Įkraunama...
Įkraunama...

Mokykla, kurioje mokytojai nemoko vaikų

Saltinis:
http://ps.1september...hp?ID=200300905

Tiems kas nesuprantat rusiskai
pasijieskokit informacijos:
Angliskai
http://www.sudval.org/06_sudb_01.html


Ar isivaizduojat kad tokia mokykla galėtu atsirasti
Lietuvoje ? smile.gif
Ar išdristumėt savo atžalą leisti būtent į tokią ?


Europoje jų yra smile.gif

Школа, в которой... учителя не учат детей


Здесь действуют совсем иные правила и законы: ученики сами должны захотеть чему-нибудь научиться. И только тогда к ним на помощь приходят взрослые
– А вдруг он так ничему и не научится? Этот страх заставляет нас постоянно контролировать детей.
Мы желаем им добра, мы не щадим сил, но – не верим в них. Вот самая принципиальная граница между педагогическими системами. Учителя, у которых хватает мужества следовать за естественным развитием ребенка и ждать, порой годами, пока он найдет свою дорогу.
И те, кто любовно, ласково, но непреклонно лепит ученика по своему образу и подобию. Чтобы был как все, как положено.
Конечно, даже самые храбрые из нас не могут позволить себе в наших школах то, что легко достижимо в школе долины Садбери. И все-таки доверять ребенку можно прямо сейчас. Везде.

Рыбалка

Каждый год в начале июня Джон приходит в школу поговорить со мной о своем сыне. Джон – мягкий, интеллигентный мужчина, горячо переживающий за своего сына Дана. Джон немного обеспокоен. Совсем немного, но достаточно для того, чтобы приходить раз в год. Он приходит, чтобы вновь обрести уверенность. Я примерно представляю, как будет происходить разговор.
– Я знаком со школьной философией и поддерживаю ее. Но я должен поговорить с вами. Я обеспокоен.
– В чем проблема? (Конечно, я знаю. Мы оба знаем. Это ритуал. Пять лет подряд мы говорим одно и то же.)
– В школе Дан рыбачит целыми днями.
– Ну и что?
– Весь день, каждый день. Осенью, зимой, весной. Единственное его занятие – рыбалка.
Я смотрю на Джона и жду следующего предложения.
– Я волнуюсь, что он ничего не учит. Он вскоре вырастет и обнаружит, что ничего не знает.
С этого места начинается мое выступление, которое Джон и хотел услышать. «Все в порядке. Дан выучил уже многое. Прежде всего он специалист в рыбной ловле. Он знает больше взрослых о рыбах: их виды, повадки. Может быть, он станет Знаменитым Рыболовом».
В этом месте Джону становится немного не по себе. Наверное, картина «Дан – главный авторитет по рыбалке» кажется ему неправдоподобной. Но я продолжаю: «Дан понял и другие вещи. Он научился не выпускать из рук добычи. Осознал ценность свободы. Он научился быть счастливым».
И действительно, Дан – самый счастливый ребенок в школе. Его лицо светится улыбкой, все – от мала до велика – любят его. Моя речь подходит к завершению. «Однажды, если у него пропадет интерес к рыбалке, он проявит такое же усердие в другом деле. Не волнуйтесь».
Джон встает, благодарит меня и уходит. До следующего года. Но вот однажды Джон не пришел для нашего традиционного разговора. Почему? Дан перестал рыбачить! В пятнадцать лет он увлекся компьютерами. В шестнадцать начал работать в местной фирме. В семнадцать вместе с двумя товарищами организовал собственную компанию по продаже и обслуживанию компьютеров. А в восемнадцать продолжил обучение в колледже. На самостоятельно заработанные деньги. Дан не забыл того, чему научился много лет назад во время рыбалки.

Арифметика

Сидящим напротив меня двенадцати мальчишкам и девчонкам от девяти до двенадцати лет. Неделю назад они попросили обучить их арифметике – сложению, вычитанию, умножению, делению и всему остальному.
– На самом деле вы вовсе не хотите этого знать, – сказал я им неделю назад, когда они подошли ко мне в первый раз.
– Мы хотим, мы уверены в этом.
– Нет, – настаивал я. – Может быть, ваши друзья, родители или родственники хотят этого, но вы сами предпочли бы играть в саду.
– Мы знаем, что мы хотим: обучаться арифметике. Поучите нас, и мы докажем это. Мы будем выполнять все задания и упорно заниматься.
Я знал, что занятия арифметикой в обычной школе занимают несколько лет, и был уверен, что детский интерес иссякнет через пару недель. Но сейчас у меня не было выбора, я был загнан в угол.
«Если вы серьезно решили учиться арифметике, я буду ждать вас в этой комнате ровно в 11 часов по вторникам и четвергам. Если опоздаете на пять минут – урок отменяется. Отмена двух уроков – конец обучению». «Согласны», – сказали ребята.
Сложение заняло два урока. Они учились складывать все подряд. Длинные тонкие деревья, короткие толстые деревья, длинные толстые. Они делали дюжины упражнений. На вычитание ушло тоже два занятия, но пришлось дополнительно объяснить «одалживание». Актуальная финансовая проблема. Они шли дальше. Помогали друг другу, когда это требовалось.
После двадцати уроков они одолели все премудрости многолетнего школьного курса. Каждый знал материал намертво.
Мы отметили окончание занятий замечательной вечеринкой.
Алан Уайт, учитель математики в государственной школе, не удивился такому результату.
«Известно, что преподаваемый материал сам по себе не представляет сложности. Но действительно трудно, фактически невозможно впихнуть его в головы учеников, которые ненавидят каждую твою попытку. Единственный способ – вдалбливать мало-помалу каждый день годами. Многие шестиклассники все же математически абсолютно безграмотны. Дайте мне ребенка, который хочет знать математику, и мне хватит месяца».

Измы…

В Школе долины Садбери не было случая дизлексии. И никто точно не знает почему. Дизлексия – функциональное нарушение, затрудняющее обучение чтению и письму. Некоторые специалисты считают, что двадцать процентов населения страдают от этой проблемы. Но мы никогда не сталкивались с ней. Должно быть, потому что мы никого не учили, как надо читать. Никто из взрослых не говорил: «Учись читать сейчас». Никто
не спрашивал: «Не хотел бы
ты научиться читать?» Наш девиз: дождись первого шага от ученика.
В нашей школе некоторые дети начинают читать рано, другие позже. Но именно тогда, когда они к этому готовы. Некоторые «поздние» читатели становятся записными книгочеями.
У нас нет ни одного учебника для чтения – никаких букварей. Интересно, заглядывают ли взрослые, кроме учителей, в эти книги? Они примитивны, скучны и ограниченны! Для современного ребенка, «взращенного» телевидением, эти учебники кажутся идиотскими.
Похоже, каждый школьник учится читать своим методом. Некоторые – когда им читают вслух. Другие – по оберткам от конфет, игровым правилам, уличным вывескам. Кто-то запоминает звуки-буквы, кто-то слоги, а кто-то целые слова. Надо честно признать, мы не знаем, как ученики это делают. И дети сами не могут нам это объяснить. Возможно, чтение для ребенка как умение говорить. Почему дети учатся говорить? В мире люди общаются с помощью речи. А дети больше всего на свете хотят овладеть этим миром. Попробуйте их остановить!
То же самое происходит и в отношении чтения в Школе долины Садбери. Когда детям позволяют определиться в своих стремлениях, они сами понимают, что в нашем мире написанное слово – волшебный ключ к знаниям. И любознательность в конце концов заставляет воспользоваться этим «ключом».

Уроки

Нам приходится быть осторожными со словами. Это просто чудо, когда слово означает одно и то же хотя бы для двоих. Например, «класс». Может быть, там нет такого слова вообще. У большинства людей возникает образ комнаты, где ученики сидят за партами и получают инструкции от учителя. Возникают дополнительные ассоциации: «время урока», «домашнее задание», «учебник». И еще: скука, угнетение, успех, соревнование.
У нас в школе это слово означает совсем другое. Класс – соглашение между двумя сторонами. Оно возникает, когда один человек (или группа) решает, что хочет знать что-то особенное, например алгебру, или французский, или гончарное дело. Некоторое время ребенок работает самостоятельно: находит книгу или компьютерную программу. Но это еще не класс. Это просто обучение.
Однако ребенок может обнаружить, что сам не справится. Тогда он ищет кого-нибудь, кто поможет, научит. Когда найдет, заключается соглашение, формулируются взаимные обязательства. Вот тогда и появляется класс. Те, кто проявил инициативу, – ученики. Кто заключил соглашение – учитель. Учителями могут быть и ребята, и взрослые сотрудники школы, и приглашенные специалисты.
Учителя нашей школы должны быть готовы заключать соглашения, которые отвечают потребностям учеников. Мы получаем много писем от людей, желающих устроиться к нам на работу. Они пространно описывают, что могут дать ученикам. Но для нас важно, что ученики захотят «получить». Учителям-профессионалам это бывает трудно уловить.
Класс оговаривает все условия. Учитель соглашается быть в распоряжении учеников в определенное время. Выбирается учебник, составляется план. Если учитель приходит к мысли, что ему нечего больше дать, то ученикам приходится искать другого учителя. А если ученики не захотят учиться дальше, учителю нужно найти, чем занять себя в означенный час.

Чудо ученичества

Как долго ребенку нужно находиться в школе? Когда приходит время ее покинуть?
В возрасте четырнадцати лет Саул увлекся фотографией. Заполучив темную комнату в школе, он организовал там лабораторию. Но в шестнадцать лет мальчик захотел получить уроки у Мастера. Неделю за неделей он рыскал по Бостону, разыскивая фотографа, который согласился бы взять его в ученики. Ответы не вдохновляли. К тому времени, когда Саул набрел на Джона, он уже знал, как следует просить и отметать возражения. Джону не хотелось рисковать, обучая молодого человека. «Я уже имел дело с подростками, они все безответственны. Не приходят вовремя, лодырничают». Саул настаивал. Два дня в неделю он на автобусе добирался до Бостона и работал у Джона. Без опозданий, прогулов и дурацких шуток. В конце года его попросили остаться в лаборатории. Сегодня Саул – прекрасный фотограф-художник, знающий в совершенстве техническую сторону процесса.
Только однажды «ученичество» потерпело неудачу. Мастер оказался безответственным и не выполнил обязательств. Ученик бросил его и нашел другого специалиста.
Школьники получают опыт ответственности не из книг или лекций, а из опыта реальной жизни. Ты и только ты должен принять решение и жить с ним. Никто не будет думать за тебя и защищать от последствий твоих действий.




Историческая справка

Школа Sudbury Valley School (школа долины Садбери) была открыта в штате Массачусетс в 1968 году.
В ней обучаются дети с 4 до 19 лет.
Ученики свободны в выборе материала, учебников, учителей. Ни учебного плана, ни программы нет. Все инициативы исходят от детей, учителя только откликаются на эти инициативы.
Управляет школой общее собрание, где каждый ученик и взрослый сотрудник имеют равные права. В том числе и при решении вопросов, связанных с дисциплиной, бюджетом, приемом и увольнением (исключением) взрослых и детей.
Школа находится в особняке. Вокруг – 10 акров старинного парка, лес, поля, холмы, пруд. Есть подсобное хозяйство, конюшня.
Финансовую базу составляют родительские взносы, пожертвования от общественных организаций и заработки самих граждан школы, взрослых и детей.
Жизнь школы основывается на предположении, высказанном Аристотелем 2000 лет назад, что «человеческие существа по своей природе любознательны». Это означает, что дети учатся благодаря своим естественным склонностям, делая то, что они хотят, весь день, каждый день.
Atsakyti
Artūrai, o tu pats tingi apie tai lietuviškai kalbėt, kad citatų primeti? Ar čia citatom iš kur nors ir atsakyt? Ar tiesiog nesi lietuvis? g.gif
Atsakyti
QUOTE(Karbynė @ 2006 03 02, 17:48)
Artūrai, o tu pats tingi apie tai lietuviškai kalbėt, kad citatų primeti? Ar čia citatom iš kur nors ir atsakyt? Ar tiesiog nesi lietuvis?  g.gif


Bile kokiu citatu nemėtau wink.gif
Priedo esu beraštis ...darau begales klaidų ir turiu kompleksą rašyti.

Nemėgstu man patikusios informacijos perpasakot jei yra galimybė pateikt originalą.

Pasiūliau šia informacija nes duomiuosi neiprastom mokyklom.
Pačiam teko būt labai neiprastoje mokykloje
Bet tai kita tema, ten irgi tektų primėti citatų ir linkų smile.gif

Esu dėkingas kai pats randuu forumuose "ant lėkštutės padėtą" labai įdomią informaciją.

Pasiaiškinimą užbaigiau smile.gif
Ar galiu sėstis ax.gif



Atsakyti
QUOTE(Arturas @ 2006 03 02, 20:01)
Pasiūliau šia informacija nes duomiuosi neiprastom mokyklom.
Pačiam teko  būt  labai neiprastoje mokykloje

Užsieny? O tau pačiam kaip? Pats savo vaikus leistum? mastau.gif
Atsakyti
Galiu pasakyti,kad šitos mokyklos...... drinks_cheers.gif bet ,gaila...........nepritaikytos,šiuolaikiniams zmonėms...........iki jų dar toli......
Tokie vaikai baigę tokias mokyklas-super sunkiai adaptuotųsi mūsų visuomenėje!
jau valdorfo vaikai-sunkiai adaptuojas..........o čia tai iš vis...... g.gif
Atsakyti
QUOTE(AStonke @ 2006 03 05, 10:34)
Galiu pasakyti,kad šitos mokyklos......  drinks_cheers.gif  bet ,gaila...........nepritaikytos,šiuolaikiniams zmonėms...........iki jų dar toli......
Tokie vaikai baigę tokias mokyklas-super sunkiai adaptuotųsi mūsų visuomenėje!
jau valdorfo vaikai-sunkiai adaptuojas..........o čia tai iš vis...... g.gif


Keista išvada apie adaptacijas...smile.gif

Straipsnelyje rašoma apie berniuką, kursi "adaptavosi" sukurdamas savo verslą
Minimi Valdorfo vaikai su sunkaus adaptavimosi atvejais.
Gaila neskaitau angliškai, manau kas pasiskaitys tinklapius ras puikiu
adaptavimosi pavyzdžiu.



Na viena gerai žynau, kad jei vaikas mokėsi Valdorfo mokykloje ir
jam tenk grįžti į "iprastąją". Štai tada yra "adaptacijos" problemu.

Nes jis tada turi paklūsti sistemai, kuri netoliaruoja bendravimo su mokytojais,
kūrybinio reiškimosi pamokų metų, ir t.t....

Lietuvoje dar nėra tokio amžiaus žmonių katrie jau būtų užbaige mokslus.
Vyriausieji Valdorfiukai yra 11-okai . Beje pastarieji pernai laikė 10-klasės egzaminus ir jų rodykliai buvo geresni nei 10-kų, kurie mokosi toje pačioje mokykloje ne valdorfo klasėse. Kalba eina tik apie vertinimą pažymiais.
Kaip žynia pažymiai dar nėra "gero adaptavimosi" visuomenėje rodyklis.


Paradoksas tame, kad per amžius nusistovėjes požiūris į vaiką, kad jis sutvertas
tam kad apgaudinėti suauguius išsisukinėti nuo užduočių, kad jį nuolat reikia spausti ir kontroliuoti, kitaip bus palaida bala, kad reikia jam prikišti informacijos ir tam reikalui skiriama 11-12 metų.

O pasirodo, kad vaikas sutvertas intensyviai tyrinėti pasaulį ir aplinką,
kad jei jam sudaromo sąlygos tai daryti tada kai jam atsiranda poreikis.
o tam poreikiu sukurtyti yra būdų ir neverčiant, štai tada ir atsiveria tikrosios vaiko galimybės. Dar kitas paradoksas, vaikai sutverti įveikinėti sunkumus,
bet tai ne tas pat kas privertimas vygdyti tai ką verčia suaugusieji.

Taigi pasaulis sparčiai keičiasi, švietimo sistema labai konservatyvi.
(Beje kaip ir visuomenė)
Užsieniuose bent yr mokyklų įvairovė. Ta įvairovė duoda gyvybės ir tradicinėms mokykloms. Lietuvoje įvairovė nykiai maža. Reikia ir tėvams drąsos , bent pasidomėti ta įvairovę. Aš jau nekalbu apie tai kad tėvai turėtų tiesiog reikalauti kad ji būtų. smile.gif . Bet tradiciškai lietuvis masto: "aš kažkaip ištvėriau tą mokyklą tai nieko čia nepakeisi teks ir atžaloms per tą mėsmalę pereiti".

Atsakyti
Tai čia su tais adaptavimaisis..........ir pasiekimais.........tai,ne vien nuo mokyklos priklauso!Kitas baigęs paprastą kaimo mokyklą-skina laurus visuomenėje!Tad viskas priklauso,ir nuo vaiko!
Pvz.mūsų kiemo mergytė,mokėsi "prastoje" mokykloje.,bet po jos pati tiek norėdavo mokytis,kad eidavo atskirai dar į anglų,kompiuterių kursus ir tt..Ir dabar ji -jau gimnazijoje!Mokyklos paziba!Ir zinau,kad ji dar daug ,ko pasieks!
Atsakyti
QUOTE(AStonke @ 2006 03 06, 11:06)
Tai čia su tais adaptavimaisis..........ir pasiekimais.........tai,ne vien nuo mokyklos priklauso!Kitas baigęs paprastą kaimo mokyklą-skina laurus visuomenėje!Tad viskas priklauso,ir nuo vaiko!


Va va ..būtent labai daug kas priklauso nuo vaiko .... bet nevikas.
Kitaip pasakysiu.

Vaikas turi užtaisa su aistra siekti pažinti pasaulį.
Jei nuo pirmų dienų "neliesk", "negalima" ir t.t.
Susiformuoja-"pasaulis nesaugus". Ir "tyrineti pasauli = TĖVŲ NEemeilė"

Vyresniame laikotarpyje bukinama kitaip:
"Dabar tau reikia mokytis sito ir ano, dabar privalai atlikti namų darbus ( ir nemotais kad kitkas domina vaiką). Gazdinimai ateities perspektyvomis ir
pazymiais ir t.t.

Ir yra tokiu fenomenaliu atveju, kad suaugsiems nepavyksta
savo primityviu steriotipiniu mastimu atbukinti pazinimo dziaugsma.

Bet pasibjaurejimo mokykla faktai rodo, kad suaugusiems neblogai sekasi.

Buciau grynas pilstitojas, jei ne pavyzdziai Suomijoje , kur vaikai noriai mokosi
aisku ne 100 procentu bet tas procentas labai didelis. Dar kitas rodyklis - suomijos mokiniai apie 40 procentu noretu buti mokytojais !

Suomijos moksleiviai tarptautiniuose ziniu testuose yra piromoje vietoje.
nors ten vaiku nieks neprievartauja mokytis.


Atsakyti
4u.gif Tikrai yra daug tiesos Arturo žodžiuose thumbup.gif . Mūsų dabartinė mokymo sistema yra labai jau nureformuota. Dideli krūviai , daug prievartinio mokymosi, kalimo. Tikrai tikiu, kad tam gali būti alternatyva. Tačiau kiek teko susidurti pas mus, tai tik daugiau teorija nei praktika. g.gif
Atsakyti
gal po šimto metų...
Atsakyti
QUOTE(Arturas @ 2006 03 06, 20:55)
Dar kitas rodyklis - suomijos mokiniai apie  40 procentu noretu buti mokytojais !

Iš kur tokia statistika? Tiesą sakant šiek tiek primena vienos dėstytojos kalbas (ypač dėl simpatijų Suomijos švietimo sitemai) rolleyes.gif

QUOTE(Arturas @ 2006 03 06, 10:12)
Nes jis tada turi paklūsti sistemai, kuri netoliaruoja bendravimo su mokytojais,
kūrybinio reiškimosi pamokų metų, ir t.t....

Nu bet tu man pasakyk, Artūrai, kodėl norint parodyt vienos sistemos privalumus, būtinai reik sumenkint kitą? O gal tiesiog tom sistemom reikėtų liautis maišyt su žemėm vienai kitą ir vienai iš kitos pasiimt ką turi geriausia, o ne tėkšt, kad "matote pas mus viskas gražu ir gerai, o pas "kitus" viskas blogai" ....Čia jau ne konkretaus mokinio gerovės siekiama, o konkrečios sistemos reklamos ir kitos sudirbimo. Nematau aš tokių pokalbių prasmės kai pradedama nuo to , kad tie kurie dirbo gausybę metų ir dirba dabar, vien todėl, kad "tradiciniai" dirba blogai. Netikiu tuo, nes pažįstu ir kūrybingai ir visaip kitaip anaip dirbančių žmonių. Ne visi, bet ne visi tokie ir valdorfo ar kokia ten bebūtų sistema, nes dirba tai ne sistema, o žmonės joje ir visur yra visokių. "Tradicinę" kritikuot lengviau, nes ji tsakant "platesnė" ir geriau matoma , o tos netradicinės savaime suprantama vien tik nepaliaujamas gėris, žinantis ko iš tiesų reikia vaikui. Kitų nei patirtis, nei darbas,nei įdėta širdis nesvarbu doh.gif

QUOTE(Arturas @ 2006 03 06, 10:12)
Paradoksas tame, kad per amžius  nusistovėjes požiūris į vaiką, kad jis sutvertas
tam kad apgaudinėti suauguius išsisukinėti nuo užduočių

Čia nuo kada taip nusistovėjęs? Gal dar kur ir oficialiai įteisintas buvo toks požiūris?

QUOTE(Arturas @ 2006 03 06, 10:12)
Bet tradiciškai lietuvis masto: "aš kažkaip ištvėriau tą mokyklą tai nieko čia nepakeisi  teks ir atžaloms per tą mėsmalę pereiti".

Aš mokyklą būdama tradicinė lietuvė ne ištvėriau, o labai normaliai baigiau. Nebuvo man ten nei košmaras nei ką, buvo gausybė gerų ir kūrybingų mokytojų (vienai iki šiol dėkinga už padėtus atskleist gabumus vienai sričiai, ko iki tam tikro amžiaus nė neįtariau turinti) . Ir savo mokyklos mėsmale nelaikau. Man ten buvo mokykla - visom prasmėm.
Atsakyti
Aš,kiek zinau,tai aplamai Valdorfo sistema buvo sukurta,atsizvelgiant į atsilikusius vaikus!Kai ,tie vaikai-per tą sistemą:patobulėjo,ji buvo pradėta taikyti ir normaliems vaikams!
Beje-o ar zinote,kad pati Montesori (pagal,kurios meilę vaikams sukurti montesori darzeliai,ir jų sistema)-savo vaikus paliko vaikų namuose...............
Čia tik faktai.Yra ,kaip yra.Visose sistemose-yra netobulomo,to nepaneigsi.Smagu,kad kuriasi "įspūdingos"mokyklos,kur vaikams smagu.Dziaugiuosi.Bet,kol tai taps normalu-nutekės daug vandenų.Tad gyvenkime tiesiog čia ir dabar.yra,kaip yra.Ir tame "yra"
bandykime atrasti daug pliusų!
Atsakyti