QUOTE(Aga @ 2011 04 26, 20:49)
Žiemą tai išvis riedėt laisvu vos ne savižudybei prilygsta, nes mašina tampa nevaldoma. O ir ne visoms mašinoms toli gražu kuras tauposi riedant laisva pavara...
... Ir išvis man labai keista, kad instruktoriai dar vis moko laisvu riedėt ir sustot...
Dovanokite kad įsiterpiu, tačiau kaip vairuotojas turintis 20m. stažo manau galėčiau jums duoti vieną-kitą naudinga patarimą.
Laisvą pavarą riedėti naudinga net dėl kelių priežasčių. Tai neabejotina ir su to neverta ginčytis. Klausimas kitas: ar jus turite pakankamai įgūdžių kad saugiai naudotis šio metodu? Tai nėra pavojinga tačiau reikalauja tam tikro pasiruošimo.
Jus jau pakankamai prigąsdino: atseit automobilis tampa nevaldomas kai įjungi laisvą pavarą ir t.t. Iš tikro taip nėra. Nevaldomas jis taps tik nuėmus vairą, visus pedalus, rankinį bei pavarų svirtį, (arba jei vairuotoją ištiks šokas

). Tačiau tam tikru nepatogumu yra:
a) jei jums staiga prireiks padidinti greitį, (pvz. užsidegė žalia, ar reikia suspėti greitai persirikiuoti kol yra laisva vieta, ar į jus lekia nevaldomas automobilis) - tai pradžiai teks sugaišti kažkiek laiko kol įjungsite pavarą ir tą sugaišta akimirka gali būti lemtinga (kitas spės persirikiuoti į jūsų norimą vietą

).

jei iki posūkio riedėjote, tai atliekant posūkį jums teks ne tik žiūrėti į visas puses ir to momentu dirbti vairų - lygiagrečiai teks atlikti dar dvi operacijas: pasirinkti tinkamą bėgį ir įjungti jį. Ar jums posūkio įveikimas jau tapo tokiu lengvu manevru, kad galite sau leisti atitraukti dalį savo dėmesio pavarų perjungimui?!
(Gal kai pravažiuosite savo pirmą 100 tūkst. km. jums šis argumentas pasirodys juokingas, bet iki tol geriau laikykite vairą abiem rankom).
c) Kai po riedėjimo norėsite ne sustoti, o pratęsti važiavimą, ir jei dar nejaučiate mašinos - galite suklysti pasirenkant pavarą. Tačiau tai labai retas atvejis, nes naujokai labai greitai išmoksta perjunginėti pavaras ir po to daro tai automatiškai.
d) jei važiuojate itin slidžiu keliu (kai ratai prasisuka bandant pajudėti iš vietos) arba itin dideliu greičiu - visus greičio ar krypties pakeitimus reikia daryti iš lieto ir ne kartu, kitaip pradėsite čiuožti. Jei norite sumažinti greiti - tai pasirenkate tiesų kelio ruožą ir palaipsniui, tolygiai mažinate gazą, jei to maža - po truputi pradedate spausti stabdžius. Jei stabdant pasuksite vairą - beveik garantuotai pradėsite čiuožti. Analogiškai reikia elgtis kai nori padidinti greitį, tik šio atveju automobilis ne taip jautriai reaguoja į staigesnius pakeitimus.
O pavaros perjungimas - tai gan staigus pakeitimas. Pagalvokite: ratai laisvai sukosi, jus paspaudžiate šiek tiek per daug gazo, atleidžiate sankabą - ir staiga 100 arklio galių variklis visa savo jėga priverčia ratus suktis greičiau. Aišku kad jie prasisuks. Arba atvirkščiai: šiek tiek per mažai paspaudėte akceleratorių ir variklis neįsibėgėjo iki to greičio, kurio sukasi ratai. Kai atleidžiate sankabą, ratai pradeda suktis liečiau, t.y. - jūs pradedate stabdyti.
Kiek paspausti akceleratorių idealiai jus niekada nepataikysite. Jei paklaida nedidelė - nieko baisaus, o jei jį bus didesnė ir tai darysite posūkio metu?!
Dėl to slidžiame kelyje pavaras galima junginėti tik važiuojant tiesiai, daryti tai reikia labai švelniai, be to kelią reikia stebėti itin atidžiai, visada būti pasiruošus netikėtai situacijai. Tai reiškia kad nevalia be reikalo perjunginėti pavaras. Ne dėl to kad gąsdinama kad automobilis taps nevaldomu, o dėl to kad yra rizika, kad sėkmingai 1000 kartų atlikus pavarų perjungimą, 1001-ą kartą teks tai atlikti netinkamu momentu ir tai gali blogai baigtis.
Ačiū dievui, keliai pas mus gerai valomi ir šį situacija pasitaiko itin retai.