Labukas visoms.
Praleidome savo pirmaji pusdieniuka Sodelyje. Atejome i susiformavusi ir jau isivaziavusi Šnekučių kolektyva, jau seniai sukomplektuota grupe, kurioje mes naujokai. Stengiausi buti pasyvia stebetoja, kiek imanoma maziau drumsti nusistovejusia tvarka.
Stai pirmojo pusdienio (tai jokiu budu nera viso darzelio apibudinimas) ispudziai is darziuko vidaus.
Taigi:
- tinklapyje rasoma, kad programa apima
menus. Apie
muzika paklausta auklėtoja sake, kad maziukams muzikos nebuna (detaliau klausinet negalėjau, kad neatitraukciau nuo tiesioginio darbo).
Daile: keletas vaikuciu gavo papiesti tai truko vos kelias minutes, kadangi jie paise, ka norėjo,- is savo patirties zinau, kad vaikai mieliau piesia, kai ta kartu daro suauges (nereikia uz vaika, ar vaikui piesti vaikas nori pavyzdžio, autoriteto). Taciau dešimt kartu ilgiau truko laukimas, kol gales nusiprausti. Buvo ludna ziuret, kaip viena auklyte po du uz varteliu išveda vaikucius i WC, o likusieji, like kambariuke be jokios prieziuros, trypčioja prie varteliu, nesulaukdami savo eiles, arba eina purvinom rankytem zaisti (gera pradžia higienos iprociams). Keli is neturėjimo ka veikti, eme graudžiai verkti, ilgedamiesi namu. Kur kitos dvi auklytes buvo su kita puse vaikuciu, nezinau. Akivaizdu, kad kazkas nesukoordinuota.
Judesys negaliu pakomentuot; tiesa, geriau pagalvoju, gal buvo jei užskaitytume Ryto rato metu dainele su apsisukimais ir patrepsejimais arba savarankiska palaipiojima lauko karstynemis.
Drama turbūt irgi retai buna.
-
Ryto Ratas apibudinamas kaip labiau struktūrizuotas: dainuoja daineles (viena dainele padainavo, viena dainele patrepsejo, na, pradžioj dar su pukuotu gyvuneliu pasisveikino su kiekvienu vaiku), žaidžia pirštukų žaidimus (nebuvo) ar deklamuoja eilėraštukus (nebuvo), bet ir kalba apie orus (pakalbėjo pora, trejeta sakiniu, vienas vaikutis kazka pasake, kitas bande, bet nebuvo paskatintas), analizuoja, kiek vaikų susirinko į Sodelį (auklėtoja susiskaicavo vaikus ir ko truksta, viskas), skaičiuoja (nebuvo), diskutuoja (buvo tik vienas klausimas veinam vaikui, ka jis veike savaitgali, tuo viskas ir baigesi).
- rasoma, kad programa apima kalbą, t.y. (
žodynas, supratimas, garsų atkartojimas, tartis, kalbėjimas su vaikais bendrauta minimaliai, na, gal išskyrus pasakeliu skaityma, - ju klause mažuma. Fiziniu poreikiu tenkinimas atima tiek daug laiko, jog nelieka kada bent po kelias minutes individualiai bendrauti; na, nebent paklausti, ar nori kaku, ar nusiprause, ar pastebeti, kad taip elgtis nesaugu.
Raštingumas (garsų atkodavimas šiandiena nesuzinojau, kas tai; meile knygoms na, gal tai meile, kai per knygas lipama, raštas ir raidžių pažinimas gal kada ir mokys).
Matematika (skaičius, paprastus veiksmus su skaičiais, geometriją ir erdvinį mąstymą, matavimą, sekas) nemaciau, gal kada buna, bet ta diena nebuvo, velgi, gal erdviniu mastymu pavadintume savarankiska pazaidima su ergoterapiniais žaisliukais (beveik niekas ta pusdieni jais nezaide). As su savo vaiku skaičiavau pirstukus, kaladėles to nedare auklėtojos, mat buvo labai uzsiemusios.
- minima, jog ugdymo programa apima
sveikatingumą (stambiąją motoriką, savipagalbą) gal vaikas paciupinejes zaisla ir ugdo ta motorika, dar ji buvo ugdoma savarankiskai valgant, o savipagalba o taip, ja buvo paremtas visas pusdienis.
- dar nurodomi
gamtos mokslus (pojūčiai, fiziniai mokslai, gyvosios gamtos mokslai, susipažinimas su Žeme ir Visata) buvo rytinis ,,lektuvas rodomos visam darziukui skaidres ant sienos ir pasakojama, bet jis ne kasdieninis. Maciau ant sienos kabančia menesio tematika pagal ja ir uzsiemimai.
-
Socialine ir emocine vaiko raida (emocinis intelektas) pati liūdniausia ir labiausia tądien apleista dalis. Ka maciau tai atkaklu pratinima vaikus būti vienus ir užsiimti kažkuo, neparodant nei kuo, nei kaip. Pamacius keliu mazyciu sielvarta, karstligiska kibima i rubus, skausmingas asaras nebeliko klausimu, kodel ilgainiui kai kuriems vaikams atsiranda nervinis tikas, kodel imami grauzti nagai ar atsiranda kitu sutrikimu -auklytes cia niekuo detos, tai tevu-darzelio ir dar kazko problema, nesu nei psichologe, nei edukologe, negaliu speliot. Taip pat negaliu teigti, kad auklytes nieko neveike. Veike visa laika ir labai nuosirdziai. Taciau trumpai pabandysiu apibudint kaip B.Sruogos Dievu misko romane sarkastiškai aprasyta galima kelma išraut ir tiek, o galima ji raut ir raut, ir raut, svarbu, kad butu judama ir dirbama

Keli vaizdeliai is sio pusdienio:
- vaikai suseda valgyti. SU jais neikas nekalba, nesako, kad valgysim tas pasakyta vienąsyk (o vaikai megsta pakartojimus, be to, girdima kalba sudaro salygas mokytis nauju zodziu). Vienas verkia, kitas neranda, kur atsisesti. Dvi-trys auklytes sukasi apie priespieciu dezutes ir nei vienos prie susedusiu vaiku. Po ilgos pertraukos pagaliau imamos dalinti pusryčiu dezutes. Vaikai valgo savarankiskai, rankos, praeinančios pro sali ir paskatinančios sėkmingesni valgyma, ar siukslyciu dejima, ar pagyros zodi, nera. Vaikai savarankiski, jeims pagalbos nereikia. Vieno berniuko piena ima gerti salia sedintis. Auklytes nepastebi. Jos sukasi apie kelis asarojancius mazylius jie, neistvere per ilgo laukimo, pravirko.
- dvi auklytes sedi su vaikuciais bibliotekeleje. Abi skaito. Keli klauso, likusieji lipa per knygas i virsu, žinoma, nesėkmingai. Tuo tarpu trečioji auklyte, su keliais likusiais mazyliais, tvarkosi taip: po pora išveda i tualeta, likusieji vieni stovi uz kambario varteliu ir laukia. Keli ima verkt.
- zaidimas lauke. Vaikai daro ka nori, kitaip sakant, nieko. Auklytes prisiuri, kad nenukristu nuo lipyniu, taciau nemato ant tos pacios lipynes atsistojusios mergaites, kuri delioja koja dviem bandantiems užlipti mazyliams ant galvos. Paklausta, ar buna uzsiemimu lauke, auklėtoja paaiskina, kad dabar yra nauja lipyne, tai tegu vaikai su ja zaidzia. Kuria diena pazais kamuoliu, gal kada nors bus koks lauko zaidimas. Šiandiena nebuvo. Norintiesiems buvo aunami batukai ir su kojinytem sokinejo ant batuto. Viena mergyte, išsimovus batukus, lakste aplink, bet auklytes ta ne visada pastebedavo tai buvo budas atkreipti demesi. Keli mazyliai bande verkti, bet ne taip labai, kaip viduje.
- Viena mergaite atkakliai bando stumdyti kitus. Ir taip sėkmingai sulaukia demesio. Ta ji puikiai ivaldziusi. Nors auklėtojos deklaruoja, jog vaikai ne barami uz negrazius darbus, o giriami uz grazius, šiandiena girdėjau vos pora pgyrimu liūdna, bet ne visi vaikai buvo pagirti ir tikrai ne uz viska, ka gero padare. Uztat smagu stebet, kaip auklėtoja bara stumdyti megstancia mergaite, toji megaujasi demesiu, o nuskriaustasis vaikas bando ramintis pats (tiesa, viena karta buvo apkabintas tos mergaites nuskriaustasis).
- trys vaikai buvo su slogom, vienas su slapiu kosuliu. Viena sloguojanti mergaite akivaizdžiai turėjo temperatūros, na nedaug, bet turėjo. Tai, kas rasoma sutartyje apie vaiku ligas parodija. Idomu, susirgs mano vaikas, ar ne.
- Kiek buvau (nuo 8.30 iki 12.30), nemaciau, kad butu duota vaikams gerti. Mano vaikui, taip pat nebuvo net pasiulyta (gal kad kartu buvau?). Tiesa, išimtis buvo du vaikai priespieciu metu: vienas gavo pieno, ideto tevu (to pieno ne trečdalio neisgere), kitai mergaitei viena auklyte atnese mazyciame plastmasiniame induke ipilta nedideli slakiuka. Nors oficialiai rasoma, kad uzkandelei turi būti tik sveikas maistas, toleruojami ir kukurūzai, ir kiti saldesiai.
Apibendrinant galiu pasakyti, jog sis pusdienis parode prastai sukoordinuota darba bei laika organizuota taip, kad vaikai pratintusi uzsiimti patys su savimi neparodant pavyzdzio/ideju, kaip ta daryt - parodziau savo vaikui, kaip galima zaisti plastmasiniais indukais - iskart isitrauke keli vaiaki; kitam idaviau ergoterapini zaisla - dar du uzsieme... Auklytes kazka ,,dirbo" - skaite, ramino verkianti (o gal tereikejo pazaist, itraukiant kitus?). ,,Isplesus ir suskaičiavus bet kurio konkretaus vaiko uzimtuma, galeciau suskaičiuoti koki pusvalanduka per pusdieni kiek jis aktyvus buvo kazkokioje (bet kokioje) veikloje: aktyviai paziurejo rodomu skaidriu, kiek trumpu minuteliu pasedejo Ryto rate ir kiek pazaide. Mano vaikas dar net nesusipazino su auklėtojom, o grizus namo pasake, kad ten auklėtoju nebuvo

Nesistebiu, nes visos trys auklytes byvo visai nepastebimos tarp vaiku.
Po šiandienos pasidariau išvada, kad valstybiniame darzelyje uzimtumo vaikams tikrai nera maziau. Ten yra kasdienes muzikos pamokėles, mokoma zaidimu, eilerasciu (nepalygint su Ryto rato vienatiniu eilerastuku). I Sodeli vedziau noredama, jog vaikas tobuletu, gautu daugiau ziniu, patirties, užimtumo, nei valstybiniame. Kolkas negaliu atsakyt i klausima, ko siandiena ismoko Sodelyje mano vaikas.

Ryto ratas, trunkantis apie 10 min bei prastai organizuotas knygeliu skaitymas, daugeliui neidomus (tiek to) ir dar kelias minutes trukes piesimas. Skaidriu parodymas. Daugiau nebuvo jokio zaidimo, jokio eilerascio, nei sviedinuko metymo, nei skaiciuotes.... NIEKO
Pirmas ispudis liūdnas iki graudulio, o pirmas kiles noras šiandiena pat nutraukti sudaryta sutarti.
Atsiprasau uz klaidas - rasyt su isiverkusiu mazyliu pasonej sunkoka