Turistai vėluojančių atsiskaitymų įkaitaiStringant įmonių tarpusavio atsiskaitymams, didėja įtampa ir tarp kelionių organizatorių bei jų keliones turistams parduodančių tarpininkų kelionių agentūrų. O išsvajotų atostogų susiruošusiems turistams ne juokais kyla pavojus tapti šių problemų įkaitais.
Vienas iš didžiausių kelionių organizatorių Tez Tour (TT) ėmėsi naujos iniciatyvos pradėjo informuoti
turistus apie tai, ar TT organizuojamą kelionę turistui pardavęs tarpininkas tai yra kelionių agentūra
pervedė turisto sumokėtus pinigus už kelionę TTT.
Taip siekiame užkirsti kelią turizmo rinkoje padažnėjusiems nesąžiningiems kai kurių kelionių pardavėjų
veiklos atvejams kai, surinkusios lėšas iš klientų agentūros, jų neperveda kelionių organizatoriui iki
būtinos datos, o vėliau skuba skelbti bankrotą arba stabdo veiklą, aiškina Aleksandras Sukovas, TT vadovas.
TT, anot jo, neketina taikstytis su sukčiavimo atvejais, kai net prieš pusę metų įsigijęs kelionę žmogus tik atvykęs į oro uostą sužino, jog jo kelionė neįvyks, nes ją pardavusi agentūra nėra sumokėjusi kelionės organizatoriui, o pati agentūra kaip tik tuo metu stabdo savo veiklą ir net neketina atlyginti žalos klientui.
Ponas Sukovas aiškina, kad, likus trims dienoms iki išvykimo, TT turistui praneš telefonu, jei kelionę jam pardavusi agentūra vis dar nėra pervedusi pinigų TT.
Taigi žmogus turės tris dienas laiko susisiekti su agentūra ir išspręsti problemą, kad ši atsiskaitytų su mumis, arba jo kelionė bus anuliuota, aiškina TT vadovas. Jo nuomone, tokia priemonė naudinga ne tik TT, bet ir turistui, nes apsaugo jį nuo nemalonių atvejų, kai tik atvykęs į oro uostą sužino, jog jo agentūra
neatsiskaitė ir organizatorius gali anuliuoti jo kelionę.
Pašnekovas tiki, kad keliautojų įsitraukimas į procesą padėtų išvengti galimų sukčiavimo atvejų turizmo pramonėje.
Neatsiskaitymų daugėja. Klientams kiek atidžiau sekant kelionių pardavėjų veiksmus, pavyktų apginti ne tik kelionės organizatorius, bet ir keliautojus. Naujoji priemonė jau įrodė, kad yra labai veiksminga
informavus keliautojus jau pavyko išvengti problemų, tikina p. Sukovas.
NesižaviTačiau Vidas Paliūnas, kelionių organizatoriaus Novaturo vadovas, konkurentės TT naujove pernelyg nesižavi.
Anot jo, turistai ir taip pakankamai apsaugoti Lietuvos įstatymų, naujoji priemonė jų saugumo nepadidins.
Žmogus, pirkdamas kelionę agentūroje, pasirašo sutartį ne su agentūra, o su kelionių organizatoriumi. Ir pagal įstatymus organizatorius privalo vežti turistą į kelionę, net jei agentūra nėra jam pervedusi pinigų. Problema, ar agentūra pervedė pinigus, ar ne, turisto neturėtų jaudinti. Tai dviejų įmonių tarpusavio santykiai, kuriuos reglamentuoja sutartys, aiškina jis.Vis dėlto priemonė, jo nuomone, gali padėti TT apsisaugoti nuo vėluojančių atsiskaitymų ir nesąžiningų partnerių.
Ji gali turėti emocinio poveikio. Mat savo vardą branginančios agentūros it ugnies bijos sulaukt piktų skambučių iš turistų, kurie, likus kelioms dienoms iki atostogų, sužinojo, jog už jų kelionę pinigai dar nepervesti, aiškina jis.
Tačiau Novaturas nuo galimų problemų ginasi kitais būdais: sugriežtino reikalavimus jo keliones parduodančioms agentūroms, atidžiai stebi jų mokėjimus, pradeda iš agentūrų reikalauti bankų garantijų ir pan.
Nutraukėme bendradarbiavimą su keletu agentūrų, kurios pastaruoju metu vėlavo atsiskaityti. Klientai jose jau nebegali įsigyti mūsų kelionių, vardija Novaturo vadovas.
Grėstų baudosRima Jakytė, Valstybinio turizmo departamento Informacijos, analizės ir kontrolės skyriaus vedėja, pasakoja, jog problema dėl neatsiskaitymų itin smarkiai pajusta pernai rudenį.
Departamentą pasiekė informacija, kad daugybė agentūrų yra įsiskolinusios organizatoriams, kai kurios iš jų bankrutavo. Po tų įvykių organizatoriai, anot jos, puolė griežtinti sąlygas agentūroms, kad susimažintų riziką.
Pasak p. Jakytės, stringančių atsiskaitymų įkaitais neretai tampa turistai. Pernai buvo krūva atvejų, kai organizatorius atsisakydavo vežti turistą į kelionę, nes agentūra jam nepervedė pinigų. Tačiau šiemet jau ramiau.
Sulaukėme vos dviejų skundų skambučių iš turistų. Mat vasarį vienas iš dviejų didžiųjų organizatorių buvo pareiškęs turistams, kad jų neveš, kadangi agentūra neatsiskaitė. Bet mums įsikišus ir paaiškinus įstatymo raidę, kelionė įvyko, pasakoja ji.
Skundų mažėjimas, anot jos, yra signalas, kad, organizatoriams sugriežtinus sąlygas, šiemet padėtis taisosi. Vis dėlto turistams visuomet pravartu žinoti savo teises.
Būna, kad, kilus atsiskaitymo problemų, su žmogumi, sumokėjusiu pinigus už kelionę, žaidžiamas savotiškas stalo tenisas. Organizatorius sako, kad neveš, nes agentūra nepervedė pinigų, siunčia į agentūrą, o agentūra irgi stumia nuo savęs. Ir žmogus nežino, ką daryti, ar sumokėjęs pinigus jis išvis išvažiuos į kelionę,
pasakoja p. Jakytė.
Todėl ji informuoja, kad turistui perkant kelionę sutartį su juo agentūra pasirašo kelionių organizatoriaus vardu. Ir pagal įstatymus už jos vykdymą turisto nuvežimą ir apgyvendinimą atsako ne agentūra, o kelionių organizatorius. Tarpusavio atsiskaitymo problemų agentūros ir organizatoriai neturi permesti ant turisto pečių. Organizatorius neturi teisės atsisakyti vežti turistą dėl to, kad agentūra jam nepervedė pinigų. Jei jis atsisako, žmogus gali teisme pareikalauti ne tik grąžinti pinigus už kelionę, bet ir atlyginti moralinę žalą , aiškina ji.
Tiesa, TT vadovas sako, kad, agentūrai nepervedus pinigų organizatoriui, kelionė gali būti anuliuota. Tačiau p. Jakytė įspėja, kad pagal įstatymus minėtu atveju kelionės anuliuoti negalima neatlyginant turistui žalos.
Reikalauja draudimo
O Danutė Mažeikaitė, Lietuvos turizmo asociacijos prezidentė, giria TT iniciatyvą.
Taip jis bando apsaugoti savo finansinį stabilumą, tai labai svarbu klientui. Juk jei pats organizatorius taptų nemokus, nukentėtų daugybė keliautojų, aiškina ji.
Pasak jos, turizmo pramonei atėjo išties nelengvi laikai. Autobusų kelionių šiemet perkama 5060% mažiau, poilsinių kelionių pardavimai smuko apie 30%.
Agentūroms striuka, jos atleidžia darbuotojų. Yra ir skolų, neslepia ji. Tačiau problema, kai agentūros, surinkusios iš klientų pinigus už keliones, neperveda jų organizatoriams, tikrai nėra masinė, buvo tik 1 ar 2 pavieniai atvejai, sako ji.
O kelionių organizatoriai ragina nedelsti ir taisyti netobulus įstatymus. Anot jų, nelogiška, kad jei
agentūra nemoki ir įsiskolina, visa atsakomybė užgula organizatorių šis vis tiek turi vežti turistą, nors pinigų negavo, o agentūros atsakomybė šiuo atveju labai menkutė.
Jie ragina priimti Turizmo įstatymo pataisą, kad kelionių agentūroms būtų privaloma apsidrausti civilinės atsakomybės draudimu, jei įmonė nori gauti kelionių agentūros pažymėjimą. Tuomet agentūrai neatsiskaičius organizatoriai galėtų kreiptis į draudimą.
Turizmo departamento atstovė žada, kad jei organizatoriai kreiptųsi su tokia idėja, galimybė įvesti tokį reikalavimą būtų svarstoma rengiant Turizmo įstatymo pakeitimus.
Jei idėja sulauktų palaikymo, reikalavimas dėl draudimo galėtų įsigalioti nuo kitų metų, kartu su ES Paslaugų direktyva, dėsto p. Jakytė.
Papildyta:Labai džiuginantis straipsnis

Startas 2013.01.02