QUOTE(-Delta- @ 2015 03 07, 22:08)
Skaitau pasakas, bet tokias banalias, dažniausia jų esmę pagauna iš paveikslėlių arba tą pasaką tiesiog mintinai išmoksta. (***) Sudėtingesnes pasakas jei skaitau, matau, kad jai tai tiesiog žodžių kratinys, pagauna pavienius žodžius ir tiek. Su paliepimais irgi panašiai, tarkim sakau : nueik į virtuvę, paimk sausainį ir nunešk sesei. Ji nueina į virtuvę, tada klausia: ką sakei, aš pakartoju ir ji įvykdo antrą paliepimo dalį.
***
daug visokių emocinių intarpų (eeee....mmmmm...) sakinyje.
***
Youtubėj susiveda angry birds ar tom and jerry ir žiūri filmukus
***
KAIP tą suvokimą ištraukt į dienos šviesą. Kartais tiesiog atrodo, gal ten galvoje kas užspausta ar pan.
***
Galvos echo darytas būnant metukų laiko dėl neišnešiotumo. O gal jau aš čia per giliai kapstau
Tokias pasakas ir reikia skaityti, nes, kaip pati rašote, sudėtingesnis tekstas - bereikšmis žodžių kratinys.
***
Reiktų atkreipti dėmesį, ko ji "nepagauna", ir išaiškinti nežinomus žodžius, frazes.
Pvz., Kaziuko proga eilėraštukas:
Į KAZIUKO TURGŲ
Pasakyta padaryta.
Sėsk ir - gurgu gurgu
Išvažiuojam ankstų rytą
Į Kaziuko turgų.
Velka šyviai įsiręžę
Briką per giraitę.
Pirks močiutė verbą gražią.
O mamytė kraitę.
Pirks tėvelis margą rėtį
Ir, paėmęs gražą:
Ką gi tau, sūnau, derėti?
Man?..
Šuniuką mažą!
- Pasakyta padaryta.
Sėsk ir gurgu gurgu
Išvažiuojam ankstų rytą
Į Kaziuko turgų.
(M. Vainilaitis)
Perskaičius eilėraštį ir paklausus vaikų, ar patiko,
ar viską suprato, visi šauks "Taip!"
Todėl reiktų tiesiog klausti: "O ką reiškia "gurgu gurgu?" Išgirstu pačių įvairiausių versijų.
Antras eilėraščio posmas - išvis abra kadabra, vaikas supras nebent žodžius "pirks močiutė" ir "o mamytė".
Pvz., šyvis - tai "gyvis" (geriausiu atveju), "toks augalas", "kažkas šviečia"...
Tokiais atvejais nepamainomas "googlas", pasižiūrim
http://arkliai.info/...yva-300x224.jpg - ir vaikui tampa aišku.
***
Tai ne emociniai intarpai, tai - kalbos "šiukšlės", užpildančios pauzes, kol mintyse/pasyviąjame žodyne surandamas reikiamas žodis/frazė.
***
Tom and Jerry ir panašūs filmukai neprisideda prie kalbos plėtotės, net gi atvirkščiai, kenkia, nes vaikas tik seka veiksmą, negaudamas jokios kalbinės informacijos.
Naudingi tokie filmukai būtų tuomet, jei kartu su vaiku pažiūrėtumėt epizodą ir aptartumėt: "Kokie veikėjai? Ką jie veikė? kaip viskas prasidėjo? Kaip baigėsi?" ir t.t.
Dar geriau žiūrėti lietuviškai įgarsintus filmukus ir aptarinėti, kaip vaikas suprato tai, kas kalbama filmuke.
***
Yra programa "Noriu aiškiai kalbėti"
http://www.ikimokykl...ti-i-dalis/4751 Yra dvi dalys. Jei kur nors gautumėte pirkti ar nusikopijuoti, būtų gerai.
***
Ne per giliai. Neišnešiotumas gali būti tam tikrų smegenų disfunkcijų priežastis.
Su tuo nereikia "kovoti", dėl to reikia "ilgai ir nuobodžiai" dirbti.