{mosimage}Piešimas – labiausiai paplitusi vaikų meno rūšis. Jau 8-9 mėn. amžiaus sveikas mažylis gali sukurti pirmąjį savo šedevrą. Piešimas vaikams – smagus žaidimas, saviraiška, vienas pasaulio pažinimo būdų. Manoma, kad iki 3 metų vaiko piešiniai – naujų atradimų atspindys. Vaikas stebi pėdsaką, kurį palieka jo rankutėje laikoma „lazdelė“, mėgsta eksperimentuoti su spalvomis, jas maišyti (jei suaugęs tai parodo), piešia viską tai viena, tai kita spalva.

Augant mažyliui, keičiasi ir jo piešiniai. Psichologai įrodė, kad piešiniai atspindi vaiko emocinę būseną, išsivystymo lygį. Todėl įvairių vystymosi sutrikimų diagnostikai naudojami piešimo testai: „Mano šeima“, „Namas, medis ir žmogus“, „Žmogus“, „Nupiešk savo baimę“ ir t.t. Piešimas padeda atsikratyti ir baimių, nerimo.

Koks turi būti ikimokyklinuko piešinys? Ar vaiko piešiniai atitinka jo amžių? Kaip atskirti, kur individualios jo ypatybės, o kur vystymosi sutrikimų ženklai?

• Apie pirmuosius metus vaikas piešia chaotiškus „karakulius“. Mažyliui tiesiog patinka palikti popieriuje pėdsakus.

• 1-2 metai. Vaikas jau gali valdyti rankutę. Ima kartoti  tuos pačius judesius, taip panašių „karakulių“ gali pripiešti ne vieną popieriaus lapą. Mažylis stengiasi imituoti suaugusiųjų raštą, karakuliais ir kabliukais piešdamas „laiškus“.

• 2-2,5 metų. Vaikas atranda, kad popieriaus lapas turi ribas, dabar jo piešiniai nebeišlenda už lapo kraštų.

• 3 metai. Nuo šio amžiaus vaikas piešinyje išreiškia savo emocijas. Taškeliai, linijos, kabliukai gali papasakoti visą istoriją! Atsiranda piešinio sumanymas. Piešiniai dar primityvūs, dažniausiai vaizduojamas vienas objektas. Besistengdamas kažką pavaizduoti, vaikas susitelkia ties atskiromis detalėmis, o ne objekto visuma (pvz. katytė - ovalas, ūsai ir uodega). Svarbiausia, kad mažylis gali paaiškinti ką pavaizdavo. Jo sumanymas gali lengvai keistis, pvz. pradėjęs piešti automobilį, galiausiai pareiškia, kad tai yra namelis. Šio amžiaus mažyliai dažniausiai piešia namą, žmogų, katę, šunį, automobilį. Nors čia didelės reikšmės turi vaiko aplinka, akiratis. Dažniausiai tai geometrinės figūros, tačiau jau atsiranda detalių: katės ūsai, žmogaus akys, automobilio vairas. Jie gali būti nupiešti ne ten, kur „turėtų būti“. Realizmas, kaip ir spalvų atitikimas – ne svarbiausia šiame amžiuje (morka gali būti violetinė, šuo – raudonas ir t.t.).

• 4-5 metai. Vaikas daug dėmesio skiria detalėms. Vaizdavimo ypatumai: nematyti tūrio, apimties (pvz. ranka vaizduojama kaip pagaliukas), neatitinka dydžiai (žmogus namo dydžio, katė didesnė už dramblį ir pan.), atsiranda siužetas (vaizduojamos kelios susiję tarpusavy figūros). Jei 5 m. vaikas jau piešia žmogaus ranką su pirštais, galvą su akimis, ausimis, atskiriame lytį (pagal vaizduojamus drabužius: suknelė, kelnės, kepurės), vadinasi jis puikiai vystosi!

• 5-6 metai. Piešia įvairias temas, perteikia naujus įspūdžius, vaizduoja šventes. Mielai piešia ir senuosius siužetus. Gali kurti iliustracijas pasakoms. Vaikas stengiasi nupiešti objektą taip, kad jis būtų atpažįstamas aplinkiniams. Naudojasi bendrais šablonais (labiausiai paplitusiu namelio, saulės vaizdavimo būdu ir t.t.), stengiasi, kad spalvos atitiktų tikrovę. Ima laikytis proporcijų, mėgina pavaizduoti objektą judesyje. Dažnai taiso piešinius, arba pradeda piešti iš naujo.

• 6-7 metai. Vaikas mėgsta piešti jį supančią aplinką, ima kurti savo istorijas, stengiasi perteikti nuotaiką, judesį, apimtis, aprangos ypatybes. Figūros popieriuje jau nerikiuojamos į vieną liniją, kaip anksčiau. Kažkas vaizduojamas arčiau, kažkas aukščiau. Piešinys nebeprimena schemos – tai PAVEIKSLAS!

• 7 metai ir vyresni. Vaizdavimo įgūdžių lavinimas vyksta prižiūrint suaugusiems, ir piešimas tampa nebe žaidimu, o mokslu, užsiėmimu.
Aukščiau pateiktos normos - apytikrės, visada reikia atsižvelgti į vaiko individualumą, interesus, akiratį, motorikos išsivystymą. Tačiau jei jūsų vaiko piešiniai labai stipriai skiriasi nuo aprašytų pavyzdžių ir normų, verta daugiau dėmesio atkreipti į vaiko mąstymo ir vaizduotės vystymąsi. Neveltui prieš pradedant mokyklą atliekami tokie testai, kaip žmogaus piešinys, nes tai  neblogas bendro vaiko išsivystymo rodiklis.

Autorė: Olga Anisimovič
Straipsnis parašytas specialiai portalui www.solnet.ee