Įkraunama...
Įkraunama...

Straipsniai: vaikų-tėvų santykiai/vaikų auklėjimas

Sveiki, 4u.gif

pilnas internetas knibžda informacijos, puikių straipsnių apie tėvų santykius su vaikais, auklėjimą, kylančias problemas ir jų sprendimo būdus. Pamaniau, jog būtų šaunu ir labai patogu, jei sudėtumėm visą šitą "lobyną" į vieną temą mirksiukas.gif Galim deti pacius straipsnius, nuorodas ir pan. Būtų gerai, kad neapkrautumėm šios temos diskusijomis apie straipsniuose aptariamus dalykus, nes tam yra atskiros temos 4u.gif
Taip pat galima būtų pasidalinti informacija apie vertas dėmesio knygas šia tema.
Pasidalinkim savo atradimais 4u.gif

Įkeliu keletą nuorodų:
Šaunuolis! Sakyti ar ne?
Apie pyktį ant vaikų...


10 vaikų auklėjimo taisyklių
Pagal N. Kondratenko sistemą.
Darbeliai tėvų namuose. Visi šeimos nariai dirba savo darbus, vaiko darbelis – mokykla. Po darbų – kiekvienas šeimos narys, vaikai ne išimtis, savo darbelius ir pareigas (pagal amžių ir galimybes) turi atlikti namuose.
Nuo pat pirmos klasės nepadėti ruošti pamokų namuose. Jei vaikas nežino kaip ruošti namų darbus, turi eiti pas mokytoją, klasiokus ir teirautis. Vaikas turi įprasti savarankiškai rinkti informaciją ir suprasti, kad mokosi dėl savęs ir pats kuria savo ateitį.
Suteikti meilę ir saugumo jausmą. Visais gyvenimo atvejais ir amžiaus laikotarpiais vaikas turi jaustis saugus ir mylimas namuose.
Nelepinti. Vaiko lepinimas nei kiek nesusijęs su meile. Norint vaikui suteikti viską, kas geriausia – reikėtų labiau akcentuotis ne į materialias vertybes, o geriau išugdyti atsakomybės jausmą, savarankiškumo, lankstumo įvairiose gyvenimo situacijose.
Tėvų namų taisyklės. Kol vaikai gyvena tėvų namuose, juose galioja tėvų taisyklės. Tėvų žodis lemiamas visais su namais susijusiais klausimais. Kai tėvai atvyksta į savo suaugusių vaikų namus, turi jausti, kad randasi svečiuose ir čia jau galioja jų vaikų taisyklės.
Išmokyti, kad niekada nesitikėtų pagalbos iš šalies, kad kiti neprivalo padėti. Daugelis iš mūsų buvo auginti priešingai, todėl dabar pykstame, esame nepatenkinti, nusiviliame, kai artimieji nepadaro kažko, ko mes iš jų tikimės, pvz. nepaskolina pinigų, neišsprendžia mūsų bėdų, nesutinka kažkur drauge nueiti ir panašiai. Vaikus turime auklėti, kad jie gebėtų atsakyti už save ir nesitikėtų iš kitų pagalbos. Padėjo – ačiū, jei atsakė – nieko tokio, nenusivilia.
Nedėti lūkesčių, kad vaikai gyvens gyvenimą, kokį Jūs jiems esate numatę. Tėvai turi gyventi savo gyvenimą, vaikai savo. Visuomet linkime savo vaikams paties geriausio, tačiau nereikėtų vaikui primesti savo norų ar svajonių, kurių pačiam kadaise nepavyko realizuoti. Ne kiekvienas vaikas gali ir nori tapti puikiu teisininku, kuriuo mes norime, kad jis taptų. Iš jo gali išaugti nuostabus menininkas.
Suaugusiems vaikams tėvų namai – ramybės uostas. Vyresniems, suaugusiems vaikams tėvų namai turi būti kaip ramybės uostas. Čia jie gali puikiai jaustis ir bet kokiai situacijai susiklosčius gauti ne moralizavimą, o nuoširdų ir šiltą palaikymą.
Suteikti pasirinkimo laisvę. Vaikas jau nuo mažens turi žinoti, kad turi pasirinkimo laisvę ir kad už savo sprendimą, gautą rezultatą, turės atsakyti.
Nekreipti dėmesio „ką žmonės pasakys“. Augindami vaikus dažnai kreipiame didelį dėmesį, ką apie Jūsų vaiką pasakys darželio, mokyklos auklėtojai, draugai, giminės, todėl stengiamės, kad vaikas visuomet būtų švariai, apsirengęs, gražiai elgtųsi, atitiktų visuomenės standartus. Pirminis tikslas turėtų būti išugdyti sąmoningus vaikus, o ne įtikti aplinkiniams.
Atsakyti
Šį pranešimą redagavo L.M.A.: 23 rugsėjo 2011 - 23:21
Išmokyk savo vaiką jaustis laimingu


Laimė - tai ne tik būsena, bet ir charakterio savybė.
Laimės būsena - tai nuotaika, kuri greitai atsiranda ir greitai išnyksta. Pavyzdžiui, dvejų metų vaikas ima kvatotis vos pamatęs, jo supratimu, kvailą mamos veido išraišką.

Sugebėjimas būti laimingam
yra stabilus žmogaus charakterio bruožas - tai polinkis jaustis gerai. Šį bruožą išsiugdęs vaikas kas rytą keliasi su šypsena laukdamas naujos dienos. Netgi kai gyvenimas tampa sunkesnis, išlieka jo optimizmas ir viltis.

Būti laimingam galima išmokti - geriausia vaikystėje, mokantis susidoroti su smulkiais sunkumais. Jūs galite būti laimingas vaikas, bet nelaimingas suaugęs žmogus. Vaikystė be lašelio skausmo ir frustracijos yra nelaimingo gyvenimo vėliau receptas.

Ne taip paprasta įgyti sugebėjimą būti laimingam, tačiau mokslininkai ištyrė, kaip kai kuriems žmonėms tai pavyksta. Labai svarbus vaidmuo tenka tėvų elgesiui su vaikais.

Leiskite vaikui pasirinkti

Imant interviu iš laimėjusiųjų loterijoje žmonių paaiškėjo, kad jie nėra laimingesni už tuos, kurie nieko nelaimėjo. Loterija yra išorinis įvykis, kurio niekaip nebuvo įmanoma kontroliuoti. O laimės pojūtis yra tiesiogiai susijęs su jausmu, kad tu valdai ir kontroliuoji savo gyvenimą.

Tokia išvada griauna įsitikinimą, kad vaikystė yra (arba turėtų būti) pats laimingiausias gyvenimo laikotarpis. Juk vaikui neleidžiama nieko spręsti - nuo pietų meniu iki nutarimo, ar gyvens šeimoje naujas žmogus. Bejėgiškumo jausmas aplinkos atžvilgiu smarkiai sumažina laimės pojūtį vaikystėje - daug labiau negu mano suaugusieji.

Be jokių abejonių, tėvai negali atsisakyti sprendžiamojo balso, tačiau reikėtų pasirūpinti, kad ir visai maži vaikai galėtų pareikšti savo nuomonę kai kuriais klausimais. Praktiškai tai reikštų, kad dvejų metų vaikas gali pasirinkti, ką valgyti per pietus - agurkus ar morkas, o šešerių metų vaikas pats gali išsirinkti, kurias jo amžiaus vaikams skirtas televizijos laidas jis žiūrės. Suaugusiems gali atrodyti, kad tai smulkmenos, tačiau vaikui jos itin reikšmingos, ugdančios jo savarankiškumą ir gyvenimo valdymo pojūtį.

Tėvams svarbu prisiminti ir tai, jog mokymas pasirinkti dar negarantuoja, kad vaikas bus laimingas. Vaikai kartais įsijaučia į nelaimingojo būseną. Tai žino kiekvienas, kuris kada nors ėjo su blogai nusiteikusiu vaiku į paplūdimį ar zoologijos sodą: vaikui užkliuvo kokia nors smulkmena ir jis visą dieną verkšleno.

Puoselėkite šiltus santykius

Šiltas grįžtamasis ryšys yra laimę lemiantis faktorius. Tėvai negali nuolat reguliuoti vaiko socialinių santykių, tačiau gali išmokyti jį, kaip atsidėkoti šiluma ir meile kitiems žmonėms. Kad vaikui būtų malonu bendrauti su aplinkiniais žmonėmis, visų pirma jam reikalinga pozityvi bendravimo su tėvais patirtis. Tėvai turėtų skatinti vaikus žaisti su savo bendraamžiais kieme, o retkarčiais pasikviesti draugus į namus. Galiausiai tėvai turėtų ugdyti vaikų empatiją kitiems žmonėms: pasikalbėkite apie tai, kokius jausmus jaučia kiti žmonės - šeimos nariai, romanų, filmų herojai.

Sveikas protas (ir mokslininkai) teigia, kad žmonės, kurių pajamos adekvačios, yra laimingesni. Adekvačios - tai tokios, kokių jums reikia, tačiau ne pernelyg didelės. Jeigu vaikui duodame viską, ko jis įsigeidžia, ir net daugiau, galiausiai suformuojate nuostatą, kad materialinės vertybės svarbiau už viską. Vaikai, kurie turi mažiau žaislų, yra kūrybiškesni, nes jiems patiems tenka sukti galvą, kaip užpildyti trūkstamas žaidimo spragas. Tai nereiškia, kad mes negalime retkarčiais palepinti vaiko ir dovanoti dovanų - viskas turi saiką.

Skatinkite domėtis daugybe dalykų

Laimingi žmonės gyvena harmoningai, jie turi daug laimės šaltinių. Pavyzdžiui, vienam vaikui bus sugadintas visas vakaras, jeigu jis negalės žiūrėti mėgstamos televizijos laidos, o kitas vaikas, užuot ją žiūrėjęs, paskaitys knygą ir bus patenkintas. Tėvai negali iš anksto žinoti, kas patiks jų vaikui, tačiau jie gali pasiūlyti keletą įdomių laiko praleidimo būdų.

Ypač svarbu skatinti vienoje srityje labai talentingus vaikus užsiimti priešingos rūšies veikla - taip asmenybė vystosi harmoningiau ir nesusiformuoja klaidingas savo savybių vertinimas.

Mokykite atsparumo

Laimingi žmonės, kaip ir visi kiti, patiria sunkių akimirkų, tačiau greičiau atsitiesia. Tėvai gali išugdyti vaikams šią savybę parodydami šviesos properšą niūriame danguje.

Kiekvienas žmogus skirtingai kovoja su jį užklupusiu stresu. Kai kurie kovos būdai yra labai žalingi, pavyzdžiui, sausainių persivalgymas arba konfliktas su mylimu žmogumi. Kuo anksčiau išmokykime vaikus susigrąžinti dvasinę pusiausvyrą tinkamomis priemonėmis - klausant muzikos, skaitant knygas, važinėjant dviračiu ar kalbantis su draugais.

Sukurkite šeimoje laimingą atmosferą

Svarbiausias dalykas, kurį gali padaryti tėvai savo vaikų labui - tai patys išsaugoti savo dvasinį stabilumą ir harmoningus santykius šeimoje. Vaikai, kurie auga laimingoje šeimoje, 10-20 proc. dažniau jaučiasi laimingi. Tam įtakos gali turėti ir genai.

Pirmaisiais gyvenimo metais mes mokomės panaudodami vien emocijas. Dar nemokėdamas kalbėti vaikas savo galvelėje jau ima formuoti bendrą pasaulio vaizdą: ar jame neramu, daug pykčio, ar vyrauja ramybė?

Tėvai patys savyje turi ugdyti tokias savybes, kurios jiems garantuotų laimės pojūtį. Negana to, tėvai turėtų paaiškinti vaikams, kodėl jie yra laimingi, dažniau pasakoti apie savo laimingas dienas. Tada ir vaikas ims suvokti, kad būti laimingam - labai gerai, ir kad tai - įmanoma.

"Sveikas žmogus" 1998 m. Nr. 3
Papildyta:


Supraskime savo vaikus


Kaip pasijustumėte, jeigu vaiko gimtadieniui pusę dienos gaminę puikų tortą, susilauktumėte kritiškų jo pastabų ar net priekaištų? Ko gero, mažų mažiausiai - įsižeistumėte ir pyktelėtumėte. Juk iš vaiko laukiama pastangų įvertinimo, o ne abejingumo. Lygiai taip pat ir vaikai tikisi iš mūsų, suaugusiųjų, supratingo ir lygiaverčio bendravimo - be grasinimų, papirkinėjimų, pamokslavimų...
Panagrinėkime keletą situacijų.

“Man nepatinka mažasis broliukas” (Pavydo grimasos)

Pirmagimis, sulaukęs broliuko ar sesutės, dažnai būna nelaimingas - mat jo netenkina “nuvainikuoto karaliaus” padėtis. Vaikui sunku suvokti, kad jis kaip ir anksčiau yra mylimas. Taigi dar gerokai prieš antrojo vaikelio gimimą reikėtų pradėti kalbėtis apie būsimus šeimos gyvenimo pokyčius. Juk atsiras ne tik naujų sunkumų, bet ir džiaugsmų! Antrojo mažylio turi laukti visa šeima: mama, tėtis ir vaikas.

Nėra šeimos, kuri manytų, kad naujojo nario atėjimas - smulkmena. Paprasčiausiai tėvams pristinga laiko bei įgūdžių apie tai kalbėti (net ir savęs jau nebespėjame pažinti). Todėl suaugusieji kartais nepastebi, kad jų vyriausiąjį vaiką vis dažniau aplanko niūrios ir nerimastingos mintys (“Gal mama ir tėtis manęs nebemyli?”).

Amerikiečių vaikų psichologas ir psichoterapeutas Haim G.Ginott yra taikliai pasakęs, kad vaikai netrokšta lygių meilės dalių. Jie nenori būti mylimi vienodai. Mažiesiems reikia ypatingos ir nepakartojamos tėvų meilės. Todėl mamai tikrai neverta baimintis, kad vyresnysis broliukas įsižeis, jog jaunėliui atiteko didesnis obuolys. Jeigu tėvus ims persekioti tokia baimė, greitai jų gyvenimas gali tapti nepakenčiamas...

Vaikas gerai ir saugiai jaučiasi tik tada, kai iš mamos bei tėvelio nuolat patiria šiltą patvirtinimą: “Tu man esi vienintelis, labai mylimas ir nepakartojamas”. Kuris nors iš suaugusiųjų, turėdamas galimybių laisvalaikio valandėlę pabendrauti su vyriausiuoju vaiku akis į akį, labai paprastai gali jam padėti atsikratyti “nuvainikuoto karaliaus” sindromo. Tereikia nesidrovėti atskleisti vaikui savo jausmų. Tokios betarpiško bendravimo valandėlės - pats dėkingiausias metas nepakartojamiems santykiams įtvirtinti ir išsaugoti.

“Jei nenupirksi ledų, nevalgysiu pietų”
(Iš ko “susideda” kaprizas)

Gana žmogiška yra norėti, kad pasaulis gyventų ir suktųsi apie tave. Mažam berniukui ar mergaitei labai sunku suvokti, jog taip niekada nebus. Vaiko “kaprizą” bet kokia kaina gauti ledų greičiau galima būtų pavadinti bandymu priversti suaugusįjį elgtis taip, kaip nori jis. Jeigu bandymas nepasiseka, vaikas išsiaiškina ribas, leidžiančias jam elgtis vienaip ar kitaip.

Tėvų ir vaikų santykiuose labai svarbu lygiaverčiai bendravimo principai. Kuo daugiau šeimos gyvenime lygiavertiškumo, tuo mažiau vaikiškų kaprizų. Vaikai taip pat siekia savųjų tikslų kaip ir suaugusieji. Tačiau tėvai pranašesni už savo atžalas gyvenimiškąja patirtimi. Vaikams jos stinga - tuo jie “nelygūs” su suaugusiaisiais.

Laimingose šeimose lygiaverčiai tėvų ir vaikų santykiai, tarpusavio supratimas susiklosto intuityviai, savaime. Tokioms šeimoms paprastai neprireikia psichologo pagalbos.

Kartais paprastas mamos pasakymas: “turiu vaiką” ir “auginu vaiką” gali atskleisti santykius su vaiku. Pirmuoju atveju sunku įžvelgti lygiavertiškumą, nes pasakymu tarsi pabrėžiama: vaikas priklauso man ir privalo elgtis taip, kaip aš noriu. Antrasis atvejis įprasmina suvokimą, jog kiekvienas gyvena savo gyvenimą (ir reikia stengtis išmokti gyventi kartu). Taigi tėvų nuostata bendraujant su “kaprizingu” vaiku galėtų būti tokia:

• noriu tave suprasti;
• pasitikslinu, ar supratau;
• savo nuomonę reiškiu žodžiais, nesmerkiančiais tavęs.

Kaip derėtų reaguoti, jei vaikas vis dėlto peržengia leistiną elgesio ribą? Pirma - nedera leistis į ginčus ir įkyrius įtikinėjimus; antra - ilgi aiškinimai tinkamų rezultatų paprastai neduoda. Vaikas turi pajusti, kad tėvai supranta jo norus, tačiau realios aplinkybės vis dėlto neleidžia elgtis taip, kaip jis trokšta. Tarkime, mažasis užsispyrėlis Tadukas pareiškia, kad šiandien po televizijos laidos vaikučiams dar žais ir neis miegoti įprastu laiku. Šiuo atveju pravartu sutelkti dėmesį į vaiko norą pavakaroti nei į pasigirdusį grasinimą nepaklusti autoritetui. Be didelių išvedžiojimų galima pasakyti: “Mes suprantame tavo nuotaiką. Norėtum pavakaroti ir neiti rytoj į darželį? Tačiau trečiadienis - darbo diena. Mes turėsime skubėti į darbelį, o tu - pas vaikučius į darželį. Todėl privalai išsimiegoti ir atsigulti įprastu laiku”. Jeigu Tadukas vis dar ožiuosis, mama ar tėtis gali paimti savo atžalėlę už rankos ir nuvesti į miegamąjį. Kartais mažiems vaikams tėvų veiksmai pasako daugiau negu žodžiai.
Psichologė Raimunda ŽIULYTĖ

"Sveikas žmogus" 2000 m. Nr. 10
Atsakyti
Kaip elgtis tevams, jei 1-3 metu vaikas musasi


Mazyliu pykcio priepoliai
Atsakyti
Daugelis sutiksime su tuo, jog nera blogu vaiku, nera piktu vaiku... Kodel kai kurie zmones uzauga pilni kompleksu, nepasitikejimo savimi, agresyvus, nemokantys bendrauti, turintys ivairiu kitu psichologiniu problemu? Tokiais jie tampa del musu, suaugusiuju kaltes - dazniausiai del nezinojimo, nesupratimo, taip pat del to, kad patys tevai buna auklejami ydingai ir ta auklejima paskui nesamoningai perduoda savo vaikams. Vaikai yra musu atspindziai, kuriuose galim pamatyti savo problemas, klaidas.
Del to, manyciau, butina pradeti nuo saves: ne "taisyti" vaiku elgesio ydas, o taisyti savo klaidas, keisti savo poziuri i vaika, i gyvenima.

Kas yra pyktis
Apie pykti ant vaiku
Ar dar mokame kalbetis su savo vaiku?
Kalbekime su jais, o ne jiems
Ar girdime, ka sako musu vaikai?
Skaudu, kai musa tas, kuri myli
Bendravimas su vaiku 1
Bendravimas su vaiku 2
Bendravimas su vaiku 3
Bendravimas su vaiku 4
Bendravimas su vaiku 5
Laimes siekimas
Pozityvus mastymas


Kaip įskiepyti vaikui pozityvų požiūrį į gyvenimą?

Pozityvus požiūris labai svarbus mūsų pasaulyje, kur vis daugėja negatyvumo ir nevilties. Mąstyti pozityviai, reiškia, kad susitelkiate ties gerais dalykais gyvenime ir neapsistojate ties negatyviais. Pozityvaus požiūrio ugdymas padeda žmonėms prasmingiau gyventi ir mažina destruktyvų mąstymą. Tačiau vaikas pozityvaus mąstymo neatsineša gimdamas. Jį reikia išugdyti. Mes galime padėti savo vaikams ugdyti pozityvų požiūrį į gyvenimą – tai padės jiems suaugus ir susidūrus su įvairiais iššūkiais.

Mokykite savo vaiką niekuomet nesakyti „Aš negaliu“. Šis pasakymas priverčia žmogų pasijusti nevisaverčiu. Naudodamas šią frazę, vaikas jaučiasi blogai. Padėkite vaikui suprasti, kad jis nebūtinai turi galėti viską padaryti pats, kad su pagalba daugumą situacijų galima išspręsti. Jei jūsų vaikas nenori kažko padaryti, jis turi pasakyti: „Nedarysiu“. Taip jis išmoks kontroliuoti situaciją ir pasakys „ne“ ne todėl, kad jaustųsi nevisavertis, bet todėl, kad pats taip pasirinko.

Padėkite vaikui kontroliuoti vidinį dialogą. Tai tie dalykai, kuriuos mes sakome sau mintyse. Vaikai turi išmokti sustoti, kai tik pradeda galvoti neigiamai apie save ar tai, kas vyksta. Tuomet pradėti mąstyti pozityviai apie save ar savo situaciją. Pavyzdžiui, jei jūsų vaikui nepasiseka žaidžiant krepšinį, jis gali imti manyti: „Man taip nesiseka, gal reiktų mesti...“ Jis turi išmokti pakeisti šį negatyvų mąstymą pozityviu ir sakyti: „Gal man šįkart nepasisekė, bet aš treniruosiuosi atkakliau ir kitą kartą man pavyks“.

Pozityvumas yra pasirinkimas. Dažnai primenu savo sūnui, kai jis supyksta ar būna nelaimingas, kad jis pats pasirenka tokį reagavimo būdą. Žmonės ir situacijos gali priversti mus pasijusti blogai, bet mes renkamės, ar likti toliau tokios nuotaikos, ar pakeisti ją.

Raskite priežasčių šypsotis ir juoktis. Pasakokite anekdotus, žiūrėkite linksmus filmus, prisiminkite juokingas istorijas. Šypsena ir juokas leidžia jums pasijusti geriau. Namai, kupini juoko, yra laimingi namai. Vien išgirdus vaiko juoką mano nuotaika nuskaidrėja.

Meilė – galinga jėga, ir ji suteikia vaikui savivertės jausmą. Kuo labiau vaikas junta, kad yra mylimas, tuo mažiau tikėtina, kad jis įsileis negatyvias mintis ir mąstymą į savo gyvenimą. Dažnai kartokite „myliu tave“, net jei jūsų vaikas elgiasi taip, lyg jam tai nerūpėtų – iš tikro jiems reikia to patvirtinimo.

Nebijokite parodyti savo meilę. Mes esame kūniški. Tyrimai rodo, kokią žalą junta palikti kūdikių namuose mažyliai, kurie nepatyrė pakankamai fizinio kontakto. Apkabinkite vaiką, paplekšnokite per petį.

Kai vaikas išmoksta ką nors naujo, jis jaučiasi išdidus. Tai padidina jo pasitikėjimą savimi ir leidžia susitelkti ties tam tikru dalyku. Svarbu turėti pomėgį, kuris gerai sektųsi. Mums visiems reikia tos veiklos, kuri mums patinka ir tinka. Tai gali būti sportas, muzika, o gal net paprasčiausiai buvimas mylinčiu vaiku. Kad ir kas tai būtų, parodykite savo vaikui, kad vertinate jo sugebėjimus.

Pozityvaus požiūrio mokymas sustiprins vaiko pasitikėjimą savimi, padės susikurti sėkmingą, nepriklausomą gyvenimą. Žmones natūraliai traukia pozityviai mąstantieji. Taigi jau nuo šiandien tėvai turėtų padėti savo vaikams ugdyti pozityvų mąstymą.
Atsakyti
Šį pranešimą redagavo L.M.A.: 25 rugsėjo 2011 - 21:57
labai puiki tema 4u.gif
kodel vaikai meluoja...

http://www.ve.lt/nau...vaikai-meluoja/
Atsakyti
Šį pranešimą redagavo sraige: 26 rugsėjo 2011 - 08:51
Na va, smagu, kad kazkas jau prisijunge drinks_cheers.gif
Tema bendra, kvieciu dalintis informacija, skaityti ir mokytis 4u.gif

Ismokti pralaimeti - neikainojama patirtis
Kaip ismokyti mazyli dalintis
Atsakyti
Jusu vaikai - ne vaikai Jums
Jūsų vaikai – ne vaikai Jums.
Jie yra sūnūs ir dukros savęs besiilginčio Gyvenimo.
Jie ateina per jus, bet ne iš jūsų,
Ir nors jie yra su jumis, jums nepriklauso.
Galite duoti jiems savo meilę, bet ne mintis,
Nes jie turi savo mintis...
Galite stengtis būti tokie kaip jie,
Bet nedarykite iš jų tokių kaip Jūs
Nes gyvenimas neina atgal ir nelūkuriuoja vakardienos.
K. Gibran


Kai tevai sako as tave myliu, jie sako, daryk taip, kaip as sakau
Abejingumo gyvenimui virusas
Vaiko auklejimas
Ar yra magisku vaiku auklejimo budu?
Pozityvioji disciplina
Pozityvioji disciplina 2
10 paprastu atsakingo auklejimo budu
Vaiku mintys, kaip buti gerais tevais
Tevystes patarimai pagal Han Spanjaard metodiką
Kaip ismokyti vaikus nekesti geru dalyku

Atsakyti
Psichologine vaiko raida I
Psichologine vaiko raida II
Psichologine vaiko raida III
Psichologine vaiko raida IV

4u.gif 4u.gif 4u.gif
Atsakyti
Apie pykti...
PYKTIS I
PYKTIS II
Atsakyti
QUOTE(L.M.A. @ 2011 10 08, 00:07)



QUOTE(L.M.A. @ 2011 10 15, 08:44)


šių neatidaro verysad.gif unsure.gif

Labai ačiū už gerą temą 4u.gif
Atsakyti
Mmergyte, smagu, jog naudinga temele 4u.gif
Tikrai neatidaro, gal tuomet reikia ikelti visa teksta, nes kazkodel neduoda nuorodu ideti g.gif



PSICHOLOGINE VAIKO RAIDA

Aptarsime psichologinę vaiko raidą: pirmųjų vaiko metų problemas ir adaptaciją aplinkoje, antruosius vaiko metus, kai vaikas siekia autonomiškumo bei trečiuosius metus, kai vaikas imasi iniciatyvos ir konkuruoja.
Remiamės neseniai pasirodžiusia ir išsamia knyga "Vaikų sveikatos enciklopedija", kurią parašė didžiulis autorių kolektyvas. Psichologinę vaikų raidą aprašė dr. Darius Leskauskas. Knygą išleido "Šviesos" leidykla.



Pirmųjų vaiko metų problemos ir adaptacija aplinkoje

Gali kilti klausimas, kokios problemos gali kilti vaikui, jeigu jis yra viskuo aprūpintas ir turi mylinčius tėvus? Didžioji dalis problemų vaikui kyla iš to, kad jis gimsta mažai pasirengęs gyvenimui - nemoka vaikščioti, pats pasiimti ko reikia, kalbėti, užmegzti pažintis, nemoka net pats pavalgyti. Taigi tenka viso to mokytis.
Žinoma, išmokti nėra lengva - tam priešinasi dar netreniruotas kūnas, nepažįstama ir neištyrinėta aplinka, dažnai, ir aplinkinių reikalavimai ar nesupratingumas. Vadinasi, problemos ir konfliktai yra neišvengiami. Todėl jauniems tėveliams tikrai nereikėtų dėl visko kaltinti savęs.
Nederėtų pasiduoti ir nerimui, nes dauguma vaiko vystymosi eigoje iškylančių problemų išsisprendžia per tam tikrą laiką, o padėti vaikui jas išspręsti yra lengviau, kai tėvai išlaiko pasitikėjimą savimi ir savo vaiku - panika tam tik trukdo.

Svarbiausi vaiko tikslai
Vienas geriausiai žinomų vaikų raidos tyrinėtojų Erikas H. Eriksonas (Erik H. Erikson) teigė, kad kiekvienu vystymosi laikotarpiu vaikas turi pasiekti tuo metu jam svarbiausius tikslus. Nuo to, ar sėkmingai jam tai pavyksta, priklauso svarbių vaiko asmenybės ar charakterio bruožų susiformavimas ir tolesnio vystymosi sėkmė.
Kokie svarbiausi tikslai, kurių vaikas turi siekti vystydamasis? Jų daug, jie priklauso nuo vaiko amžiaus ir gyvenimo sąlygų, todėl būtų sudėtinga juos visus išvardinti. Tačiau vieni pagrindiniai būtų šie:
Įvaldyti savo kūną, jo funkcijas;
Įvaldyti savo vidinius impulsus ir emocines būsenas;
Vis labiau savarankiškėti;
Užmegzti ir palaikyti gerus tarpasmeninius santykius;
Įvaldyti įrankius ir sukaupti reikiamas žinias;
Keisti aplinką arba prisitaikyti prie jos;
Prisitaikyti prie savo pasikeitimų.
Šie tikslai išlieka svarbūs žmogui visą gyvenimą, tačiau daugiausia jų yra ir jie sunkiausiai pasiekiami ankstyvoje vaikystėje. Vyresniame amžiuje žmogus turi išmokti vaikščioti kitaip nei paauglystėje, prisitaikydamas prie vis dažnėjančio sąnarių skausmo ar greitesnio nuovargio.
Tačiau savarankiškai žengti pirmuosius žingsnius yra nepalyginamai sunkesnė užduotis. Todėl pirmaisiais vaiko metais jam ypač svarbi suaugusiųjų pagalba. Visų tikslų vaikas siekia ir reikiamų gebėjimų mokosi santykių su artimiausiais suaugusiais kontekste.

Vaiko santykiai pirmaisiais metais

Kokie tie santykiai būna pirmaisiais metais? Mama vaiką maitina, keičia jam sauskelnes ar vystyklus, padeda nusiraminti, kai vaikas verkia, ir jį užmigdo. Šiuo gyvenimu laikotarpiu vaikui reikia padėti brandinti kūno homeostazę - vidaus organų veiklą ir medžiagų apykaitą.
Tai reikalinga todėl, kad iki gimimo jis beveik metus gyveno mamos įsčiose, apsaugotas nuo šalčio ar saulės kaitros, su jos krauju gaudamas maisto medžiagas per virkštelę. Jam gimus padarytas svarbus žingsnis į savarankiškumą, bet prie šių pokyčių reikia prisitaikyti.
Vaikui prasideda savo vidinių impulsų įvaldymo procesas, nes, nebegaunant maisto medžiagų iš motinos, atsiranda alkio jausmas, o pasikeitęs maistas gali sukelti pilvo skausmą. Net ir pavykus atsikratyti tuo, kas lieka iš maisto, po kiek laiko atsiranda nemalonus odos dirginimo jausmas sauskelnėse.
Tenka išmokti kuriam laikui pakęsti šiuos nemalonius pojūčius - pradeda formuotis kantrybė arba atsparumas stresui. Reikia išmokti valdyti ir aplinką - prižiūrintį suaugusį, be kurio pagalbos neįmanoma atsikratyti nemalonių pojūčių ir patirti pasitenkinimo.
Iš pradžių vienintelis įrankis tam yra savas balsas, kurį reikia įvaldyti. Jam tobulėjant, vaiką gerai pažįstanti mama gali atskirti, kada jis verkia dėl alkio, kada dėl nepatogumo sauskelnėse, o kada iš išgąsčio.
Svarbu, kad ji gebėtų tai atskirti ir adekvačiai reaguoti; vienu atveju duodama valgyti, kitu - pamasažuodama pilvą ar raminamai priglausdama prie savęs. Tikrai pamatęs mamos veide ir elgesyje savo emocijų atspindį, vaikas išmoksta atskirti, diferencijuoti jame kylančius nemalonius pojūčius.

Reakcija į nerimą bei įtampą
Tokiu pat veidrodinio atspindžio principu vaikas išmoksta reaguoti į nerimą, vidinę įtampą. Tarpasmeninės psichoterapijos kūrėjas Haris Stakas Sulivanas (Harry Stack Sullivan) teigė, kad kūdikis atsineša įgimtą poreikį artimam tarpasmeniniam ryšiui ir gebėjimą empatiškai suvokti mamos emocinę būseną. Tą vaikas pajunta iš jos balso tono, judesių, veido išraiškos ir kt.
Jeigu vaiko verksmas kelia mamai sunkiai valdomą nerimą ar pyktį, tai jis išgyvena kaip nemalonų buvimą kartu. Vengdamas šio nemalonumo, vaikas pradeda baimintis ir nerodo tokią mamos reakciją sukėlusių savo jausmų, norų, poelgių, o į nemalonius pojūčius įpranta reaguoti panika ar stipriu pykčiu.
Jeigu vaikas verkdamas sulaukia kantraus ir švelnaus nuraminimo, tai jis išgyvena kaip malonaus buvimo kartu su mama sugrįžimą, kompensuojančio nemalonią vidinę įtampą ir skausmą. Taip jis išmoksta nebijoti nemalonių pojūčių, nes gali pasitikėti, kad jie bus nuraminti ir nesugriaus malonaus artumo su mama.
Tokiu būdu vaikas įprantama ilgiau ištverti nemalonius pojūčius, ugdoma jo kantrybė, gebėjimas nusiraminti, nepulti į paniką, pasitikėjimas savimi. Pavyzdžiui, vaikas, jau pradėjęs vaikščioti savarankiškai, nugriuvo ir užsistatė gumbą. Viena mama, išsigandusi, kad vaikas pavojingai susižeidė, nerimo kupinu veidu pagriebs jį, kuo greičiau ieškodama šalto kompreso, pakeliui dar išbardama vaiką už neatsargumą, o tėvą už tai, kad laiku nesureagavo į kritimą.
Kita mama priims šį kritimą, kaip neišvengiamą auką gravitacijos įveikimui ir mokymuisi vaikščioti, prieis prie vaiko ramiu veidu ir balsu, bandydama nuraminti jo paties išgąstį. Jei žaizda tikrai rimta, tada imsis ją tvarkyti.
Pirmuoju atveju gali būti, kad mamos išgąstis bus didesnis nei vaiko, šaltas kompresas nemalonesnis nei sumušimo sukeltas skausmas, o mamos pyktis - ženklas, kad nereikia per daug pasitikėti savo naujais gebėjimais.

Abipusiai vaiko ir mamos santykiai
Taigi šiuo laikotarpiu mamai svarbu išmokti suprasti dar nemokančio kalbėti vaiko jausmus, nerimo priežastis, atspindėti (pabandyti perteikti) jam jo paties emocijas, savo ramybe jas neutralizuoti. Tokiu būdu leisti vaikui atgauti malonią savijautą ir patirti abipusiai malonaus buvimo kartu su mama jausmą.
Nieko baisaus, jei tai ne visada pavyksta. Mama negali būti ideali, svarbu, kad būtų pakankamai gera (tai legendinis anglų pediatro ir psichoanalitiko Donaldo Vudso Vinikoto (Donald Woods Winnicott) posakis). Jos trūkumai skatina vaiką tobulinti savireguliacijos gebėjimus.
Tam, kad mamos ir vaiko tarpusavio santykiai taptų tvirti, reikia, jog jie teiktų abipusį pasitenkinimą. Vadinasi, jie negali būti paremti tik vienpusiais pranešimais apie nemalonumus ir pagalbos reikalavimais. Vaikui reikia išmokti atsiliepti į mamos prašymus ir jausmus. Ir tai ne tik prašymas pakentėti, kol pašildys buteliuką su maistu.
Dar pirmaisiais gyvenimo metais turi išmokti nusišypsoti, kai mama jam šypsosi, paguguoti, o iki 1,5 m. ištarti pirmuosius žodžius, kurie dažniausiai būna "mama" arba "tėtė". Teigiamų emocijų išraiškos būdai reikalauja ilgų veido raumenų ir kalbos aparato treniruočių, bet rezultatas gyvybiškai svarbus - stirpėjantis tėvų prisirišimas prie vaiko, nors juo rūpintis, nepaisant nuovargio po neišmiegotų naktų ir kitų nepatogumų.
Be tvirto ir ilgalaikio emocinio prisirišimo vaikai neišgyventų, nes daugybę metų (daug ilgiau nei visos kitos gyvos būtybės Žemėje) žmogaus naujagimis yra visiškai priklausomas nuo suaugusiųjų.

Pamatinis (ne)pasitikėjimas
Vaikų ir tėvų prisirišimo svarbą aprašęs Džonas Baulbis (John Bowlby) teigė, kad tai genetiškai užkoduota kiekviename mūsų. Šis jausmas leidžia vaikui jaustis saugiam, garantuotam, kad juo bus pasirūpinta, kad bus suprasti jo poreikia ir jis nebus paliktas vienas.
Šis prisirišimas susiformuoja pirmųjų gyvenimo metų viduryje, kai vaikas jau pradeda gerai atpažinti jį globojančią mamą. Tiesa, kartu ateina ir svetimų žmonių baimė ar netekties skausmas, jei tenka išgyventi ilgą išsiskyrimą su ja.
Jeigu vaiką globojančios mamos ar auklės elgesys yra pakankamai pastovus, kasdieninis gyvenimas ramus ir nuspėjamas, išsiskyrimai neilgi, vaikui susiformuos saugus prisirišimas. Juo remiasi pasitikėjimo pasauliu, žmonėmis, pačiu savimi jausmas, virstantis viena esminių žmogaus charakterio savybių visam gyvenimui.
Anksčiau minėtas Eriksonas manė, kad svarbiausias tikslas vaikui vystantis pirmaisiais gyvenimo metais yra šio pamatinio pasitikėjimo įgijimas. Dažnai vaiką prižiūrinčių asmenų kaita (pvz., nerandama tinkamos auklės), ilgi išsiskyrimai su mama (pvz., dėl ligos ar išvykimo), mamos elgesio nenuspėjamumas (pvz., jei ji yra nuotaikos žmogus, į tokį patį vaiko elgesį vieną kartą reaguojanti džiaugsmu, o kitą kartą pykčiu), nesugebėjimas suprasti vaiko poreikių ir juos patenkinti, lems nesaugų vaiko prisirišimą ir pamatinį nepasitikėjimą.
Ateityje jis gali pasireikšti nepasitikėjimu savimi, atsiskyrimo baimėmis ir polinkiu depresijai, arba nepasitikėjimu aplinkiniais, paranojiškomis nuostatomis (visi prieš mane; visi blogi išskyrus mane) ir nesiskaitymu su kitais žmonėmis.
Papildyta:


Antrieji vaiko metai ir jo kelias savarankiškumo link.

Autonomiškumo link

Antraisiais vaiko gyvenimo metais prasideda laikotarpis, kai vaikui būtina išsiugdyti autonomiškumo jausmą ir išvengti per didelės gėdos bei polinkio abejoti. Tai laikotarpis, kai vaikas vis geriau įvaldo savo raumenis - pradeda vaikščioti ir valingai kontroliuoti savo sfinkterius (šlapimo puslę ir išangę uždarančius raumenis).
Tam, kad suvaldytų sfinkterius, jam tenka išmokti dviejų priešingų veiksmų, atliekamų raumenimis - sulaikymo ir paleidimo. Be to, ir naujo psichologinio gebėjimo - apsisprendimo, kada ir kurį iš jų naudoti. Būtent šis apsisprendimas pradeda formuoti autonomiškumo, galėjimo pačiam pasirinkti, ką daryti, pojūtį.
Šis, atrodo, paprastas, kasdienis, viešai neaptarinėjamas veiksmas turi didžiulę reikšmę ne tik paties vaiko raidai, bet ir jo santykiams su tėvais, kurie ima vis atkakliau reikalauti, kad šis tuštintųsi ar šlapintųsi tik į puoduką, o ne į drabužius ar sauskelnes. Išmokęs valdyti šiuos procesus, vaikas turi pasirinkimą, ar suteikti tėvams džiaugsmą ir patenkinti jų norus, ar sukelti jiems pyktį ir nusivylimą pasielgus priešingai.
Taigi vaikas gali pasijusti įgijęs valią valdyti pasaulį. Jeigu tėvai nepakankamai džiaugiasi į puodelį padaryta dovana, galima nustoti tenkinti jų norą. Arba galima užtrukti su tos dovanos pateikimu ir ilgiau išlaikytų tėvų dėmesį, derintis dėl to, ar "padaryti", ar "nepadaryti". Apsispręsti vaikui ne visada lengva. Juo labiau, kad savų raumenų kontrolė ir pojūčių suvokimas nėra tobulas, pasitaiko ir nesėkmių.
Dažnai tais atvejais tėvai ima gėdinti vaiką. Gėda yra labai nemalonus jausmas, ankstyvesnis už kaltę. Kai ją tenka išgyventi nuleistomis kelnytėmis, į tave žiūrint suaugusiam, kuris, dar ir mato daugiau nei tu pats (ir tai kas liko už tavęs, užpakalyje), būna labai skaudu. Jeigu tai daroma per dažnai, per grubiai, per anksti (kai vaikas dar fiziologiškai negeba valdyti sfinkterių), galima atimti vaikui norą siekti autonomiškumo, pasmerkiant visą gyvenimą kankintis nuolatinėse abejonėse dėl savo sprendimų.
Arba priešingai - išugdyti nuolatinį norą priešintis vyresniųjų reikalavimams, neracionalų užsispyrimą. Taigi gėdinimas, kaip auklėjimo (o teisingiau pasakius baudimo) priemonė, neturėtų būti taikomas dažnai. Tuštintis į puoduką vaikas turėtų būti pratinamas ne per anksti. Geriausia, kai jau pats geba ilgiau sulaikyti šlapimą ir išmatas.
Bet kuriuo atveju, jam mokantis būtinas palaikymas, tėvų kantrybė jo nesėkmėms ar užsispyrimui.

Vaiko individualumo įtvirtinimas
Pradėjęs vaikščioti vaikas gali savo valia atsiskirti nuo mamos ir nueiti, kur nori. Tai kitas žingsnis į savarankiškumą ir atsiskyrimą nuo motinos.
Ne visada lengva tai priimti - mama gali pasijusti nemylima arba supykti dėl neklusnumo, kai vaikas atsisako eiti įsitvėręs jos rankos ir pasuka į priešingą pusę. Tačiau patartina išlikti ramiai - vaikas išbandęs naujus gebėjimus būtinai sugrįš atgal.
Tai ne noras supykdyti mamą, o noras pasigirti, ką jis sugeba, patikrinti, ar mama jį myli, ar laukia sugrįžtančio. Būtent tame atsitolinime ir sugrįžime pas mamą Margaret Maler (Margaret Mahler) matė vaiko individualumo įtvirtinimą.
Tai laipsniškas procesas, prasidedantis nuo visiškos simbiozės su motina stadijos pirmaisiais vaiko mėnesiais, kai jis dar neatskiria, kur yra jis, o kur mama. Šis atsiskyrimo procesas būtinas, kad vaikas įgytų gebėjimą suvokti skirtumą tarp savo ir kitų žmonių jausmų bei norų, tarp savo fantazijų ir tikrovės.
Be abejo, dar ilgai svarbiausi žmonės pasaulyje vaikui liks tėvai, kol paauglystėje prasidės naujas, drastiškesnis atsiskyrimo nuo jų ir savo individualybės įtvirtinimo etapas.

Papildyta:



Tretieji vaiko metai, kai pastarasis imasi iniciatyvos ir ima konkuruoti.

Iniciatyvos rodymas

Antraisiais-trečiaisiais metais, vis geriau įvaldydamas savo kūną ir kalbą, intensyviai keičiančią aplinkos suvokimą bei mąstymą, vaikas imasi vis sudėtingesnės, didesnio organizuotumo reikalaujančios veiklos. Ir daro tai vis atkakliau; pradeda rodyti iniciatyvą pats pavalgyti, apsirengti, išsinešti žaislus į kiemą ir t. t.
Tėvams toks procesas dažnai reiškia laiko praradimą, gręsiantį namų remontą ir kitus moralinius bei materialinius nuostolius. Neišvengiamai vaiko iniciatyvumas susiduria su tėvų draudimais ir bausmėmis už padarytus nuostolius.
Jeigu vaiko pastangos nugali (sulaukusios tėvų kantrybės, pagalbos) - tai iniciatyvumas, aktyvumas, atkaklumas, gebėjimas nenuleisti rankų patyrus nesėkmę, tampa svarbiais jo charakterio bruožais. Jeigu draudimai ir bausmės yra per dažni ir per griežti, vaikui gali formuotis baimė patirti nesėkmę, kaltės jausmas už savo atkaklumą ar norus, polinkis lengvai atsisakyti tikslų ir interesų.
Pirmuoju atveju vaiko elgesys gali būti sunkiai valdomas ar nuspėjamas, antruoju atveju - jis bus paklusnesnis, bet stokojantis asmeninės iniciatyvos.
Šiuo laikotarpiu vaikas ypač imlus ir norintis mokytis. Svarbu palaikyti jo smalsumą, kantriai atsakinėti į daugybę "Kodėl?", neatsisakyti kartu su vaiku daryti vis sudėtingesnius darbus.

Neišvengiama konkurencija
Vaiko kaltės jausmą gali skatinti ir tai, kad savo atkakliu elgesiu jis ima siekti tėvams dažnai nepriimtino tikslo. Tai noras, kad mamos ar tėvo meilė, dėmesys priklausytų tik jam vienam. Šiam tikslui pasiekti reikia įveikti konkurentus - vieną iš tėvų ar brolius/seseris.
Sunku nepatikėti psichoanalizės kūrėjo Zigmundo Froido (Sigmund Freud) aprašytu Edipo kompleksu, kai matai berniuką, kuris gulasi tarp tėvų į lovą ir lyg netyčia bando kojomis nustumti tėvą, arba mergaitę, prašančią tėvo žaisti jos jaunikį.
Vertėtų supratingai reaguoti į konkuruojantį su tėvu vaiką - tai neišvengiama raidos stadija. Gebėjimas konkuruoti su varžovais vaikui bus reikalingas suaugus kovojant dėl mylimo žmogaus ar profesinės karjeros.
Nereikėtų įsitraukti į vaiko provokuojamą konkurenciją ir nenaudoti suaugusio žmogaus pranašumo jį grubiai atstumti ar pažeminti. Geriau pasiremti didesne išmintimi, kantrybe, priimti vaiko meilę ir norą būti svarbiausiu, išmokyti jį dalintis mylimo žmogaus dėmesiu. Be to, paaiškinti, kad jam skirta meilės dalis nesumažės dėl to, kad jis nebus pats geriausias ir vienintelis.
Tam padeda ir gebėjimas atrasti malonios bendros veiklos su konkurentu. Jeigu ši krizė įveikiama sėkmingai, vaikas išmoksta ne tik atkakliai, bet ir lanksčiai siekti tikslų - patirti visavertį džiaugsmą pakeitęs tikslą ar troškimų objektą, o kartais tik iš dalies patenkinęs savo norą.

Savivertės jausmas
Eriksonas rašo, kad šiuo laikotarpiu "emociniame vaiko gyvenime įvyksta lemtingas skilimas ir virsmas - skilimas tarp galimos žmogaus šlovės ir galimo visiško jo žlugimo". Geriau, kad toks skilimas būtų trumpalaikis, ir vaikas išmoktų priimti savo trūkumus, nepamiršdamas savo gebėjimų.
Savasties psichologijos kūrėjas Heinsas Kohutas (Heinz Kohut) teigė, kad vienas svarbiausių tikslų kiekvieno vaiko vystimesi yra išsiugdyti savivertės jausmą. Tam iš pradžių reikia jaustis visagaliu (kaip jaučiasi vaikas vien savo verkimu priverčiantis mamą patenkinti jo poreikius pirmaisiais metais; valdantis mamos nuotaiką pasituštinimu į puoduką antraisiais metais; girdamasis naujas sugebėjimais būdamas vyresnis).
Tokia visagalybė gali erzinti tėvus, bet geriau neskubėti jos mažinti (net jei tai būtų pateisinama noru parodyti jam realybę). Geriau tą daryti laipsniškai, leisti vaikui pačiam patirti savo trūkumus ir net paguosti tomis akimirkomis (pvz., kai nepavyksta kamuoliu pasiekti krepšio, nors vaikui taip paprasta tai įsivaizduoti, ypač matant, kaip tėtis mėto kamuolį).
Tai leis įgyti realistišką savęs suvokimą ir priimti vaikui save tokiu, koks jis yra, išvengiant per skaudžių narcistinių traumų, galinčių palikti baimę pasirodyti nevykėliu visam gyvenimui.
Verta paminėti kalbos vystimosi svarbą. Ji svarbi ne tik bendravimui. Jos vystimasis tobulina vaiko mastymą ir savęs suvokimą. Mokydamasis kalbėti, vaikas išmoksta žodžiais išsakyti savo norus, jausmus. Tačiau iš pradžių žodžius reikia suvokti, įvardinti sau mintyse - mentalizuoti, kaip pasakytų vienas šiuolaikinių psichoanalitikų Peteris Fonagis (Peter Fonagy).
Savo vidinės būsenos suvokimas padeda žmogui sumažinti vidinę įtampą, nerimą, pasirinkti tinkamiausią elgesį, taigi leidžia geriau valdyti savo emocinę būseną ir elgesį. Pavyzdžiui, pyktis. Tai neišvengiamas įgimtas jausmas, todėl pats savaime jis yra nei geras, nei blogas. Bloga gali būti tik jo raiška.
Pirmaisiais gyvenimo metais vaikas jį reiškia kasdamas mamai į krūtį, vėliau sulaikydamas išmatas ar pratrūkdamas nevaldomu pykčio priepuoliu, krisdamas ant žemės ar trankydamas daiktus. Įgijęs mentalizavimo ir kalbos gebėjimą, vaikas jau gali suprasti jį apėmusio pykčio jausmą, gal net jo priežastis ir išlieti savo jausmą žodžiais.
Todėl tėvams svarbu kaip įmanoma daugiau kalbėti su vaiku, įvardinti jam jo ir savo jausmus. Tokiu būdu vaikas mokomas geriau save suvokti ir išreikšti.
Atsakyti
Šį pranešimą redagavo L.M.A.: 18 spalio 2011 - 22:51
user posted image

PYKČIO PRIEPOLIAI - KĄ DARYTI, KAD JŲ NEBŪTŲ

Atrodo, kai tik pasirodė pirmieji pykčio priepuoliai, buvom juos puikiai užraukę, bet dabar jų staiga jau tiek, kad darosi nebeįmanoma gyventi. Vadinasi, metas pasikartoti tėvystės abėcėlę.

Vieniems vaikams pykčio priepuoliai – neišvengiama kasdienybės dalis, kitiems pasitaiko retai, tačiau turbūt nėra nė vieno 1–4 m. vaiko, kuris nors kartą nebūtų pratrūkęs. Tokio amžiaus žmogučiai labai nori būti savarankiški: patys apsirengti, patys valgyti, patys įsipilti sulčių ir t. t. Jeigu jiems nepavyksta ar neleidžiama, jie labai susinervina ir dažnai klykdami griūna ant žemės.

Pykčio priepuoliai – tai priemonė išreikšti įsiūtį ir nepasitenkinimą. Jeigu į tokį elgesį reaguojama netinkamai, vaikas išmoksta taip manipuliuoti žmonėmis ir išsireikalauti dėmesio. Šioje vietoje svarbiausiai parodyti vaikui, kaip išreikšti pyktį priimtinais būdais. Tinkamai reikšti savo emocijas – vienas iš daugelio dalykų, kurių augdamas vaikas turi išmokti.

Pirmas žingsnis – vengti pykčio priepuolių. Jie neduoda nieko gero nei vaikui, nei jums, tad verta šiek tiek pasistengti.

1. Būkite geru pavyzdžiu, kaip išlikti ramiam stresinėse situacijose. Tai paskatins vaiką elgtis taip pat.

2. Gerbkite vaiko jausmus. Jeigu jis jausis suprastas, pykčio priepuolių reiks mažiau. Pamėginkite pasakyti: „Žinau, kad tau dėl šito pikta“ arba „Tau tikriausiai pasidarė liūdna“. Vaikas suvoks, kad jums rūpi jo jausmai, ir palaipsniui išmoks juos išreikšti žodžiais, tardamas „Aš piktas“, o ne griūdamas ant žemės.

3. Stenkitės kasdien skirti laiko linksmai, ramiai veiklai – skaitymui, pasivaikščiojimui parke, stalo žaidimams.

4. Suteikite vaikui pakankamai galimybių nuleisti garą: išsilankstyti lauke, išsidūkti žaidimų aikštelėje, išsišokti ir t. t.

5. Kai tai įmanoma, leiskite rinktis, ką valgyti, ką rengtis, kokį žaidimą žaisti.

6. Turėkite omeny, kad naujose stresinėse aplinkybėse (perėjimas prie puoduko, darželio pradžia) vaikui reikės daugiau dėmesio ir švelnumo.

7. Mažinkite neiginių. Nuolatiniai „ne“ įaudrina mažylį. Verčiau sakykite „vėliau“, „po pietų“ ir pan.

8. Kuo dažniau girkite teigiamą elgesį ir kuo daugiau ignoruokite tokį, kokio nenorėtumėte.

9. Venkite griežtos disciplinos. Jeigu ant vaiko šaukiama, jis mušamas, pykčio priepuoliai tik sustiprėja.

10. Iš kritinių situacijų, kai jau tuoj tuoj prasidės pykčio priepuolis, sukitės su humoru: užtraukite kokią dainelę, nusijuokite, čiupkite žaislą, pakutenkite vaikui paduką ir pan. Kai kuriems vaikams išties lengviau, kai dėmesys nuo susierzinimo objekto nukreipiamas į kitą žaislą, naują veiklą ar pan.

11. Vaikams sunku laukti, tad, tarkim, eidami pas gydytoją, kurio laukiamajame reiks pasėdėti, pasiimkite knygelių ar žaislų.

12. Vaikai nori to, ką mato. Jeigu neketinate duoti, svečių atsineštus sausainius ir saldainius dėkite ne ant kavos staliuko, o verčiau kur nors aukščiau, iš kur suaugę galės pasiimti, o vaikai nematys.

13. Pasistenkite vaiko veiklą organizuoti taip, kad susidarytų kuo mažiau situacijų, kai jo emocijos pertempiamos. Geriausia – kai viskas eina pagal kasdienį planą.

14. Kai plano neišeina laikytis, nereikalaukite ir griežto kitų taisyklių laikymosi. Juk jūs pažįstate savo mažylį, žinote, kada jis pavargęs, alkanas ar neišsimiegojęs. Tokiomis akimirkomis vaiko komforto ribos ypač susiaurėja, tad nusileiskite ir paneškite tuos kelis metrus iki durų, jeigu prašosi, duokite tą puodelį, kurį jis parodė, o ne kurį ketinote duoti ir t. t. Tai praktiškai nieko nekainuoja, o laimite daug.

15. Prieš imdamiesi veiklos, kuri gali suerzinti jūsų mažylį iki pykčio priepuolio, ją aptarkite. Pirmiausia įvardykite, ką darysite, pvz., „Dabar mes važiuosime į kavinę.“ Pozityviais teiginiais įvardykite, kokio elgesio tikitės, pvz., „Kavinėje elgsimės gražiai: būsime mandagūs, kalbėsime tyliai, kai ko nors užsimanysime ar kas nors nepatiks, pasakysime.“ Tada įvardykite, ko nenorėtumėt, pvz., „Mes nešauksim, nemėtysim daiktų, nesispardysim. Taip viešoje vietoje elgtis netinka. Toks elgesys trukdo kitiems žmonėms ir juos erzina.“ Taip kalbėdami įvardijate ne tik, kokio elgesio vengti, bet ir kodėl jo vengti. Tada jums reikia vaiko sutikimo. „Dabar papasakok man, kaip elgsiesi kavinėje. Ar kalbėsi tyliai?“ Vaikas turi pasakyti „taip“. „Ar pasakysi, jeigu ko nors norėsi arba kas nors nepatiks?“ „Taip.“ „Ar rėkausi ir mėtysi daiktus, spardysies?“ „Ne.“ „Nuostabu! Mes puikiai praleisime laiką!“ Ši taktika mamai Brennai E. Lorenz veikia 100%.

16. Štai dar vienas dialogas iš jos gyvenimo, taikomas, kai mažylis užsimano kokio saldumyno parduotuvėje:

Vaikas: „Noriu saldainio!“

Mama: „O aš noriu raketos į Marsą.“

Vaikas: „Duok man saldainį!“

Mama: „O tu duok man raketą į Marsą.“

Vaikas: „Duok man saldainį!“

Mama: „Duosiu tau saldainį, jeigu tu man duosi raketą į Marsą.“

Vaikas (vaidindamas, kad kažką duoda): „Imk“.

Mama (vaidindama, kad kažką duoda): „Imk.“

Vaikas: „Bet tu nieko nedavei.“

Mama: „Tu man irgi nieko nedavei.“

Vaikas: „Bet aš neturiu raketos!“

Mama: „Vadinas, tau nepasisekė.“

Toks dialogas nebūtinai veiks su kiekvienu vaiku, bet šiuo pavyzdžiu vaikas yra pamokomas, kad norėti galima daug ko, bet nebūtinai visada gauni tai, ko nori.

17. Galbūt geriau parduotuviniams pykčio priepuoliams kelią užkirstų pokalbis su vaiku prieš einant į parduotuvę. Iš anksto aptarkite, ką pirksite. Pvz., „Eisime į parduotuvę ir tu galėsi išsirinkti vieną čiulpinuką kokio tik nori skonio.“ Jeigu nusprendėte, kad šį kartą vaikui jokių saldumynų nepirksite, taip ir pasakykite prieš eidami į parduotuvę. Dažniausiai vaikai tam neprieštarauja, jeigu iš anksto žino, kad taip bus. Svarbiausia, kad laikytumėtės to, ką nusprendėte.

Ką daryti su pykčio priepuoliais? Pirmiausia galvokite, kad vaikui nebus pykčio priepuolio; elkitės taip, lyg niekad apie tai nebūtumėte girdėję, o kai vaiką jis ištinka, priimkite tai kaip nemalonų, bet visiškai nereikšmingą įvykį. Tai nėra taip paprasta, tačiau įmanoma.
Kai vaiką ištinka pykčio priepuolis, svarbiausia elgtis lyg niekur nieko. Jeigu skaitėte knygą, verskite kitą lapą ir skaitykite toliau, parodykite vaikui naują iliustraciją. Jeigu baigėte kažkokį žaidimą, ramiu tonu pasakokite, ką veiksite toliau. Kai tik pamatysite pirmuosius nusiraminimo ženklus (veiksmai labiau kontroliuojami, rėkimas perėjo į verkimą), iš karto imkite su vaiku elgtis maloniai, švelniai. Nereikia džiūgauti per daug, tiesiog imkite toliau bendrauti ir džiaukitės, kad vaikas grįžo prie veiklos, bei švelniai jį paguoskite, apkabinkite, jeigu jis nori. Atsiminkite, kad reikia apdovanoti ne pykčio priepuolį, o raminimąsi, tad laukite raminimosi ženklų.

Nesistenkite ginčytis su pykčio priepuolio pagautu vaiku ar įrodinėti jam savo tiesos. Priepuolio metu jo sąmonė išjungta. Tačiau galite pabandyti susitarti gražiuoju. Pvz., „Laikas liautis. Skaičiuoju iki 10.“ Jeigu vaikas nustoja niršęs, nuoširdžiai jį pagirkite, paglostykite, apkabinkite.

Ypač svarbu užtikrinti, kad pykčio priepuolio metu vaikas būtų saugus, nesužeistų nei savęs, nei kitų, nesugadintų daiktų. Jeigu po pykčio priepuolio mažylis pamatys guzą sau ant kaktos, pradrėkstą jūsų ranką ar sudaužytą vazą, dar labiau išsigąs. Negana to, kad savęs toje būsenoje vaikas nevaldo, tai dar gali pridaryti tokių blogybių. O tai reiškia, kad ir jūs jo nevaldote ir negalite užtikrinti jo saugumo. Tas jam kels dar didesnį siaubą.

Lengviausias būdas užtikrinti saugumą pykčio priepuolio metu – švelniai prispausti vaiką prie žemės. Kai apsiramins, jis pamatys, kad esate šalia, o aplink nieks nepasikeitę. Tada galės ramiai atsipalaiduoti ir susirangyti jums į glėbį.

Tačiau kai kuriems vaikams toks fizinis suvaržymas tik įaitrina pyktį. Tada patraukite visus daiktus, kuriuos jis galėtų sudaužyti, ar perneškite mažylį į saugią aplinką, kur jis nesusižeistų, neužsigautų ir nieko nesugadintų. Ramiu tonu kalbėkite: „Aš čia, su tavim, pasirūpinsiu, kad tu neužsigautum“.

Ištiktas pykčio priepuolio vaikas savęs nevaldo, tačiau jūs turite neprarasti savikontrolės. Jei tik galite susivaldyti, nerėkite ant rėkiančio vaiko. Turbūt pastebėjote, kad pyktis labai užkrečiamas. Kuo garsiau ir ilgiau vaikas rėkia, tuo labiau norisi rėkti jums. Pasistenkite to išvengti. Kitu atveju berimstantis vaikas išgirs piktą jūsų balsą ir pykčio priepuolis prasidės iš naujo. Jeigu bausite vaiką rėkdami ar suduodami, vaikas tik dar labiau įsiplieks, o ateityje pykčio priepuolių padažnės.

Prisiminkite visas atsipalaidavimo technikas, tačiau neišsiduokite vaikui. Atsipalaiduoti ir užsidaryti nuo pykčio priepuolio triukšmo turite galvoje, kad veidas ar kūnas to niekaip neišduotų. Įsivaizduokite, kaip giliai įkvepiate, užsimerkiate ir mėgaujatės saule paplūdimyje, tačiau fiziškai negalite nei giliai įkvėpti, nei užsimerkti. Vaikas turi matyti, kad dėl jo elgesio jūsų elgesys nesikeičia. Ir toliau darykite, ką darėte, o kai pykčio priepuolis baigsis, vėl įtraukite ir vaiką. Nereikia vaiko nei barti, nei mokyti, nei bausti už tai. Galite nebent išreikšti savo nusivylimą, kad teko anksčiau užbaigti žaidimą ar pan., pvz., „Kaip gaila…“ Bet paties vaiko dėl to nekaltinkite ir negėdinkite.

Neleiskite vaikui pasijusti nubaustam ar apdovanotam už pykčio priepuolį. Tegu vaikas suvokia, kad pykčio priepuolis neduos jam nei gero, nei blogo. Jeigu jis griuvo ant žemės, nes neišleidote jo į lauką, tai nusiraminusio vis tiek neleiskite. Lygiai taip pat jeigu ketinote eiti į lauką, bet prasidėjo pykčio priepuolis, tai kai jis baigsis, vis tiek eikite į lauką. Jeigu apdovanosite vaiką duodami jam tai, dėl ko jis pradėjo karščiuotis, išmokysite jį naudotis pykčio priepuoliu kaip manipuliacijos priemone, o toks elgesys gali apskritai niekad nesibaigti, net suaugus.

Nesirūpinkite, ką žmonės pagalvos. Dauguma tėvų bijo pykčio priepuolio viešoje vietoje. Pasistenkite, kad vaikas šios baimės nepajustų. Jeigu vengsite jį vestis į parduotuvę, o prie svečių bendrausite ypač švelniai, mažylis tuoj pat supras, kur čia šuo pakastas. Suvokęs, kad pykčio priepuolis verčia jus kitaip elgtis, jis išmoks pusiau valdomų pykčio priepuolių. Tokie manipuliaciniai pykčio priepuoliai dažnai būdingi keturmečiams.

Jeigu viešoje vietoje prasideda pykčio priepuolis, pasistenkite išnešti vaiką į privatesnę erdvę, tarkim, į mašiną. Kai priepuolis baigsis, grįžkite atgal ir tęskite, ką veikėte. Jeigu pasprukti neišeina, tarkim, stovite eilėje prie kasų su pilnu vežimėliu visokio gėrio, tiesiog užsilipinkite kvailio šypseną ir ignoruokite vaiko rėkimą bei visus į jus šnairuojančius žmones. Atrodykite užtikrintai.

Teri Dolittle šitaip susidoroja su aplinkinių reakcijomis:

„Žmonės negali patikėti, kad tai, ką jie mato, yra elgesio plano dalis. Jie mano, kad nusisukate nuo kenčiančio vaiko. (Tik kas čia tikrasis kankinys? Ko gero, visi, kurie mato ir girdi.) Jie nesupranta, kad pykčio priepuolis yra netinkamas suvaidintas elgesys, kylantis iš nepakankamos savikontrolės. Jiems atrodo, kad tai reakcija į Blogiuką – jus. Kartais labai nepatogu prašyti, kad žmonės, skubantys vaikui į pagalbą, pasitrauktų. Jie mano „Vargšas vaikelis!“, o dar jūs prašote nelįsti. Čia paliečiamas įsibrovimo į privačią erdvę klausimas, kurį reikia išspręsti taktiškai. Prašymas rūpintis savo reikalas NEPADEDA. Aš imuosi parengtos prakalbos, kuri dažniausiai suveikia: „Šis vaikas turi rimtų elgesio sutrikimų ir aš elgiuosi pagal Planą. Prašau netrukdyti.“ Jeigu ir toliau atrodo, kad tie žmonės tuoj iškvies policiją, pasakau mūsų socialinio darbuotojo pavardę. Na, policijos mums dar niekas neiškvietė. Keli vis dėlto įsikišo į mūsų reikalus ir žiūrėjo į mane kaip į nusikaltėlę. Viskas normaliai. (Vienas toks žvilgsnis vertas 20 komentarų „Tu – šventasis“. Kai išgirstu tokį komentarą, visada prisimenu tą žvilgsnį. Padeda nutūpti ant žemės.)“

Ką dar reiktų daryti? Po pykčio priepuolio pasikalbėkite su vaiku. Nesigilinkite, kodėl jį ištiko pykčio priepuolis. Skirkite dėmesį būtent pačiam priepuoliui. Paaiškinkite vaikui, kad toks elgesys nepriimtinas, ir pamokykite, kaip galima išreikšti pyktį kitaip. Tą supras net ir mažiausi pypliukai.

Pirmiausia apibūdinkite elgesį: „Tu supykai ir griuvai ant žemės. Rėkei, mėtei daiktus, spardei grindis“. Kai konkrečiai pasakysite vaikui, kaip jis elgėsi, jis tikrai supras, apie ką kalbate.

Tada paaiškinkite, kad toks elgesys nėra tinkamas: „Šitaip elgtis netinka. Kai mes supykstame, negriūname ant žemės, nerėkiame ir nesispardome. Šitoks elgesys mūsų šeimoje nepriimtinas.“ Tokie žodžiai pasiekia vaiką, nes jis nori elgtis gražiai. Jūs įvardijate, koks elgesys negražus. Nesijaudinkite ir ramiai vartokite tokius žodžius kaip „nepriimtinas“. Jeigu kalbėsite sudėtingais žodžiais, vaikas išmoks sudėtingų žodžių, o jeigu paprastais, vaikas išmoks tik paprastus.

Tada pateikite vaikui alternatyvų: „Žinau, kad supykai. Kai mes pykstame, mes sakome „Aš pykstu!“ Ar moki taip pasakyti?“ Tegu vaikas kartoja paskui jus.

Galiausiai pakartokite pamoką: „Kai kitą kartą supyksi, kaip sakysi?“ Tegu vaikas daug kartų pakartoja „Aš pykstu!“ „Kai kitą kartą supyksi, ar rėksi?“ Vaikas tikriausiai pasakys ar parodys „ne“. „Kai kitą kartą supyksi, ar griūsi ant žemės?“ „Kai kitąkart supyksi, ar spardysies?“ „Dar kartą pasakyk, ką sakysi, kai kitą kartą smarkiai supyksi.“

Šią diskusiją teks pakartoti daug daug kartų, tačiau palaipsniui vaikas išmoks suvaldyti pykčio priepuolius.

Iš pykčio priepuolių išaugama. Kuo vaikas vyresnis, tuo daugiau jis pažinęs savo aplinkos, daugiau supranta, tad jo gyvenime atsiranda vis mažiau grėsmingų naujovių. Nieko nebijantis mažylis iš tėvų reikalaus daug mažiau fiziško saugumo užtikrinimo. Palaipsniui jis išmoks laisvai reikšti mintis ne tik apie tai, ką mato aplink, bet ir apie tai, ką galvoja ar įsivaizduoja. Kai pasieks šį laikotarpį, vaiką nuraminti bus galima ir žodžiais, ne tik veiksmais. Vis daugiau kalbėdamas, vaikas išmoks skirti tikrovę nuo fantazijos ir tada jau galutinai supras, kad bijo, kai nėra ko bijoti, kad prašo, ko nereikėtų prašyti, ir kad tėvai draudžia tai, ko nėra reikalo drausti.

Kiek užtruks pykčio priepuolių laikotarpis, priklauso ir nuo tėvų elgesio. Jeigu nuo mažumės ištikus pykčio priepuoliui bus elgiamasi šiurkščiai, pvz., šaukiant ant vaiko ar jį mušant, jeigu mažylio jausmai ir šilumos bei meilės poreikis bus ignoruojami, pykčio priepuoliai gali tik paaštrėti, o visas jų laikotarpis užsitęsti.

Trumpai pakartokim:

1) Vengti pykčio priepuolių, ypač kritinėse situacijose (vaikas nemiegojęs, alkanas ir pan.).

2) Suteikti kuo daugiau malonių emocijų.

3) Parodyti, kad suprantate vaiko jausmus, pamokyti juos tinkamai išreikšti.

4) Pykčio priepuolio metu išlikti ramiam, tęsti tai, ką darėte.

5) Ignoruoti. Ne vaiką, o pykčio priepuolį.

6) Pasirūpinti vaiko saugumu.

7) Nesirūpinti, ką aplinkiniai pagalvos.

8 ) Nebausti vaiko už pykčio priepuolį.

9) Neapdovanoti vaiko už pykčio priepuolį.

10) Apdovanoti už nusiraminimą.

Informacija pagal Penelope`ės Leach (babycentre.co.uk), Teri`ės Dolittle (comeunity.com), Eileen`os Hayes (supernanny.co.uk), Brenna`os E. Lorenz (heptune.com) ir The Royal College of Psychiatrists (rcpsych.ac.uk) straipsnius.

Penelope Leach – britų psichologė, dažnai apibūdinama kaip vienas svarbiausių ir pasaulyje didžiausią pasitikėjimą pelniusių autoritetų vaikų auklėjimo ir vystymosi klausimais. Labiausiai žinoma savo knyga „Your Baby and Child: From Birth to Age Five“, leidžiama nuo 1977 m.

Teri Dolittle – neurologijos srityje dirbanti mama, auginanti vieną savo ir vieną įvaikintą vaiką. Abu jie turi specialiųjų poreikių.

Eileen Hayes – 4 vaikų mama, viena didžiausių motinystės ir vaikų elgesio žinovių Didžiojoje Britanijoje. Šia tema ji leidžia žurnalą, yra parašiusi kelias knygas, dažnai pasirodo TV ar radijuje, dirba asmenine tėvų patarėja, dalyvauja kelių organizacijų veikloje.

Brenna E. Lorenz – apsiskaičiusi 2 vaikų mama, šiaip – chemikė.
Atsakyti