Įkraunama...
Įkraunama...

Aš ir mano autistukas



user posted image

Autizmas - vystymosi raidos sutrikimas, išryškėjantys iki 3m. amžiaus, ir pasireiškiantis 3 veiklos srityse - socialinio bendravimo, komunikacijos bei elgesio.

Sutrikusio socialinio elgesio požymiai:

1. Savęs stimuliavimas
Stereotipinis arba save stimuliuojantis elgesys
pasireiškia pasikartojančiais kūno judesiais ar nuolat
atliekamais veiksmais su daiktais. Vieni nuolat žiūri į
šviesą, kiti purto rankas prieš savo akis, dar kiti
vokalizuoja ir klausosi savo garsų, muša stiprius
garsus skleidžiančius daiktus ir priešingai –
užsidengia ausis nors garsas nestiprus.
Kiti vaikai stimuliuoja save linguodami į šonus bei
sukdami daiktus. Viena iš savęs stimuliavimo ir
stereotipinio elgesio formų, gali būti agresija.

2. II. Agresija ir saviagresija
Savęs žalojimas dažniausiai pasireiškia galvos daužymu, rankų kandžiojimu,
draskymusi. Dėl negebėjimo suvokti aplinkos vaikas negeba prie jos
prisitaikyti, todėl būna agresyvus. Manoma, kad savęs žalojimas gali vykti,
kai:
– smegenyse trūksta betaendorfino. Jei vartojama šios medžiagos, savęs
žalojimas sumažėja;
– vaikai bando atkreipti kitų žmonių dėmesį. Tokiais atvejais siūloma vaiką
ignoruoti tuo momentu, kai pradeda save žaloti. Jis turi suprasti, kad
negali tokiu elgesiu atkreipti į save dėmesio.;
– kai vengiama atlikti užduotį;
– priešinimasis pasikeitimams;
– per didelė ar per maža stimuliacija (lietimas, per ilga pratybų veikla);
– baimė;
– kito žmogaus nesupratimas ir kt.

Polinkį į agresiją ir saviagresiją reikia pradėti slopinti kiek galima anksčiau.

Komunikacija

Neverbalinės ir verbalinės komunikacijos sutrikimai yra vienas
iš autizmo identifikavimo kriterijų. Jau pirmaisiais gyvenimo
metais stokojamo emocinio kontakto. Lengvesniais sutrikimų
atvejais įmanomas pakankamai efektyvus kontaktas (vaikas
supranta ir vykdo užduotis, atsako į klausimus). Kai kurie
bendrauja tik įprastoje aplinkoje, svetimoje – užsisklendžia.
Neretai teigiama,kad asmenys pasižymintys
autizmu , vengia akių kontakto.
Bendraudami pirmenybę teikia negyviems
daiktams, bet ne žmonėms.
Kartais prisiriša prie vieno iš artimųjų ir sunkiai išgyvena kai
jo nėra.
Bendravimą sunkina negebėjimas kontroliuoti savo elgesio.
Elgesys ir emocijos keičiasi nemotyvuotai – euforiją keičia
negatyvizmas, agresyvumas, išsiblaškymas ar saviagresija.
Bendravimą sunkina baimės – bijo gyvūnų, triukšmo, tam tikros spalvos, būti vieni, netekti mamos ir pan. Tačiau gali nebijoti to, kas iš tikrųjų pavojinga
Galbūt prieš pradėdamas pokalbį jis būtinai turi atlikti kažkokį ritualą, pvz., susidėti pieštukus į vieną liniją, kad save nuramintų.
Viso to norėdami išvengti renkasi keistus bendravimo būdus ar visai nebendrauja.

Kalba


Kai kurie vaikai kalba ar bando kalbėti, tačiau nejaučia sąryšio tarp kalbėjimo, kalbos ir komunikacijos. Nesupranta, kad kalba gali naudotis kaip bendravimo priemone.
Bene ženkliausias bruožas, į kurį tėvai atkreipia dėmesį, yra kalbos plėtotės sutrikimai. Manoma, kad apie 50% autistų vaikų nekalba ir nepradės kalbėti.
Kalbos plėtotės sutrikimai lemia galimybes išreikšti savo poreikius, bendrauti, mokytis, kaupti žinias.
Kalbantiems autistams būdinga neįprasta verbalizacija . Dažnos echolalijos (kitų žmonių žodžių kartojimas).Gali būti tiesioginės (kai iškart pakartojamas žodis) ir pavėluotos (kai pasakoma tik po kuri laiko). Kartojimas rodo, kad jie turi pakankamai išsivysčiusią foneminę klausą.
Autistai dažniausiai nevartoja įvardžio „aš” , save įvardija „tu”
(pvz: vietoj „Aš noriu miego” sako „Tu nori miego”). Tai susiję
su negebėjimu asmeniškai komunikuoti ir identifikuoti save
vardu.
Žodžiai neturi apibendrinančios reikšmės ir nevartojami kaip komunikacijos priemonės;
Vengia prašyti pagalbos (nemoka ir nesuvokia, kad gali prašyti);
Jie naudojasi gestais, mimika, greitai išmoksta simbolius, žaidžia žaidimus su daiktais ir žaislais. Žaidimų pobūdis rodo lakią vaizduotę.

Motorika

Savitai formuojasi vaikų, pasižyminčių autizmo sindromu, bendroji ir smulkioji motorika. Daugumai vaikų būdinga raumenų įtampa, nežymus rigidiškumas, diskoordinacijos ir apraksijos požymiai.

Ankstyvojoje vaikystėje dėl raumenų įtampos pasikeitimo diagnozuojama hiperkinezinė parezė. Galimas ir raumenų hipotonusas, nepaslankumas (vaikai labai judrūs, šokinėja, sėdėdami periodiškai svyruoja, beldimas pirštais ar daiktais, sunkumai mėgdžiojant judesius);

Dėl motorikos sutrikimų ilgai neišmoksta apsirengti, praustis ir pan.

Vaikams nesusiformuoja teigimo ir neigimo judesiai galva;

Motorikos savitumai lemia vaikų savitvarkos įgūdžių susidarymą bei įsitraukimą į bendrą veiklą.

Autizmo atpažinimas

Autizmas konstatuojamas tada, kai atitinka 6 (ar daugiau) požymius iš visų keturių grupių, bet iš A grupės turi būti bent du požymiai (iš kitu bent po vieną). Taigi:

A grupė - socialinės sąveikos kokybiniai sutrikimai:

- žymūs neverbalinės komunikacijos sutrikimai(įdėmaus akių žvilgsnio nebuvimas, savita veido išraiška ir kūno poza, gestų nevartojimas socialinei sąveikai reguliuoti).
- negebėjimas ieškoti malonumų ir jais dalintis su kitais.
- socialinės ir emocinės sąveikos stoka (nedalyvavimas žaidimuose, polinkis į vienatvę, neadekvatus kitų įtraukimas į veiklą (žmonių, kaip daiktų naudojimas)).
- socialinio elgesio ir vaiko amžiaus neatitikimas
B grupė - neverbalinės ir verbalinės komunikacijos bei vaizduotės kokybiniai sutrikimai:

- kalbos plėtotės sutrikimai, kurių nesistengiama kompensuoti alternatyviais būdais (gestais, mimika).
- asmenys, kurių kalba pakankamo lygio, nemoka ja naudotis kaip bendravimo priemone.
- echolalija.
- spontaniškų žaidimų ir su jais susijusios kalbos nebuvimas.
C grupė - pasikartojantis įkyrus elgesys ir veikla, bei riboti interesai:

- domisi viena, ar keliomis tomis pačiomis veiklomis.
- nenori keisti rutinos.
- pasikartojančios ir stereotipinės bendrosios bei smulkiosios motorikos manieros (sukimasis ratu, plojimas rankomis, plasnojimas, lingavimas ir kt.).
- dėmesio sutelkimas į kai kurias, smulkias daiktų dalis (gali būti ir kvapas, vibracja, garsas).
D grupė - sutrikimas nėra priskirtinas kitiems įvairiapusiams raidos nenormalumams:
- kalbos suvokimo raidos sutrikimui (lemiančiam socialines ir emocines problemas)
- neslopinamas prieraišumas.
- protinis atsilikimas (kurį lydi emociniai ir elgesio sutrikimai).
- ankstyvoji šizofrenija ir Rett sindromas

Ačiū Kristei 4u.gif

Nuorodos:

http://www.youtube.c...player_embedded

http://www.youtube.c...feature=related

http://www.youtube.c...feature=related

http://www.youtube.c...feature=related

http://www.youtube.c...feature=related

Ačiū Ice 4u.gif

user posted image

Atsakyti
Šį pranešimą redagavo Scintilla: 08 kovo 2012 - 21:53
QUOTE(Kriiste @ 2012 03 08, 21:30)
aisku - nugi baisiai liudna, isivaizduoju kokioje neviltyje esi - laikykis 4u.gif o gal kol negulet per naujo i ligonine - pas koki homeopata pasirodykit unsure.gif

Visiskoje neviltyje. Tikrai...
Nebezinau, tiesa sakant, nei ko bedaryt... Lavint nebeiseis vaiko niekaip, jeigu sitai tesis...O sveikatos jam irgi tikrai nepriduos visa tai verysad.gif O juk dar sesute turim...Neberandu mazutei nei laiko, nei jegu.... Gerai, kad auklyte musu gera, sakau, be jos namai sugriutu turbut...

Plius pastebejau,kad priepuoliukai jam uzeina tada, kai ko issigasta. Siandien visi 3 priepuoliai istiko tada, kai ka nors iskrete-pvz numete lekste su kukuruzais-matyt issigando vien jau to garso, kai lekste duzo...Nebegaliu jo palikt nei akimirkai, nes bijau,kad kas nenutiktu, o is tiesu jis ir pats manes nepaleidzia nei minutei-ligoninej vel priprato visur mane tampytis paskui. Nu zodziu...

QUOTE(Scintilla @ 2012 03 08, 21:33)


Mums reikia kažkokiu būdu kalbą taisyti, nes daugėja negražiai skambančių žodžių: vaikai - kakai, teta - kaka, šito - šiko  doh.gif  darželyje rengiamės namo, o maniškis rodo į auklytę ir sako: žiūrėk, čia kaka  blush2.gif blogiausia, kad viską komentuoja...ateina kokia nors mama ryte su vaiku, o jis jau aiškina tą patį...ir man visiems teisintis nesinori, bet ir skamba tikrai nekaip  blush2.gif


biggrin.gif
Maniskis labai linkes i uzsiciklinima, ypac kolkas pas ji gajus tas "kas cia?" Rodo koki daikta- as atsakau, kas tai yra. O jis vis rodo ir rodo istisai ta pati, o as istisai jam kartoju kas tai. Ir taip, kol jam nusibosta, bet daznai labai ilgai to paties klausineja...
Atsakyti
QUOTE(LisJa @ 2012 03 08, 22:16)
Maniskis labai linkes i uzsiciklinima, ypac kolkas pas ji gajus tas "kas cia?" Rodo koki daikta- as atsakau, kas tai yra.

na bet gerai, kad taip domisi, klausia thumbup.gif man atrodo, kad pas autistukus tas klausimas vėlai atsiranda...nors kuo toliau, tuo labiau atrodo, kad jūsų bėdelės visai kitos ir tie panašūs bruožai tik reakcija į jas...
O kaip dėl mažutės? Gal jau kiek ramiau tau?
Atsakyti
Ačiū už temą 4u.gif
Jokūbas prieš kokias 10 min. užmigo, tai kabarojuosi ir aš link lovos.

ramios nakties 4u.gif

LisJa, po tamsos visada pašviesėja 4u.gif 4u.gif 4u.gif 4u.gif
Atsakyti
QUOTE(Scintilla @ 2012 03 08, 22:30)
na bet gerai, kad taip domisi, klausia  thumbup.gif  man atrodo, kad pas autistukus tas klausimas vėlai atsiranda...nors kuo toliau, tuo labiau atrodo, kad jūsų bėdelės visai kitos ir tie panašūs bruožai tik reakcija į jas...


Na jis normaliai nepaklausia.. Sako "TIA?" su klaustuku gale rodydamas i koki daikta, tai reiskia "kas cia", ir labai daznai tu paciu daiktu klausineja.. Musu bedeles tos pacios - patikek manim, esu visiskai tuo tikra.

Atsakyti
Labas rytas.
Miegojom gerai blush2.gif

LisJa, gi visi vaikai be išimties išgyvena "kas čia" laikotarpį blush2.gif
Jokūbas irgi, tik jam vėlavo ( kaip ir daug kas) šitas laikotarpis. Atėjo kiek vėliau nei daugumai vaikų.
Atsakyti
QUOTE(Cukraus pudra @ 2012 03 09, 10:42)
LisJa, gi visi vaikai be išimties išgyvena "kas čia" laikotarpį  blush2.gif


maniskis neklausineja iki siol KAS CIA?buna kad sako kcia?bet kai sau kazka zaidzia...tai as jo nuolatos klausineju,o kas cia?o kur kamuolys?o kur knyga?pas mus vel nebeliko MAMA..jeigu sakau sakyk mama,tai jis baaaa...ir viskas doh.gif
siandien gavau dokumentus is NDNT,pratese 2 metams viska kaip buvo...
Atsakyti
QUOTE(Cukraus pudra @ 2012 03 09, 09:42)
Labas rytas.
Miegojom gerai  blush2.gif

LisJa, gi visi vaikai be išimties išgyvena "kas čia" laikotarpį  blush2.gif
Jokūbas irgi, tik jam vėlavo ( kaip ir daug kas) šitas laikotarpis. Atėjo kiek vėliau nei daugumai vaikų.


Taip, bet juk zinai, kad NT vaikai tai daro siek tiek kitaip, nei tarkim maniskis...Jis parodo man ka, as jam atsakau, o jis vel is karto ta pati, as jam vel atsakau, ir taip ilgai ilgai. Dziaugiuosi tik tuo, kad po to jis ta daikta gerai isimena ir paprasytas bega parodyt n kartu. Kaip Jokubui darziukyje einasi po nebuvimo?

QUOTE(laguna11 @ 2012 03 09, 11:20)
maniskis neklausineja iki siol KAS CIA?buna kad sako kcia?bet kai sau kazka zaidzia...tai as jo nuolatos klausineju,o kas cia?o kur kamuolys?o kur knyga?

Oj, cia musu irgi smagiausias zaidimas- jis mane vedasi,rodo daikta, o as jau suprantu, kad sitaip jis mane praso, kad jo paklausineciau. Tada imu klausinet ta "KUR YRA TAS, KUR ANAS", arba "PARODYK MAN TA, AR KITA", o jis vis laksto ir rodo baisiai patenkintas. Kuno dalis tai jau zino iki blakstienu, alkuniu ir tt, namie daiktus nuo virtuves plyteliu iki roleto sniurelio suranda-labai jis megsta ta zaidima.
Atsakyti
QUOTE(LisJa @ 2012 03 09, 11:35)
Taip, bet juk zinai, kad NT vaikai tai daro siek tiek kitaip, nei tarkim maniskis...Jis parodo man ka, as jam atsakau, o jis vel is karto ta pati, as jam vel atsakau, ir taip ilgai ilgai. Dziaugiuosi tik tuo, kad po to jis ta daikta gerai isimena ir paprasytas bega parodyt n kartu.

todel kad ju suvokimas kitas - gal taviskiui atsakymas i klausima kas cia - knyga - nieko nesako, todel jis klausia 100 kartu - mums irgi tas periodas buvo, bet as stengdavaus atsakyt ne taip pat - o pvz cia knyga, ja galima vartyti, ziureti paveiksliukus, jije prirasyta raideliu, jas galima skaityti, cia parasyta pasaka, pasaka apie lape, o cia apie meska, o cia gelytes nupiestos - matai gelytes - ir pan doh.gif
Atsakyti
QUOTE(Kriiste @ 2012 03 09, 11:48)
todel kad ju suvokimas kitas - gal taviskiui atsakymas i klausima kas cia - knyga - nieko nesako, todel jis klausia 100 kartu - mums irgi tas periodas buvo, bet as stengdavaus atsakyt ne taip pat - o pvz cia knyga, ja galima vartyti, ziureti paveiksliukus, jije prirasyta raideliu, jas galima skaityti, cia parasyta pasaka, pasaka apie lape, o cia apie meska, o cia gelytes nupiestos - matai gelytes - ir pan doh.gif

Teisybe, pritariu tau. Bandau taip ir daryt.
Atsakyti
QUOTE(LisJa @ 2012 03 09, 11:35)
Taip, bet juk zinai, kad NT vaikai tai daro siek tiek kitaip, nei tarkim maniskis...Jis parodo man ka, as jam atsakau, o jis vel is karto ta pati, as jam vel atsakau, ir taip ilgai ilgai.

Mano draugės berniukas vienu metu taip darė...dabar jis jau puikiai kalba nors pusmečiu mažesnis už mano vaikį...gal vaikas tai suvokia kaip žaidimą g.gif be to ir mes juk panašiai elgiamės, kartojam viską daug kartų po žodį...sunku neperlenkti lazdos su tuo mokinimu...dabar maniškis užstrigęs toje fazėje, kai tik komentuoja, ką mato...eina ir vardina: čia dėdė, čia mašina, o žiūrėk čia mašina, autobusas, matei autubusas, medis, paukščiai, žiūrėk paukščiai...buvo laikas, kai aš taip viską rodžiau ir matyt vaikas dabar taip suvokia pokalbį...bet o kaip kitaip mokinti, jei iš ilgesnį sakinį aplamai praleisdavo pro ausis ir nieko nefiksuodavo...aišku dabar jau stengiuosi pati taip nekalbėti...jei žiūrim knygutę, klausiu: kuris zuikis graužia morką? kuris kačiukas pasislėpė už krūmo? ir pan...po to aptariam, kodėl taip pasielgė, kas dar taip elgiasi...na stengiamės plėsti tą žodyną, kad atsirastų jo kalboje kuo daugiau vartojamų veiksmažodžių, būdvardžių...

Pagaliau maniškis išmoko guosti wub.gif jei sesė užsigauna, ar aš parodau, kad man kažką skauda, papučia, paglosto wub.gif matyt darželyje mato kaip kiti vaikai guodžia ir pats greičiau išmoko ax.gif

Šiandien mano vaikis įsidūko su tėčiu ir pradėjo muštis...aš jam sakau, kad vaikų taip negalima mušti ir kad taip darželyje nedarytų...o jis man sako: nu nu nu darželyje nun nu nu...čia ne darželis!
Atsakyti
QUOTE(LisJa @ 2012 03 08, 23:16)
Visiskoje neviltyje. Tikrai...
Nebezinau, tiesa sakant, nei ko bedaryt... Lavint nebeiseis vaiko niekaip, jeigu sitai tesis...O sveikatos jam irgi tikrai nepriduos visa tai verysad.gif O juk dar sesute turim...Neberandu mazutei nei laiko, nei jegu.... Gerai, kad auklyte musu gera, sakau, be jos namai sugriutu turbut...

Plius pastebejau,kad priepuoliukai jam uzeina tada, kai ko issigasta. Siandien visi  3 priepuoliai istiko tada, kai ka nors iskrete-pvz numete lekste su kukuruzais-matyt issigando vien jau to garso, kai lekste duzo...Nebegaliu jo palikt nei akimirkai, nes bijau,kad kas nenutiktu, o is tiesu jis ir pats manes nepaleidzia nei minutei-ligoninej vel priprato visur mane tampytis paskui. Nu zodziu...
biggrin.gif
Maniskis labai linkes i uzsiciklinima, ypac kolkas pas ji gajus tas "kas cia?" Rodo koki daikta- as atsakau, kas tai yra. O jis vis rodo ir rodo istisai ta pati, o as istisai jam kartoju kas tai. Ir taip, kol jam nusibosta, bet daznai labai ilgai to paties klausineja...

o nebandet i neurologini atsigulti? na as cia tik taip, nes mes gulam, mum zies ar nera epi zidinuku, kai naktim buna vaikam tokie zaibiski, nes naktim blogai miega, na ir siaip eeg mrt pasidarysim, akiu dugna, ir pan. nepakenks....

pas mus kas cia, pries pusmeti prasidejo, bet jis klausia tik to, ko nemates ir nezino, tai paaiskinu, na tarkim pamate baznycioj sventuju paveikslus, tai pasakaiu geras dede danguje sedi ant debeselio ir viska mato ar vaikai geri ir pan.
sian buvom zaidimu kambary akropoly, kas buvot atsinaujinusiame, tai suprasit apie ka pasidalinsiu- mazius su vyru uzsidejo salma ir lipo aukstyn karstytis, kur vyresni vaikai, nebijojo nei aukscio nei nestabilumo laipiojant, perejo visa labirinta smile.gif aisku vyro palaikomas, bet... biggrin.gif
ir isejom be isteriku smile.gif
Atsakyti