Įkraunama...
Įkraunama...

Autistukai

QUOTE(begemotė @ 2013 02 03, 19:47)
linksmiau pasidare jusu postus paskaicius ir daug aiskiau nei paziurejus 10 filmuku youtube  biggrin.gif Atrodo, kad pasisemiau kantrybes, perskaicius, kad Zveriuke puse metu pratino saviski sedeti prie stalo  thumbup.gif

Taip, puse metu. O nueit i tuoleta, net metus biggrin.gif Vien ant puodo, kad sedetu, tai ilgai ir nuobodziai pusdavau burbulus atsisedus salia. Paskui labai ilgas laikotarpis buvo, kai pati "gaudydavau" jo ta laika, kada mazdaug noretu jau padaryt. Po kurio laiko pradejo pats vestis i WC kai jau reikia, kol viena ryta atsikelus tiesiog dar lovoj guledama pasakiau, kad "eik, Jokubuk, sysiu padaryt. Nu ir ka...ir nuejo , ir kelnes pats nusimove, ir ant klozeto atsisedo spec. dangcio nepasidejes ir po visko dar ir rankas nusiplove. Dabar bedu nebera, nori, nueina, ir dangti uzsideda jei jam reikia ir padaro ir viska susitvarko. Tik kartais dideliam reikalui uzejus nebespeja, nes laukia iki paskutiniuju, kad nubeges nebezino ar dangti det ar kelnes mautis biggrin.gif
Atsakyti
QUOTE(LisJa @ 2013 02 03, 19:54)
Man labai patinka tas ABOS metodas, kad svarbu jog ne tik tai, KA VAIKAS MOKA, bet svarbu ir tai, kad TUO MOKEJIMU MOKA TEISINGAI, LAIKU IR VIETOJE PASINAUDOTI... O sitai juk ir yra sunkiausia ismokinti, ar ne...? mirksiukas.gif


o kuo cia detas tas ABA metodas? kuo jis skirias nuo kitu? klausiu todel - kad apie ji tik siaip skaicius esu, nesu macius realiai kaip dirbama (apart youtube) - bet man jis eilinis metodas apart intensyvumo ir darbo 1 pries 1 g.gif
Atsakyti
QUOTE(Kriiste @ 2013 02 03, 20:05)
o kuo cia detas tas ABA metodas? kuo jis skirias nuo kitu? klausiu todel - kad apie ji tik siaip skaicius esu, nesu macius realiai kaip dirbama (apart youtube) - bet man jis eilinis metodas apart intensyvumo ir darbo 1 pries 1 g.gif

Na tai, ka rasiau, zinoma ne vien tik ABA moko, visos mes mokom savaime, turbut smile.gif Ismokyti vaika "tinkamai pasinaudoti tuo savo 'mokejimu""-tai yra tikslas, siekiamybe. Ir tikrai visos mes to mokom savo vaikus. Na o aba tai daro daugmazz taip: pavyzdys (sunkesniems atvejams): mokome plautis ranku. Zinoma, is pradziu rodome, sakome, darome tai su ju rankomis, blogai suprantantiem kalba-naudojame paveikslelines instrukcijas, kaip kad Kriste ir sakei-paveiksliukai su ranku plovimosi eiga, seka, gali buti net iskabinami vonioje ir tt:-) Na, taip ir ismoksta vaikas pagal juos, bet dazniausiai tik palieptas 'eik plaut ranku" ar pan. Ir daznai mamos pamato, kad vaikas stai jau moka plautis rankas pats ir tuo viskas pasibaigia, na tarsi "va, ismokinau". Bet nuvykus kur kitur vargu ar jam paciam toptels i galva nueit nusiplaut ranku be jokiu pavieksliuku ir be mamos paliepimo, ir va jau nebera vaikas toks savarankiskas tuo klausimu, nes be mamos ir /ar paveiksliuku jis pats to nepadaro. Cia kalbu apie kiek vyresnius autistiskus vaikus, nei maniskis... Tai ka daro ABA. Kai jau vaikas ismoko plovimosi technika ir eiga pats pagal zodinius nurodymus ir pagal paveiklelinius-daugiau jam zodziu nebeliepiama to daryt , o specialistas ranka, pirstu ima rodyt i vonios puse, kad vaikas pats suprastu paliepima be zodziu, jog reikia nusiprausti rankas. Taigi is pradziu: zodziais ir paveiksleliais, paskui jau tik parodo ir laukia kol pats padarys (tarkim viena diena dar naudojam instrukcijas ir zodzius, kita diena jau bandom ju nendaudoti). Buna sunku, nes daznai ta kita diena jie jau buna pamirse ir nesupranta, ko is ju norima, zinoma dazniausiai ir nedaro to...Bet va cia ir visa esme: laukiama ir tyliai rodoma, kad vaikas imtu PATS MASTYT ko cia is jo norima. Jei nesupranta-vel paaiskinama, vel paveiksleliai/instrukcijos, jais primenama, kol vel padaro....Po to vel nebesakoma zodziu-tik rodoma ranka ir taip be galo, kol vaikas jau vien tik is parodymo ranka supranta ko is jo norima. Kai ir sitai ivaldo, tada labai gerai buna pakeist aplinka ir pasitikrint, kaip kitoje aplinkoje visas tas reikalas. Dazniausiai buna, kad vel nesupranta, tada vel is pradziu: paveiklsiukai, zodines instrukcijos, o po to jau be instrukciju. Kai ismoksta tik is parodymo ranka suprast, ko is jo prasoma, tada reikia ismokint kad tai turi buti daroma skirtingose aplinkose. Na bet juk visu pasualio voniu neaplankysi. smile.gif Uztat tam naudojami rusiavimo paveikliukai- atspausdinama ivairiausiu pavyzdziu vonios kambariu, kriaukliu su ciaupais, skirtingu rusiu muilu paveiksliuku, skirtingu rusiu ranksluostuku paveiksliuku, duodama vaikui juos surusiuoti su prasymu "rask toki pati daikta"9kad jis i kruveles sudetu tos pacios rusies daigtus), paskui prasoma ivardinti "kas tai", musu atveju (kai vaikas kalba) jau prasoma ir pasakyti, kas tose voniose su tais muilais ir ranksluostukais vyksta (kad jose visose gali buti plaunamos rankos ir tt), na ir taip tol, kol jo smegeneles susiformuoja tas suvokimas toks tarsi, kad ir kur as bebuciau, bet va cia stai yra vonia, muilas, vanduo ir cia jau as tureciau nusiplauti rankytes be jokiu paveiksliuku ir nelaukdamas mamos zodinio nurodymo tai daryt. va stai tada jau ir yra tas vadinamas tikrasis savarankiskumas smile.gif ... Nu daugmaz taip.:-) Lyg ir nieko ypatingo, bet prisipazinsiu, kad anksciau as siek tiek kitaip viso to "ismokinima" suprasdavau...tai man buvo smagus atradimas toks dalykas.
Atsakyti
Šį pranešimą redagavo LisJa: 03 vasario 2013 - 20:36
O kaip ABA sprendžia tą klausimą, jei vaikas neina svetur tų rankų plautis, nors ir žino,kad tai daryti reikia?
Bet pvz. jį neramina, kad nežino kur įsijungia vonios šviesa, kad įėjęs į svetimą vonią neranda padėto muilo ir pan.
Atsakyti
CP, kai jau yra "ikalama" i galvele, kad tai turi daryt, tai vaikas gi papraso pagalbos, paklausia kur tas muilas, kur ranksluostis , ar kur WC...kortelemis, o jei jau kalba, tai zodziais. O tos rankelesVISADA kol mokini, turi but plaunamos po kazko (po wc, grizus is lauko ir t.t...) arba prie kazka (pvz. pries valgi). Ir jei jau pasakai, kad eisim valgyt, tai vaikas jau pats eina ir nusiplauna tas rankas, nebereikia sakyt, kad nusiplauk rankas, o tada eisim valgyt, nes jis jau zino, kad pries valgi reikia jas nuplaut.
Dar , sitam reikalui, kad isimintu, yra naudojama vaizdine dienotvarke.
Atsakyti
Šį pranešimą redagavo Žvėriukė: 03 vasario 2013 - 20:53
QUOTE(LisJa @ 2013 02 03, 20:31)
Na o aba tai daro daugmazz taip:


nu as su saviske ta dariau biski kitaip - mes mokemes ne kad ranku reikia eit plautis - bet kam ta reikia daryt - kad jos nesvarios ir reikia nuplaut (po wc, pries valgi, gryzus is kiemo) - pirma paziurek kokios jos nesvarios - o paskui ka reikia daryt, kad taip nebutu... Ir kai jau moka pamatyt kad jos nesvarios ir zino ka reikia daryt - mokemes klaust - kur ta daryt... Aisku vaiko suvokimo lygis skirias, bet savo aukletinius irgi siuo principu mokau - ko tu nori? nori gerti? sakyk - noriu gerti - ir tik tada rodau kur ir kaip to pasiimti, o jei neranda - kaip paprasyti... Ko tu nori? sysiu? kaku? pasakyk - noriu sysiu - ir tada rodau kur nueiti, kai jau zino kur - uztenka ranka ar pirstu parodyt ir pasakyt jau eik - bet visad papraso (kurie gali paprasyt - kiti su pampersais lotuliukas.gif )
Atsakyti
QUOTE(Kriiste @ 2013 02 03, 20:52)
nu as su saviske ta dariau biski kitaip - mes mokemes ne kad ranku reikia eit plautis - bet kam ta reikia daryt - kad jos nesvarios ir reikia nuplaut (po wc, pries valgi, gryzus is kiemo) - pirma paziurek kokios jos nesvarios - o paskui ka reikia daryt, kad taip nebutu... Ir kai jau moka pamatyt kad jos nesvarios ir zino ka reikia daryt - mokemes klaust - kur ta daryt... Aisku vaiko suvokimo lygis skirias, bet savo aukletinius irgi siuo principu mokau - ko tu nori? nori gerti? sakyk - noriu gerti - ir tik tada rodau kur ir kaip to pasiimti, o jei neranda - kaip paprasyti... Ko tu nori? sysiu? kaku? pasakyk - noriu sysiu - ir tada rodau kur nueiti, kai jau zino kur - uztenka ranka ar pirstu parodyt ir pasakyt jau eik - bet visad papraso (kurie gali paprasyt - kiti su pampersais lotuliukas.gif )

Kriiste, galima ir sitaip mokint, tik buna atveju, kai nesimato, kad tos rankos purvinos pvz. grizus is parduotuves, bet jas plauti reikia, tai dar itikint reikia vaika, kad tikrai tos rankos purvinos biggrin.gif O siaip tai aisku kiekvienas mokymas vyksta pagal vaiko supratima, nes kiti gi nesupranta, ka reiskia tos nesvarios rankos...nelimpa, smeliu neapkibe, purvu nesimato vadinas svarrios biggrin.gif Pvz. maniskis, jei jaucia ant ranku ta purvo diskomforta, tai eina ir nusiplauna, bet va , kad jas reikia plaut ir grizus is parduotuves, sita reikia jau "ikalt".
Atsakyti
Šį pranešimą redagavo Žvėriukė: 03 vasario 2013 - 20:58
QUOTE(Cukraus pudra @ 2013 02 03, 20:39)
O kaip ABA sprendžia tą klausimą, jei vaikas neina svetur tų rankų plautis, nors ir žino,kad tai daryti reikia?
Bet pvz. jį neramina, kad nežino kur įsijungia vonios šviesa, kad įėjęs į svetimą vonią neranda padėto muilo ir pan.



nu jis gali neit - nes jam gali but nedrasu, nesaugu - bent as nematau priezasciu - kodel negaliu jo ten palydeti ir parodyti kur ta sviesa, kur tas muilas, kur nusisluostyt - nes ir man paciai nuejus i svecius ir uzsukus i vonia - neaisku kur ranksluostis i kuri galima sluostystis rankas, atsiklausiu seimininku - o cia vaikas g.gif

didesne beda kai vaikas apskritai nenori tu ranku plautis - nes bijo vandens ar tos pacios vonios, nes jis nesupranta kas ten jam bus daroma - va tada ir mokai su paveiksliukais ar paaiskinimais kas cia per objektas ir kas jame bus daroma - bet tai mano ismastymai, ne ABA unsure.gif


Papildyta:
QUOTE(Žvėriukė @ 2013 02 03, 20:56)
Kriiste, galima ir sitaip mokint, tik buna atveju, kai nesimato, kad tos rankos purvinos pvz. grizus is parduotuves, bet jas plauti reikia, tai dar itikint reikia vaika, kad tikrai tos rankos purvinos  biggrin.gif O siaip tai aisku kiekvienas mokymas vyksta pagal vaiko supratima, nes kiti gi nesupranta, ka reiskia tos nesvarios rankos...nelimpa, smeliu neapkibe, purvu nesimato vadinas svarrios  biggrin.gif


oi pauostom ir isitikinam kad nesvarios lotuliukas.gif
Atsakyti
QUOTE(Kriiste @ 2013 02 03, 20:52)
nu as su saviske ta dariau biski kitaip - mes mokemes ne kad ranku reikia eit plautis - bet kam ta reikia daryt - kad jos nesvarios ir reikia nuplaut (po wc, pries valgi, gryzus is kiemo) - pirma paziurek kokios jos nesvarios - o paskui ka reikia daryt, kad taip nebutu... Ir kai jau moka pamatyt kad jos nesvarios ir zino ka reikia daryt - mokemes klaust - kur ta daryt... Aisku vaiko suvokimo lygis skirias, bet savo aukletinius irgi siuo principu mokau - ko tu nori? nori gerti? sakyk - noriu gerti - ir tik tada rodau kur ir kaip to pasiimti, o jei neranda - kaip paprasyti... Ko tu nori? sysiu? kaku? pasakyk - noriu sysiu - ir tada rodau kur nueiti, kai jau zino kur - uztenka ranka ar pirstu parodyt ir pasakyt jau eik - bet visad papraso (kurie gali paprasyt - kiti su pampersais lotuliukas.gif )

Na cia jau arciau klasikiniam mokinimui, o zinoma jis irgi geras. Bet tik tada, jei vaikas turi kalbos suvokima. Na nes pati parasei, kad 'skirtingas vaiku suvokimo laipsinis'.

O kitam autistui tavo pavyzdys gali ir netikt, arba tiksliau-tikt ne visiems autistams, nes kitiems tos nesvarios rankos yra giliai dzin, nes jie neturi priezasties-pasekmes rysio (na nespranta, kad nesvarios rankos blogai, nes nuo to gali susirgt ir tt ir pan). Uztat tas gali buti idiegiama mano minetu budu-na tiesiog, kaip butinybe, neisvengiamybe, kad tai daryti reikia ( o kas belieka, jei vaikas negali suprasti 'del ko tai daryti reikia'). Bet tikra tiesa, kad autistai skirtingi, ir sitas tikrai gali tik ne visiems....

CP-i tavo klausima atsakymu neturiu, nes mano vaikas neturi jokiu fobiju, uztat nezinau, ka darytu aba joms esant.;-)
Atsakyti
Šį pranešimą redagavo LisJa: 03 vasario 2013 - 21:05
QUOTE(Kriiste @ 2013 02 03, 20:56)
nu jis gali neit - nes jam gali but nedrasu, nesaugu - bent as nematau priezasciu - kodel negaliu jo ten palydeti ir parodyti kur ta sviesa, kur tas muilas, kur nusisluostyt - nes ir man paciai nuejus i svecius ir uzsukus i vonia - neaisku kur ranksluostis i kuri galima sluostystis rankas, atsiklausiu seimininku - o cia vaikas g.gif


taip, taip. Bet man įdomu būtent abos požiūris į tai.
nes realiai, galima kažko pasiklaust, apsimest, kad nusiplovei ir t.t.


nu nežinau, man tas mechaniškas kalimas į galvą g.gif
sutinku, kad būtina išmokyt vaiką plautis rankas po kontakto su gyvūnais, po WC...
Bet sakykim, ar padėjus ant stalo lėkštes tai turi būt ženklas lėkt prie prausyklės g.gif gal prieš 10 min grįžom iš lauko, nusiplovėm ir tą laiką Jokūbas žiūrėjo TV.
Kažkaip to mastymo norėtųsi,o ne robotiško veiksmo. Kada ploviau? Ką veikia? Ar švarios? ir pan. smile.gif
Kad nebūtų taip jog UOGAS REIKIA PLAUTI yra taisyklė be išimčių. ir net matydamas,kad uogas aš jau nuploviau, jis nebėgtų plaut kiekvienos iš lėkštės pasiimtos vynuogės g.gif
Atsakyti
tai va, as toje aboje ir iziuriu siek tiek dresuros - nes manau galima (arba nesu macius tokiu sunkiu vaiku - kuriu negalima ismokint) ismokint vaika suvokt veiksmo prasme g.gif Manau kad reikia daugiausiai ir dirbt su tuo suvokimu, jei jo truksta, o ne mechaniskai mokyt atlikt veiksma unsure.gif
Atsakyti
QUOTE(Cukraus pudra @ 2013 02 03, 21:04)

taip, taip. Bet man įdomu būtent abos požiūris į tai.
nes realiai, galima kažko pasiklaust, apsimest, kad nusiplovei ir t.t.
nu nežinau, man tas mechaniškas kalimas į galvą  g.gif
sutinku, kad būtina išmokyt vaiką plautis rankas po kontakto su gyvūnais, po WC...
Bet sakykim, ar padėjus ant stalo lėkštes tai turi būt ženklas lėkt prie prausyklės  g.gif  gal prieš 10 min grįžom iš lauko, nusiplovėm ir tą laiką Jokūbas žiūrėjo TV.
Kažkaip to mastymo norėtųsi,o ne robotiško veiksmo. Kada ploviau? Ką veikia? Ar švarios? ir pan. smile.gif
Kad nebūtų taip jog UOGAS REIKIA PLAUTI yra taisyklė be išimčių. ir net matydamas,kad uogas aš jau nuploviau, jis nebėgtų plaut kiekvienos iš lėkštės pasiimtos vynuogės  g.gif


Cukraus pudra-as pasakiau atveji labai supaprastinta, elementaru, primityvu pavyzduka. O siaip yra mokinama ir tokie dalykai, kaip pavyzdziui tinkamas momentas vienam ar kitam veiksmui atlikti, tinkamos aplinkybes. Mano parasytas pavyzdukas labiau gal tinkamesnis vaikams, kuriems siek tiek sunkiau su tuo suvokimu 'kam reikia, del ko reikia"... mirksiukas.gif
Atsakyti