami daiktus. Viena iš savęs stimuliavimo ir
stereotipinio elgesio formų, gali būti agresija.

2. II. Agresija ir saviagresija
Savęs žalojimas dažniausiai pasireiškia galvos daužymu, rankų kandžiojimu,
draskymusi. Dėl negebėjimo suvokti aplinkos vaikas negeba prie jos
prisitaikyti, todėl būna agresyvus. Manoma, kad savęs žalojimas gali vykti,
kai:
– smegenyse trūksta betaendorfino. Jei vartojama šios medžiagos, savęs
žalojimas sumažėja;
– vaikai bando atkreipti kitų žmonių dėmesį. Tokiais atvejais siūloma vaiką
ignoruoti tuo momentu, kai pradeda save žaloti. Jis turi suprasti, kad
negali tokiu elgesiu atkreipti į save dėmesio.;
– kai vengiama atlikti užduotį;
– priešinimasis pasikeitimams;
– per didelė ar per maža stimuliacija (lietimas, per ilga pratybų veikla);
– baimė;
– kito žmogaus nesupratimas ir kt.

Polinkį į agresiją ir saviagresiją reikia pradėti slopinti kiek galima anksčiau.


Komunikacija

Neverbalinės ir verbalinės komunikacijos sutrikimai yra vienas
iš autizmo identifikavimo kriterijų. Jau pirmaisiais gyvenimo
metais stokojamo emocinio kontakto. Lengvesniais sutrikimų
atvejais įmanomas pakankamai efektyvus kontaktas (vaikas
supranta ir vykdo užduotis, atsako į klausimus). Kai kurie
bendrauja tik įprastoje aplinkoje, svetimoje – užsisklendžia.
Neretai teigiama,kad asmenys pasižymintys
autizmu , vengia akių kontakto.
Bendraudami pirmenybę teikia negyviems
daiktams, bet ne žmonėms.
Kartais prisiriša prie vieno iš artimųjų ir sunkiai išgyvena kai
jo nėra.
Bendravimą sunkina negebėjimas kontroliuoti savo elgesio.
Elgesys ir emocijos keičiasi nemotyvuotai – euforiją keičia
negatyvizmas, agresyvumas, išsiblaškymas ar saviagresija.
Bendravimą sunkina baimės – bijo gyvūnų, triukšmo, tam tikros spalvos, būti vieni, netekti mamos ir pan. Tačiau gali nebijoti to, kas iš tikrųjų pavojinga
Galbūt prieš pradėdamas pokalbį jis būtinai turi atlikti kažkokį ritualą, pvz., susidėti pieštukus į vieną liniją, kad save nuramintų.


Viso to norėdami išvengti renkasi keistus bendravimo būdus ar visai nebendrauja.

Kalba

Kai kurie vaikai kalba ar bando kalbėti, tačiau nejaučia sąryšio tarp kalbėjimo, kalbos ir komunikacijos. Nesupranta, kad kalba gali naudotis kaip bendravimo priemone.
Bene ženkliausias bruožas, į kurį tėvai atkreipia dėmesį, yra kalbos plėtotės sutrikimai. Manoma, kad apie 50% autistų vaikų nekalba ir nepradės kalbėti.
Kalbos plėtotės sutrikimai lemia galimybes išreikšti savo poreikius, bendrauti, mokytis, kaupti žinias.
Kalbantiems autistams būdinga neįprasta verbalizacija . Dažnos echolalijos (kitų žmonių žodžių kartojimas).Gali būti tiesioginės (kai iškart pakartojamas žodis) ir pavėluotos (kai pasakoma tik po kuri laiko). Kartojimas rodo, kad jie turi pakankamai išsivysčiusią foneminę klausą.
Autistai dažniausiai nevartoja įvardžio „aš” , save įvardija „tu”
(pvz: vietoj „Aš noriu miego” sako „Tu nori miego”). Tai susiję
su negebėjimu asmeniškai komunikuoti ir identifikuoti save
vardu.
Žodžiai neturi apibendrinančios reikšmės ir nevartojami kaip komunikacijos priemonės;
Vengia prašyti pagalbos (nemoka ir nesuvokia, kad gali prašyti);
Jie naudojasi gestais, mimika, greitai išmoksta simbolius, žaidžia žaidimus su daiktais ir žaislais. Žaidimų pobūdis rodo lakią vaizduotę.

Motorika

Savitai formuojasi vaikų, pasižyminčių autizmo sindromu, bendroji ir smulkioji motorika. Daugumai vaikų būdinga raumenų įtampa, nežymus rigidiškumas, diskoordinacijos ir apraksijos požymiai.

Ankstyvojoje vaikystėje dėl raumenų įtampos pasikeitimo diagnozuojama hiperkinezinė parezė. Galimas ir raumenų hipotonusas, nepaslankumas (vaikai labai judrūs, šokinėja, sėdėdami periodiškai svyruoja, beldimas pirštais ar daiktais, sunkumai mėgdžiojant judesius);

Dėl motorikos sutrikimų ilgai neišmoksta apsirengti, praustis ir pan.

Vaikams nesusiformuoja teigimo ir neigimo judesiai galva;

Motorikos savitumai lemia vaikų savitvarkos įgūdžių susidarymą bei įsitraukimą į bendrą veiklą.

Autizmo atpažinimas

Autizmas konstatuojamas tada, kai atitinka 6 (ar daugiau) požymius iš visų keturių grupių, bet iš A grupės turi būti bent du požymiai (iš kitu bent po vieną). Taigi:

A grupė - socialinės sąveikos kokybiniai sutrikimai:

- žymūs neverbalinės komunikacijos sutrikimai(įdėmaus akių žvilgsnio nebuvimas, savita veido išraiška ir kūno poza, gestų nevartojimas socialinei sąveikai reguliuoti).
- negebėjimas ieškoti malonumų ir jais dalintis su kitais.
- socialinės ir emocinės sąveikos stoka (nedalyvavimas žaidimuose, polinkis į vienatvę, neadekvatus kitų įtraukimas į veiklą (žmonių, kaip daiktų naudojimas)).
- socialinio elgesio ir vaiko amžiaus neatitikimas


B grupė - neverbalinės ir verbalinės komunikacijos bei vaizduotės kokybiniai sutrikimai:

- kalbos plėtotės sutrikimai, kurių nesistengiama kompensuoti alternatyviais būdais (gestais, mimika).
- asmenys, kurių kalba pakankamo lygio, nemoka ja naudotis kaip bendravimo priemone.
- echolalija.
- spontaniškų žaidimų ir su jais susijusios kalbos nebuvimas.


C grupė - pasikartojantis įkyrus elgesys ir veikla, bei riboti interesai:

- domisi viena, ar keliomis tomis pačiomis veiklomis.
- nenori keisti rutinos.
- pasikartojančios ir stereotipinės bendrosios bei smulkiosios motorikos manieros (sukimasis ratu, plojimas rankomis, plasnojimas, lingavimas ir kt.).
- dėmesio sutelkimas į kai kurias, smulkias daiktų dalis (gali būti ir kvapas, vibracja, garsas).


D grupė - sutrikimas nėra priskirtinas kitiems įvairiapusiams raidos nenormalumams:
- kalbos suvokimo raidos sutrikimui (lemiančiam socialines ir emocines problemas)
- neslopinamas prieraišumas.
- protinis atsilikimas (kurį lydi emociniai ir elgesio sutrikimai).
- ankstyvoji šizofrenija ir Rett sindromas



Atsakyti
Kriiste, dėkui 4u.gif
Atsakyti
QUOTE(Cukraus pudra @ 2011 06 10, 13:53)
Kriiste, dėkui  4u.gif

ner uz ka - kai pamaciau nauja tema - puoliau rinkt - ziuriu gal per placiai gavos - bet bus proga trumpint kitose temose (nespejau taip greit) lotuliukas.gif
Atsakyti
Dekui uz nauja tema smile.gif
Krisste-tau taip pat. Na va kiek geros info, o svarbiausia, kad ji susisteminta. As atradau dar kelis punktus, apie kuriuos nebuvau skaiciusi.... g.gif
Atsakyti
QUOTE(euphoria_mi @ 2011 06 10, 14:03)
Dekui uz nauja tema smile.gif
Krisste-tau taip pat. Na va kiek geros info, o svarbiausia, kad ji susisteminta. As atradau dar kelis punktus, apie kuriuos nebuvau skaiciusi.... g.gif

kuriuos? aisku pritaikei ir savo vaikui rolleyes.gif
Atsakyti
QUOTE(Kriiste @ 2011 06 10, 13:05)
kuriuos? aisku pritaikei ir savo vaikui rolleyes.gif

Ne..Buvau jau pritaikiusi visus kitus doh.gif lotuliukas.gif Neber ka taikyt.. lotuliukas.gif

Nauja man del agresijos ir saviagresijos siek tiek... g.gif
"– smegenyse trūksta betaendorfino. Jei vartojama šios medžiagos, savęs
žalojimas sumažėja;
– vaikai bando atkreipti kitų žmonių dėmesį. Tokiais atvejais siūloma vaiką
ignoruoti tuo momentu, kai pradeda save žaloti
. Jis turi suprasti, kad
negali tokiu elgesiu atkreipti į save dėmesio.;" g.gif

Tai turetu buti nelengva... unsure.gif
Atsakyti
Šį pranešimą redagavo euphoria_mi: 10 birželio 2011 - 13:09
QUOTE(euphoria_mi @ 2011 06 10, 14:08)
Ne..Buvau jau pritaikiusi visus kitus doh.gif  lotuliukas.gif Neber ka taikyt.. lotuliukas.gif
Nauja man del agresijos ir saviagresijos siek tiek... g.gif

nu jus dar mazi - nesusiduret su tuo rolleyes.gif . Milda gal 1,5 metu - susikeldavo sau vemima, kai jai neptikdavo demesys kitu doh.gif
Papildyta:
QUOTE(euphoria_mi @ 2011 06 10, 14:08)
Tai turetu buti nelengva... unsure.gif

nu pirmiausia reikia suprasti, nusistatyti priezastis - kodel jis tai daro - jei reikalauja demesio - ignoruoti, antraip jis agresyves kai nores gaut ta demesi... Aisku nelengva, tik as neisivaizduoju jei tarkim vaikas ima galva i siena dauzyt - tai sedet ir ignoruot? Kai kur taikomos metodikos - uzdedami spec salmai - ir tegu dauzo ta galva - bet as galvoju - jei tai uzeina staiga - gi nepulsi vaiko "aprenginet", o visa diena su salmu irgi nelaikysi - nors is ju praktikos - vaikai pamate kad neveiksminga - nebenaudojo tu budu cool.gif
Atsakyti
Krisste-oho, Milda anksti sitaip sumaste-vimdytis? Maniskis dar tokiu fintu tikrai nemoka...
Papildyta:
QUOTE(Kriiste @ 2011 06 10, 13:15)

nu pirmiausia reikia suprasti, nusistatyti priezastis - kodel jis tai daro - jei reikalauja demesio - ignoruoti, antraip jis agresyves kai nores gaut ta demesi... Aisku nelengva, tik as neisivaizduoju jei tarkim vaikas ima galva i siena dauzyt - tai sedet ir ignoruot? Kai kur taikomos metodikos - uzdedami spec salmai - ir tegu dauzo ta galva - bet as galvoju - jei tai uzeina staiga - gi nepulsi vaiko "aprenginet", o visa diena su salmu irgi nelaikysi - nors is ju praktikos - vaikai pamate kad neveiksminga - nebenaudojo tu budu cool.gif

Vat butent... kaip ignoruot?As nezinau, man kolkas tai kosmosas aplamai..
Atsakyti
QUOTE(Kriiste @ 2011 06 10, 13:50)

Polinkį į agresiją ir saviagresiją reikia pradėti slopinti kiek galima anksčiau.




aciu uz informacija 4u.gif pas mus mazius saves niekad nezaloja,bet jei kazko neleidziu,tada jis pribeges man iznybia i ranka...nezinau kaip tai isgyvendinti,as suprantu,kad jis nemoka pasipriesinti,pasigincyti zodziais,todel pribega ziuri man tiesiai i akis ir iznybia..psichologe sake kad kai jis atras kita buda kaip pareiksti savo jausmus,nepasitenkinima,tarkim prakalbes tada tai turetu liautis g.gif nekreipti demesio sunkiai iseina nes tikrai labai skauda,nesuprantu kartais is kur pas maza vaika tiek jegos,jis nesimusa,nesidrasko,nesikandzioja,bet va iznybia doh.gif
gal kas susidurete mamytes?
Atsakyti
QUOTE(euphoria_mi @ 2011 06 10, 15:12)
Krisste-oho, Milda anksti sitaip sumaste-vimdytis? Maniskis dar tokiu fintu tikrai nemoka...
Papildyta:

Vat butent... kaip ignoruot?As nezinau, man kolkas tai kosmosas aplamai..

nzn kaip ji sumaste - jei ja kalbindavo, ji kisdavos rankas i burna, ir kisdavo kol apsivemdavo unsure.gif Dziaukis kad nemoka mirksiukas.gif

nu kai bus ka ignoruot - sugalvosi ir nebebus kosmosas mirksiukas.gif , as manau kad reikia palikt kaip yra, nekreipt demesio ir jokiais budais nedaryt to, ko jis reikalauja taip (nors jei vaikas teisus su savo norais (tarkim alkanas, pavarges, istroskes) - nemanau kad tai labai jau blogai toks elgesys). Arba nukreipt jo demesi kitur (butent ta mes darydavome nuolat, uzejos jos psichavimams). Arba stipriai apkabint ir laikyt - kad neissprustu, ir nesimaskatuotu - bet cia pavojinga, ypac su vyresniais - nes yra rizika neistureti, tada jis supras kad yra stipresnis, bus daugiau zalos unsure.gif
Papildyta:
QUOTE(laguna11 @ 2011 06 10, 15:24)
bet va iznybia doh.gif
gal kas susidurete mamytes?

ir Milda znybe, dar kai man znybia - dzin, iskesiu, bet kai pusseseres apgnaibo doh.gif , bandziau znybt atgal - taip pat smarkiai - klyke ne savo balsu, nurimus paaiskinau - kad man taip pat skauda, tai ji sake nebeznybs daugiau - uztat trenkia dabar doh.gif
Atsakyti
Taip. Mums dar anksti apie agresija ir saviagresija galvot. O ir labai tikiuosi,kad is viso neteks... g.gif

Klausimas: koks kalbos lygis turetu buti pas standartini pusantru metu vaika? Tai yra kiek zodeliu/zargonu jis turetu moketi ir naudoti?

Kitas:
nuo kokio amziaus vaika turtu realiai pardeti dominti jo bendraamziai?
Atsakyti
Šį pranešimą redagavo euphoria_mi: 10 birželio 2011 - 15:19