QUOTE(ragnez @ 2011 06 07, 11:08)
na, gali pagooglinti prieraišioji tėvystė (attachment parenting) ir besąlyginė tėvystė (unconditional parenting), pvz., tokie autoriai kaip Dr. Sears ir A. Kohn.
Iš visiškai praktinės pusės gražiai, su iliustracijomis medžiagą pateikia Faber&Mazlish "Kaip kalbėti su vaikais, kad jie klausytų", "Kaip kalbėti su vaikais, kad jie galėtų mokytis" ir tų pačių autorių "Laisvi vaikai, laisvi tėvai". Faktiškai Faber&Mazlish remiasi Izraelio psichologo ir pedagogo Dr. Haim Guinott idėjomis.
na ir dar. vakar vis mąsčiau apie frazę "šį auklėjimo būdą". man tai nėra auklėjimo būdas ar pedagoginis metodas, kurį baigusi darbą galėčiau tvarkingai sulankstyti ir padėti į lentyną. tai iš tiesų požiūris į gyvenimą, gyvenimo būdas 24/7 ir tam, kad jis veiktų būtina savistaba ir savityra, pasikeitimas iš esmės.
šis požiūris remiasi pirmiausia idėja, kad tėvų užduotis nėra užauginti iš vaiko gerą žmogų - vaikas JAU YRA žmogus, mažas žmogutis su savo poreikiais, jausmais, mąstymo ypatybėmis ir jį reikia mylėti ir gerbti vien už tai, kad jis yra.
na, tarkim, jei grįžtume prie Bidstrupo piešinėlio apie vaiką ir plaktuką. jei įsižiūrėsi, suaugęs prie vaiko pripuola jau su pykčio emocija. suaugusiojo pyktį greičiausiai sukėlė išgąstis, kad vaikas nesusižeistų ar ko nors nesugadintų, galbūt ir kaltė, kad vaikas galėjo paimti plaktuką (na, juk normaliom sąlygom, pasirūpiname, kad vaikai nepasiektų daiktų, su kuriais gali susižeisti ar padaryti žalos). vaikas, žinoma, reaguoja ir į suaugusiojo elgesį (staiga nutrauktas žaidimas), ir į suaugusiojo emociją (pyktį) - jis irgi išsigąsta ir supyksta, ir, kaip vaikui natūralu, ima rėkti. dabar atkreipk dėmesį - suaugusiajam piktai pripulti ir griebti daiktą iš vaiko rankų galima, o vaikui į tai reaguoti - ne. iš vaiko tikimasi, kad jis įdomią veiklą nutrauks ir ramiai paklus komandai. žinoma, taip nėra - ir situacija plėtojasi toliau. suaugęs vėl jaučia baimę, kaltę, galbūt ir bejėgiškumą, bet dabar jau dėl vaiko reakcijos - juk viena vertus, jis nenori vaikui duoti pavojingo daikto, kita vertus - jam vaiko verksmas nemalonus, atvira pykčio raiška gasdina (jei jis dabar taip rėkia, tai kas bus, kai uždaugs?), kelia bejėgiškumą (suaugęs negali "išjungti" vaiko pykčio), gal net abejonę savo tėvystės gebėjimais.
kas vyksta toliau - susirenka būrys panašias emocijas jaučiančių patarėjų, kurių vienintelis sugalvotas sprendimas - duoti vaikui tą daiktą, kurio jis nori. visa paveikslėlių seka pagal tavo pirmąjį komentarą iliustruoja vaiko manipuliaciją - suaugusiųjų akimis, vaikas riksmu pasiekia to, ko nori. suaugusieji priversti pasiduoti, pralaimi valios kovą. ir bihevioristiniu požiūriu, sprendimas būtų nukreiptas į vaiko elgesį - ty., riksmas būtų ignoruojamas siekiant jo nepastiprinti ir tikintis, kad vaikas šioje kovoje pasiduos.
prieraišiosios tėvystės ar besąlyginės tėvystės požiūriu - svarbiau ne elgesys, o emocijos. elgesys suvokiamas kaip išorinė viduje vykstančių procesų apraiška. ir kai aš siūlau vaiko emocijos nesureikšminti, aš noriu pasakyti, kad nereikia tam vaiko pykčiui suteikti reikšmių, kurių jame nėra - ty vaikas tiesiog pyksta (šioje situacijoje visiškai suprantama emocija). vaikas savo pyktį rodo adekvačiai savo amžiui - ty ima rėkti (kuo vaikas vyresnis - tuo geriau jis išmoksta valdyti savo emocijas ir tinkamai jas reikšti. žinoma, jei jo aplinka leidžia to išmokti). taigi, vaiko elgesys yra tiesiog jo emocijų raiška, o ne siekis priversti suaugusius pasijusti kaltais ir atiduoti jam žaislą. kitaip tariant, vaiko elgesiui manipuliacijos reikšmę priskiria suaugusieji ir reaguoja atitinkamai, įsitraukdami į visiškai beprasmišką valių kovą.
taigi jei jau priimam, kad ko nors negavus ar netekus, supykti ir pyktį reikšti yra normalu (ty vaiko pykčio nesureikšminam), galime reaguoti kitaip - užuot stengęsi nuslopinti emocijos apraiškas (ignoruoti "netinkamą" vaiko elgesį ar net bausti už jį), galime vaiko emocijas priimti ("tu pyksti, kad paėmiau iš tavęs plaktuką"), be priešiškumo paaiškinti savo elgesio motyvus ("su plaktuku žaisti pavojinga, gali užsigauti"), pasiūlyti alternatyvą ("plaktuku galima kalti vinutes į lentelę - eime į dirbtuvę, parodysiu" arba "eikš, padėsime plaktuką į vietą ir eisime lipdyti plastelino/pamėtyti kamuolį/etc.)"). žinoma, vaikas jokių paaiškinimų neklausys ir jokių alternatyvų nepriims, kol bus susijaudinęs - vadinasi, pirmiausia reikia sulaukti, kol vaikas aprims.
Tai vat, islaukus kol jis save parodys visame grazume. (O pykti jis turi teise, kaip ir kievienas zmogus). Tiesiog nesiveliame i konflikta, o veliau jau galima ieskoti budu, kompromisu pagal situacija. Ir nereikia nei barti, nei glostyti uz tai, kaip jis savo pykti isliejo. Tegul sau pyksta i sveikata.
O sis raidos tarpsnis ir yra pazinimo, mokymosi. Jis turi pazinti pasauli ir mokytis kokiu irankiu reikia naudotis. Labai negerai, kai vaikas sluosto stala gal ir per slapia pasluoste, o mama puola atimti ja neleidus mazyliui atkartoti mamos kasdieniu veiksmu.
Mano drauge pasigimde ketvirta vaika (po tirju bernu dukryte).Meile sitam vaikui begaline, net pavydu ziuret

Skundesi man, kad Austyte visur is paskos vaiksto ir vercia ka ji padariusi. O namas didziulis, pacios natura tai gele persodint, tai bulve nuskusti, tai zidini pakurti. Visur jos pilna. Austyte ir mokosi, ka daro mama, ta ji kartoja. Cia mama darzeli pakapste, is paskos mergyte... O mama nervuojasi

Sakau, tu tokia pagalbininke auginies, net nesupranti, tik leisk jai daryti klaidas. O drauge sako, kad jai nervu neuzteks.
Sutinku, kad vaikas jau yra zmogus. Tik buna kebliu situaciju, i kurias reikia reaguoti ir tam yra kai kurios taisykles. Kaip pasielgti, kad nesugadinti santykiu su vaiku. Nes ne tik vaikas yra asmenybe, kuri formuojasi, bet ir mes esame zmones, kuriuos taip pat turetume mokyti visu pirma gerbti. Neauginti egocentriskos asmenybes.
Man labai svarbu abipusis rysys, bendravimas su vaiku. Stengimasis buti lygiaverciais partneriais. Net daznai, kai nezinau, kaip pasielgti, ypac jei vaikas jau paauglys, as klausiu jo, ka tureciau as daryti ir jis, kad situacija tiesiog nesikartotu. Skirtingi vaikai priima skirtngus sprendimus.