Įkraunama...
Įkraunama...

Kelių metų vaiką pradėti mokyti skaityti?

QUOTE(Putlutė @ 2009 04 04, 21:42)
kokia jus man juokinga biggrin.gif pasakiau taip kitai SM nes pati svajoju tureti daug vaikuciu wub.gif
jus esat puiki mama thumbup.gif
gana tu diskusiju,tiesa pasakius as jau viska pasakiau ir nebenoriu kartotis,truputi pabodo...
sekmes jums aukleti vaikelius kaip patinka ir kaip jums atrodo teisinga drinks_cheers.gif


eee, ir as gi tris vaikus turiu...Pasirodo, uztenka daug vaiku prisigimdyti- ir jau esi puiki mama. O tas auklejimas, ugdymas, mokymas- kam parintis. g.gif
biggrin.gif
Atsakyti
ikimokyklinukui raides daznai reiskia ta pati, ka ir paveiksliukai - parodysi liuta, pazins paveiksliukuose liutus, parodysi A - pazins paveiksliukuose A. tam, kad vaikas is tiesu suprastu, ka reiskia parasyti zodziai, jo mastymas turi pasikeisti - is konkretaus turi tapti abstrakciu (nes raides yra simboliai, abstrakcijos), is intuityvaus - loginiu. o tai atsitinka tam tikrame amziuje, kai fiziskai subresta smegenys. todel dauguma tarkim 4-5 metu vaiku nera pajegus skaityti, o dauguma 6-7 metu vaiku skaityti ismoksta gana sparciai.
tai nereiskia, kad mazus vaikus reikia atriboti nuo raidziu. jokiu budu ne. vaikams reikia sukurti turtinga aplinka, kuria jie galetu su susidomejimu tyrineti. jei tarp zaislu bus kaladeliu su raidelem is skaiciais, knyguciu ir raideliu zaidimu - tai vaikas su raidemis susipazins taip pat, kaip pazista gelytes ir kirmeliukus.
tiesa sakant, as esu pries tradiciskai suvokiama mazu vaiku "mokyma" - ir esu uz naturalaus mazu vaiku susidomejimo aplinkiniu pasauliu, noro tyrineti, pazinti, smalsumo palaikyma ir ugdancios, turtingos aplinkos kurima, kuris leistu vaikui tobuleti ir naturaliai, be itampos, ismokti nauju dalyku.
Atsakyti
QUOTE(ragnez @ 2009 04 05, 11:19)
ikimokyklinukui raides daznai reiskia ta pati, ka ir paveiksliukai - parodysi liuta, pazins paveiksliukuose liutus, parodysi A - pazins paveiksliukuose A. tam, kad vaikas is tiesu suprastu, ka reiskia parasyti zodziai, jo mastymas turi pasikeisti - is konkretaus turi tapti abstrakciu (nes raides yra simboliai, abstrakcijos), is intuityvaus - loginiu. o tai atsitinka tam tikrame amziuje, kai fiziskai subresta smegenys. todel dauguma tarkim 4-5 metu vaiku nera pajegus skaityti, o dauguma 6-7 metu vaiku skaityti ismoksta gana sparciai.
tai nereiskia, kad mazus vaikus reikia atriboti nuo raidziu. jokiu budu ne. vaikams reikia sukurti turtinga aplinka, kuria jie galetu su susidomejimu tyrineti. jei tarp zaislu bus kaladeliu su raidelem is skaiciais, knyguciu ir raideliu zaidimu - tai vaikas su raidemis susipazins taip pat, kaip pazista gelytes ir kirmeliukus.
tiesa sakant, as esu pries tradiciskai suvokiama mazu vaiku "mokyma" - ir esu uz naturalaus mazu vaiku susidomejimo aplinkiniu pasauliu, noro tyrineti, pazinti, smalsumo palaikyma ir ugdancios, turtingos aplinkos kurima, kuris leistu vaikui tobuleti ir naturaliai, be itampos, ismokti nauju dalyku.


ragnez, kur Tu siais laikais matei "tradicini" mokyma skaityti? Vaikai kitokie jau. Be to, gal anksciau ir galiojo ta taisykle, kad dauguma 4-5 m. vaiku nepajegia suvokti teksto, bet dabar, sakau, kitokie vaikai, stumkim tas amziaus ribas smarkiai atgal... Viskas eina i prieki.

Mano vaikai dveju-treju neatkibdavo- jei skaitytdavau pasaka, tai stabdydavo ir klausdavo- o kur parasyta "vilkas", o kur parasyta "kiskis"? Vaiku nemokiau skaityti- patys pagaudavo, klausinedavo ir ismokdavo. Buvo linksma, kai muzikos mokykloje mano penkiameciui mokytojas pasakojo apie gitaros stygeles, pirstukus, o ten viskas raidem (natom irgi, bet stygos raidelem, akordai). Ir sako: stai, A- kaip pirma abeceles raide. Maniskis: O kas ta abecele? blink.gif Nors jau tuo metu laisvai skaite. biggrin.gif

O del turtingos aplinkos- aisku, kad taip. Bet nemanau, kad ja galima dirbtinai sukurti. Kokie yra tevai, tokia ir aplinka. Jaucia vaikai falsa. Neskaitanciu vaiku tevu butu idomu paklausti- o jie patys skaito? Kada paskutini syki knyga rankose laike? Jei vaikai mato, kad tevai skaito, kad kalba apie tai, ka idomaus perskaite, tai ir patys nores knyguciu. O jei tevai neskaitantys, tai gali namus tapetuot knygu lentynom- vaiku nesudomins.
Atsakyti
QUOTE(alfa159 @ 2009 04 05, 11:00)
ragnez, kur Tu siais laikais matei "tradicini" mokyma skaityti? Vaikai kitokie jau. Be to, gal anksciau ir galiojo ta taisykle, kad dauguma 4-5 m. vaiku nepajegia suvokti teksto, bet dabar, sakau, kitokie vaikai, stumkim tas amziaus ribas smarkiai atgal... Viskas eina i prieki.

Mano vaikai dveju-treju neatkibdavo- jei skaitytdavau pasaka, tai stabdydavo ir klausdavo- o kur parasyta "vilkas", o kur parasyta "kiskis"? Vaiku nemokiau skaityti- patys pagaudavo, klausinedavo ir ismokdavo. Buvo linksma, kai muzikos mokykloje mano penkiameciui mokytojas pasakojo apie gitaros stygeles, pirstukus, o ten viskas raidem (natom irgi, bet stygos raidelem, akordai). Ir sako: stai, A- kaip pirma abeceles raide. Maniskis: O kas ta abecele?  blink.gif Nors jau tuo metu laisvai skaite.  biggrin.gif

O del turtingos aplinkos- aisku, kad taip. Bet nemanau, kad ja galima dirbtinai sukurti. Kokie yra tevai, tokia ir aplinka. Jaucia vaikai falsa. Neskaitanciu vaiku tevu butu idomu paklausti- o jie patys skaito? Kada paskutini syki knyga rankose laike? Jei vaikai mato, kad tevai skaito, kad kalba apie tai, ka idomaus perskaite, tai ir patys nores knyguciu. O jei tevai neskaitantys, tai gali namus tapetuot knygu lentynom- vaiku nesudomins.

rolleyes.gif Aš ir vyras knygų neskaitom. Vaikas skaito, noriai. mirksiukas.gif Taigi, visur yra išimtys.
Atsakyti
QUOTE(N-e-r-i-n-g-a @ 2009 04 05, 19:20)
rolleyes.gif Aš ir vyras knygų neskaitom. Vaikas skaito, noriai. mirksiukas.gif Taigi, visur yra išimtys.


Oho. O kaip vaikas susidomejo?
Atsakyti
QUOTE(alfa159 @ 2009 04 05, 11:00)
ragnez, kur Tu siais laikais matei "tradicini" mokyma skaityti? Vaikai kitokie jau. Be to, gal anksciau ir galiojo ta taisykle, kad dauguma 4-5 m. vaiku nepajegia suvokti teksto, bet dabar, sakau, kitokie vaikai, stumkim tas amziaus ribas smarkiai atgal... Viskas eina i prieki.

"tradicini" maciau, deja. dauguma mano pirmoko klases draugu teveliu butent tokie, pasakyciau - "tradiciniai", kur vaiko ivairiapusi ugdyma nusveria kuo greitesniu rezultatu siekimas.

ta taisykle, kad dauguma 4-5 metu vaiku nepajegia PATYS perskaityti ir suvokti parasyto teksto, galioja. paprasciausiai todel, kad ju smegenys fiziologiskai dar tam nepasiruosusios. tokie vaikai gali puikiai isiminti parasyto zodzio grafini vaizda - bet tai nereiskia, kad jie moka skaityti. pvz., gali knyguteje parodyti zodi "VILKAS", ir vaikas ji isimins, mokes parodyti ta pati zodi toje knyguteje. taciau zodzio "VILKUI" arba "VILKAMS" jis neatpazins ir nesugebes PATS suvokti, nes grafinis vaizdas pasikeites - tam, kad gebetu ji is tikruju perskaityti ir suprasti, vaikui reikia suvokti tikraja raidziu reiksme, zodziu skiemenavimo ir darybos principus, zodziu jungimo i sakinius principus. o tai dazniausiai ivyksta, kai atitinkamai pasikeicia vaiko mastymas. be abejo, intensyviai ugdant galima ta smegenu raida paspartinti - tik ar to is tiesu reikia? (cia gryztume prie diskusijos apie konkurencija, lenktyniavima...)

beje, vaizdinis, intuityvus vaiku mastymas turi ir privalumu. pvz., benas, budamas ketveriu metu, puikiai orientavosi Microsoft Windows aplinkoje. tik kitaip nei as, jis neskaite uzrasu, o isimindavo aplinkos grafini vaizda ir zinodavo, kuria ikonele reikia paspausti, kad pasileistu jo megiami zaidimai. programu funkcijas jis surasdavo tiesiog spaudinedamas mygtukus ir ziuredamas, kas bus. karta jis pakeite aplinkos bazine kalba - i kazkokius kringeliukus, net neprisimenu kokia tai buvo kalba. tai jam netrukde zaisti zaidimu, nes ikoneliu ir uzrasu isdestymas nepasikeite, o tekstu jis neskaite. tuo tarpu man, norint atstatyti i anglu kalba, reikejo isijungti kita kompiuteri su indentiskais Windowsais ir atsiskaiciuoti reikiama mygtuka - skaitydama tekstus, as neisimindavau, kaip jie atrodo ir kur jie yra, todel negaledama perskaityti kompiuterio pranesimu, as negalejau juo naudotis - o mano vaikui tai netrukde nei zaisti, nei narsyti interneto.

is tikruju skaityti ir rasyti benas ismoko tik pirmoje klaseje per pirmus pora menesiu. rugseji pirma karta paeme parkeri i ranka - lapkriti nese parasytus diktantus. rugseji pradejo rasyti man rastelius spausdintinemis raidemis - kova jau taise savo pirmuju man parasytu rasteliu klaidas. is mano puses, be abejo, nuo ankstyvos vaikystes buvo moralinis palaikymas, vakarinis pasaku skaitymas, zaidimai su raidelemis, bet uzduoties ismokyti vaika skaityti iki mokyklos as sau nekeliau.
Atsakyti
ragnez, tada aplink mane vieni vunderkindai. doh.gif Absoliuciai visi man pazistami vaikai i mokykla ejo skaitydami.

Kada ir kas nustate ta amziaus riba 4-5 m.- kai vaikai patys nesugeba perskaityti ir suvokti. Cia is tos serijos, kad normalus naujagimio svoris 3.5 kilo ir 50 cm ugio? smile.gif Musu tevai didesni uz senelius, mes didesni uz musu tevus, musu vaikai- uz mus. Ne tik ugiu, bet ir gebejimais.

Taip taip, kurybiskumas- jis laikui nepavaldus, ir seneliai, ir teveliai, ir vaikai gali stoti varzytis kaip lygus. Bet tokie smegenines apsuku gebejimai- jie tobuleja, vystosi... Kitaip sedetume medziuose dar... Bananus ziaumodamos...

Suprantu, kad neskaitanciu vaiku tevams labai norisi, kad 4-5 m. vaikai nesuvoktu perskaityto teksto. O neskaitanciu septynmeciu tevams labai norisi, kad visi pirmokai neskaitytu.

Bet augimo nesustabdysi...
Atsakyti
hm, idomu, ka vadini skaitymu? nes beno klaseje rugsejo pirmaja pildeme anketa, ir dauguma tevu nurode, kad vaikai pazysta raides, dalis geba skiemenuoti ir tik vienetai - kad vaikai skaito. buvo ir vienetai tokiu, kurie nurode, kad vaikas pazysta ne visas raides. matyt, is tiesu gyveni vunderkindu apsuptyje smile.gif

neneigiu, kad musu vaikai gyvena kitokioje aplinkoje, jau vien ka reiskia technologiju pazanga - as savo pirmuosius elektroninius laiskus rasiau "pine" sistema is universiteto, pirmame kurse, kai mano sunus (isskyrus, zinoma, jauneli) jau dabar susirasineja elektroniniu pastu, o pries trejeta metu bendraudavo su tevu komandiruoteje per msn'a (daugiausiai veidukais, jei ka - nei skaityti, nei rasyti jie juk nemokejo).

viskas butu puiku, tik kad zmogaus kunas evoliucionuoja, deja, ne tokia sparta kaip technologijos. mano akimis, 4 metu vaika mokyti skaityti yra panasu kaip 9 menesiu kudiki mokyti vaikscioti. taip, vienetai vaikscioti pradeda 9 menesiu, dauguma mazdaug 12 menesiu. be abejo, imanoma specialiomis mankstomis "priversti" kudiki pradeti vaikscioti, tarkim, 10 ar 11 menesiu - bet ar to reikia? ar tai jam sveika? tuo labiau, kad visi sveiki 18 menesiu kudikiai tikrai moka vaikscioti ir ju tolesnei raidai ankstyvas vaiksciojimas itakos neturi.
Atsakyti
ragnez- lyginti fiziniu gebejimu ir protiniu gebejimu vystymasi yra klaidinga is esmes. Pasaulis toks, kad fiziniai gebejimai neisvengiamai vystysis leciau, nei protiniai. Taip, vaikai nevaiksto 9 men. masiskai. O kodel turetu- didziaja dali dienos ju teveliai praleidzia automobiliuose ar prie kompu.... Bet uztat smegenai gauna daugybe stimulu. Naturalu, kad ir ateityje zmoniu protiniai gebejimai augs nepalyginamai greiciau, nei fiziniai. Nenaturalu butu tuos smegenus stabdyti vien todel, kad bicepsai dar nepakankamai stiprus.
biggrin.gif
Atsakyti
Šį pranešimą redagavo alfa159: 06 balandžio 2009 - 16:59
Man tikrai įdomu, iš kur tokie tikslūs duomenys, jog 4-5 metų vaikai FIZIOLOGIŠKAI nesugeba skaityti?
Pradėjau skaityti dar neturėdama penkių ir tai buvo vasara, vadinas 5,5.. pirma perskaityta knyga buvo A. Pociaus, "Laiškas ant šalpusnio lapo". Tiesiog vyresnė sesė parodė kaip skaityti laikraščio antraštes smile.gif, supratau principą ir pirmyn.
Dar pasikartosiu dėl švietimo programų pirmokams. Man toks vaizdas, jog dabartinė paruošiamoji klasė yra kaip "mūsų" pirmoji, na lygis ir tempai tokie. O vat pirmoj klasėj.. tikrai yra ką ten veikt tiek matematikoj tiek lietuvių kalboj. Pvz. mokos pirmokėliai, jog reikia rašyti nosinę gale, kai atsako į klausimą "ką?" ir "ko daug?" Nu sorry, bet jei vaikui dar jungt raides į žodį yra nelengva, tokios mokslo aukštumos yra tikrai per sunku. O jei lėtesnis ir judresnis vaikas pasitaiko, tuoj ir etiketė prilipinta, o ir pats vaikas patiki, kad jis.. tiesiog negabus, negali.
Atsakyti
liute, paminesiu bent keleta saltiniu, pvz. Samy Molcho "Vaiku kuno kalba" (Alma Littera, 2006), Rita Zukauskiene "Raidos psichologija" (Margi Rastai, 2002), Christiane Northrup "Mother Daughter Wisdom" (Bantam Dell, 2005).

alfa, protine ir fizine raida yra glaudziai susijusios tarpusavyje. be to, as lyginu principa: lygiai kaip norint vaikscioti nepasiruosusi (del nepakankamai subrendusio kunelio) kudiki "priversti" eiti, reikia ideti neadekvaciai daug pastangu, o rezultatas bus neypatingas, taip ir skaityti nepasiruosusi (del nepakankamai brandzios smegenu veiklos) vaika mokinant skaityti reikia ideti daug pastangu ir laiko - bet jei vaikas pasiruoses, jis tiesiog ims skaityti, kaip kudikis pradeda vaikscioti.

kalbos suvokimo raida, be abejo, galima paskatinti skaitant su vaiku knygeles, zaidziant zaidimus su raidelemis ir zodziais ir tt - tai turi buti vaikui malonumas, zaidimas, kuriuo jis naturaliai dometusi, todel ir kalbu apie tinkamos ugdymuisi aplinkos sukurima, o ne "mokyma".
Atsakyti
QUOTE(ragnez @ 2009 04 07, 09:29)
liute, paminesiu bent keleta saltiniu, pvz. Samy Molcho "Vaiku kuno kalba" (Alma Littera, 2006), Rita Zukauskiene "Raidos psichologija" (Margi Rastai, 2002), Christiane Northrup "Mother Daughter Wisdom" (Bantam Dell, 2005).

alfa, protine ir fizine raida yra glaudziai susijusios tarpusavyje. be to, as lyginu principa: lygiai kaip norint vaikscioti nepasiruosusi (del nepakankamai subrendusio kunelio) kudiki "priversti" eiti, reikia ideti neadekvaciai daug pastangu, o rezultatas bus neypatingas, taip ir skaityti nepasiruosusi (del nepakankamai brandzios smegenu veiklos) vaika mokinant skaityti reikia ideti daug pastangu ir laiko - bet jei vaikas pasiruoses, jis tiesiog ims skaityti, kaip kudikis pradeda vaikscioti.

kalbos suvokimo raida, be abejo,  galima paskatinti skaitant su vaiku knygeles, zaidziant zaidimus su raidelemis ir zodziais ir tt -  tai turi buti vaikui malonumas, zaidimas, kuriuo  jis naturaliai dometusi, todel ir kalbu apie tinkamos ugdymuisi aplinkos sukurima, o ne "mokyma".


Del nuordos liutei- paziurejau info apie tas knygas. Na, ir kuo jos turetu itikinti? blink.gif

Del pastraipos man. Vat BUTENT, ragnez, kad nereikia JOKIU zymesniu, o tuo labiau- neadekvaciu biggrin.gif , pastangu, kai 3-4-5 m. vaikai nori pazinti knygutes. Na, nebent neadekvacios pastangos- tai atsakymai i vaiko klausimus- kokia cia raide. smile.gif

Pagauni momenta, kai vaikas domisi- parodai, kaip "zaisti" knygu skaityma. Ir skaito tie vaikai. smile.gif
Atsakyti