QUOTE(alfa159 @ 2009 04 05, 11:00)
ragnez, kur Tu siais laikais matei "tradicini" mokyma skaityti? Vaikai kitokie jau. Be to, gal anksciau ir galiojo ta taisykle, kad dauguma 4-5 m. vaiku nepajegia suvokti teksto, bet dabar, sakau, kitokie vaikai, stumkim tas amziaus ribas smarkiai atgal... Viskas eina i prieki.
"tradicini" maciau, deja. dauguma mano pirmoko klases draugu teveliu butent tokie, pasakyciau - "tradiciniai", kur vaiko ivairiapusi ugdyma nusveria kuo greitesniu rezultatu siekimas.
ta taisykle, kad dauguma 4-5 metu vaiku nepajegia PATYS perskaityti ir suvokti parasyto teksto, galioja. paprasciausiai todel, kad ju smegenys fiziologiskai dar tam nepasiruosusios. tokie vaikai gali puikiai isiminti parasyto zodzio grafini vaizda - bet tai nereiskia, kad jie moka skaityti. pvz., gali knyguteje parodyti zodi "VILKAS", ir vaikas ji isimins, mokes parodyti ta pati zodi toje knyguteje. taciau zodzio "VILKUI" arba "VILKAMS" jis neatpazins ir nesugebes PATS suvokti, nes grafinis vaizdas pasikeites - tam, kad gebetu ji is tikruju perskaityti ir suprasti, vaikui reikia suvokti tikraja raidziu reiksme, zodziu skiemenavimo ir darybos principus, zodziu jungimo i sakinius principus. o tai dazniausiai ivyksta, kai atitinkamai pasikeicia vaiko mastymas. be abejo, intensyviai ugdant galima ta smegenu raida paspartinti - tik ar to is tiesu reikia? (cia gryztume prie diskusijos apie konkurencija, lenktyniavima...)
beje, vaizdinis, intuityvus vaiku mastymas turi ir privalumu. pvz., benas, budamas ketveriu metu, puikiai orientavosi Microsoft Windows aplinkoje. tik kitaip nei as, jis neskaite uzrasu, o isimindavo aplinkos grafini vaizda ir zinodavo, kuria ikonele reikia paspausti, kad pasileistu jo megiami zaidimai. programu funkcijas jis surasdavo tiesiog spaudinedamas mygtukus ir ziuredamas, kas bus. karta jis pakeite aplinkos bazine kalba - i kazkokius kringeliukus, net neprisimenu kokia tai buvo kalba. tai jam netrukde zaisti zaidimu, nes ikoneliu ir uzrasu isdestymas nepasikeite, o tekstu jis neskaite. tuo tarpu man, norint atstatyti i anglu kalba, reikejo isijungti kita kompiuteri su indentiskais Windowsais ir atsiskaiciuoti reikiama mygtuka - skaitydama tekstus, as neisimindavau, kaip jie atrodo ir kur jie yra, todel negaledama perskaityti kompiuterio pranesimu, as negalejau juo naudotis - o mano vaikui tai netrukde nei zaisti, nei narsyti interneto.
is tikruju skaityti ir rasyti benas ismoko tik pirmoje klaseje per pirmus pora menesiu. rugseji pirma karta paeme parkeri i ranka - lapkriti nese parasytus diktantus. rugseji pradejo rasyti man rastelius spausdintinemis raidemis - kova jau taise savo pirmuju man parasytu rasteliu klaidas. is mano puses, be abejo, nuo ankstyvos vaikystes buvo moralinis palaikymas, vakarinis pasaku skaitymas, zaidimai su raidelemis, bet uzduoties ismokyti vaika skaityti iki mokyklos as sau nekeliau.