
kai kur nors einat su vaiku, pvz. į darželį-parduotuvę dar kur nors, galit žaist tokį žaidimą, kur jūs pasakot, vaikas pakartoja, kad pripratint prie sakinio struktūros
jūs sakot:
aš matau - surandat kažkokį objektą - pvz. namą, mašiną, sniegą, žolę, stogą, duris, vaikus, tetą, dėdę, taką -
tai tokius sakinukus, kadangi girdimasis dėmesys silpnas, skaidykit į dvi dalis,
jūs:
aš matau
vaikas:
aš matau
jūs:
namą
vaikas:
namą.
čia pirmas etapas šio žaidimo. kai gerai įgusit, eikit prie antro - įdėkit būdvardžius "didelį namą, baltą sniegą, rudas duris, raudoną mašiną, mažą vaikiuką".
trečiam mėginkit užduoti klausimą : ką matai? kad atsakytų sakiniu - jei atsakys tik vienu žodeliu, pasakykit - taip, teisingai, "aš matau tą ir aną". po truputį skatinkit sakyti visą sakinuką, galima ir be klausimo, siūlyti sakyti iš eilės, tai mama, tai vaikas. mama: aš matau didelį namą, vaikas: aš matau gatvę.
toliau - girdimajam dėmesiui lavinti yra gerai nusipirkti knygutę, kurioje yra garsų (būna šone, pvz. gyvūnų garsai, mašinų garsai etc.). pirmiausia pati vartydama parodykit, kas kurį garsą skleidžia. paskui mėginkit siūlyti vaikui paspausti mygtuką ir atrasti, kuris daiktas ar gyvūnas skleidžia tokį garsą ir parodyti. dar sekantis etapas, jūs vaikui nežiūrint spaudžiate mygtuką, vaikas pasiklauso ir suranda ir parodo, jei sugeba pasako, kas skleidė tokį garsą.
naudokite vaiko stipriąsias puses - tegu jis atlikdamas smulkiosios motorikos darbus (sagos segimas, lipdymas, piešimas) įgarsina tai, ką daro, jei sunku, pirma įgarsinkite jūs "aš lipdau mešką", o vaikas pakartoja. Vėliau įgudusiam galima siūlyti ir pačiam sakyti, ką jis daro.
jei geras regimasis dėmesys, labai pravers visokios knygutės, kad ir "žodžių šalis", "skaičių šalis", ar visokios kitokios, kur yra atveriamų langelių, vaikai mėgsta varstyti ir taip pamažu susipažįsta su įvairiais žodeliais. kadangi daiktavardžius jau gerai vartoja, kaip supratau, mėginkit įvesti veiksmažodžius, kad sakinukas būtų iš dviejų dalių. vartydami knygutę matote bėgantį šuniuką, sakykit "šuniukas bėga", tegu kartoja, vėliau, kai jau gerai prikartos, klauskit, ką daro šuniukas - bėga, loja, ėda - tegu vaikas mėgina atsakyti į tuos klausimus.
jei vaikas kokį aplinkos daiktą įvardija vienu žodžiu, pasakykit, taip teisingai, ir įdėkit tą žodį į sakinuką.
tarkim, sako - stalas, sakot, taip teisingai, stalas stovi, ar taip teisingai, žiūrėk, stalas stovi prie sienos, kambario vidury etc.
tiesiog pirma: dirbkite vaiko žodžių ir minčių įgarsintoja ir "praplėtėja", antra, skatinkite jį patį irgi dirbti "komentatoriumi" - ar kartoti jums iš paskos, ar ir pačiam vėliau savarankiškai sudarinėti sakinukus.
niekad netaisykit tarimo ar žodžių tvarkos, sakydami - neteisingai pasakei, sakyk taip: ir tada teisingas variantas. kaip sykis sakykite: teisingai, šaunuolė ir tada sakykit teisingąjį variantą.
jei dar ką prisiminsiu, paminėsiu, bet kol kas maždaug taip.